Motorsåg och handhållet

Helrenovering av HQ 240SG

39 inlägg 14655 visningar 1 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Trädkramaren  
#21469Tack så mycket för tipsen! IGEN! :lol:

TS
Husqvarna motorsågar
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21474orkar du och har möjlighet så kan du ju ge den en dosa med framkallnings medel för att säkerställa att de tinte är några sprickor i den. om man orkar vill säga...

till värme i handtatgen kan jag rekommendera bilteams lagning av el-uppvärmda fönster, tror den heter Circuite-closer eller något sådant. rikgtig bra funkade på min såg.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
gossebear skrev:orkar du och har möjlighet så kan du ju ge den en dosa med framkallnings medel för att säkerställa att de tinte är några sprickor i den. om man orkar vill säga...

Sprickor i vad?

Trädkramaren  
#21506Jag antar Gossebear menar i cylindern, men alltså nu måste jag säga som Sverker; "Nu pratar du sånt där tekniskt mumbojumbo som konsumenten inte förstår!" :lol: Framkallningsmedel? För att laga sprickor med? Hur då? Och vad för slags framkallningsmedel? Vad det gäller handtagsvärmen så ska jag mäta upp de där ledningsbanorna sen. Men själva generatorn är jag lite lur på om den funkar. Skulle vilja byta ut sladdarna för de ser verkligen inte roliga ut men det ser inte ut att låta sig göras så lätt. Går kanske att skarva dem, men min erfarenhet av sånt är att det sällan blir riktigt bra.

TS
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21583Sladdar går hyfsat fint att skarva om man först löder och sedan kränger en krympslang över. Krympslangen gör att lödfogen får en bra vibrationsavlastning samt ett bra korrosionsskydd. Jag har kört i mer än 5 år med en fixad sladd till bakre handtaget på en 242:a på detta sätt. Metoden fungerar dock inte om lödningen måste göras på ett ställe där sladden ofta böjs.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21596Skala ca 2cm på var sida om brott/klipp. trä på krympslang, för ihop ändarna så de går i varandra gärna 2cm om det går. Krymp slangen o sen är det klart! Som nytt o till o med starkare!

Brukar ha 2 krymp slangar en som ersätter plasten som nu är borta o en över alltihop som överlappar ett par cm åt vart håll.

gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Trädkramaren skrev:Jag antar Gossebear menar i cylindern, men alltså nu måste jag säga som Sverker; "Nu pratar du sånt där tekniskt mumbojumbo som konsumenten inte förstår!" :lol: Framkallningsmedel? För att laga sprickor med? Hur då? Och vad för slags framkallningsmedel? Vad det gäller handtagsvärmen så ska jag mäta upp de där ledningsbanorna sen. Men själva generatorn är jag lite lur på om den funkar. Skulle vilja byta ut sladdarna för de ser verkligen inte roliga ut men det ser inte ut att låta sig göras så lätt. Går kanske att skarva dem, men min erfarenhet av sånt är att det sällan blir riktigt bra.

phu.. usch sverker.. blä....

Jo jag menade i sprickor i cylinder, kolv, kmetall delar. det är förkbaskat overkill o väskan kostar nog mer än en ny cylinder gör.. bara o mman vill göra det overkill.... :wink: :wink: :wink: :wink:

Manges tipps på skravning är den bästa, blir ett dubbelt slitage lager. Annars är det inte svårt att byta kablarna har dragit om det mesta i 346 och 3120 . det enda svår var i Partner 371 för där satt allt på minsta minimala utrymme. Jag använde vanlig 12 v bil kablar. gott råd, välj olika färg på kablarna... och skriv på insidan av kåpan vad som är vad. det underlättar....

Användarvisningsbild
sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23034Hur går det med renoveringen?????? Här kommer lite bilder på lite NYA saker... 😈 😈

Bild

Bild

Re: Helrenovering av HQ 240SG

Naders  
#74109Okej.
Vad hände med detta projekt då?
Rapporteringen avtog.....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).