Motorsåg och handhållet
Fila eller slipa kedjan?
tor 10 jan 2019, 22:07#543558Slipen är bra å ha men hur får ni till lilla höknäbben som jag vill ha? För att få det skulle man behöva att slipskivan är profilerad och även rör sig i kedjans längdriktning vilket jag fått för mig att de riktiga automatslipmaskinerna gör

tor 10 jan 2019, 22:29#543565
Vet inte helt vad du menar, men med min Stihl USG kan jag ändra
på vinklarna så det blir höknäbb så det håller
källefall8 skrev:Slipen är bra å ha men hur får ni till lilla höknäbben som jag vill ha? För att få det skulle man behöva att slipskivan är profilerad och även rör sig i kedjans längdriktning vilket jag fått för mig att de riktiga automatslipmaskinerna gör
Vet inte helt vad du menar, men med min Stihl USG kan jag ändra
på vinklarna så det blir höknäbb så det håller
Jack of all trades, master of none!
fre 11 jan 2019, 08:30#543590
Viktigt man har rätt fil till den kedja man har annars blir det tokigt.
Jag använder dem inte.
K.Vik skrev:Jag var o skulle köpa fil och mall idag. Då drog de fram den här, åsikter?
https://www.maskinklippet.se/filutrustn ... noQAvD_BwE
Viktigt man har rätt fil till den kedja man har annars blir det tokigt.
Jag använder dem inte.
Såg samlare av grövre kaliber....
www.chainsawcollectors.se
www.chainsawcollectors.se
tor 31 jan 2019, 17:26#548542Ojoj. Det här kan debatteras för evigt...
Skapligt objektivt tror jag man kan säga att båda sätten blir fullt tillräckligt bra om man har någorlunda koll på vad man gör.
forest. skrev:Någon som har koll på om kedjan blir vassare med fil än med maskinslipad?
Skapligt objektivt tror jag man kan säga att båda sätten blir fullt tillräckligt bra om man har någorlunda koll på vad man gör.
Mina sågar: Stihl MS 241 C, Stihl 024 AV Super, Jonsered CS 2152, Stihl MS 362 C-M och Stihl 066. Röjare: Stihl FS 490 C.
tor 31 jan 2019, 17:56#548547
Det beror på skickligheten, en som "kan" fila gör kedjan vassare med fil än en slipmaskin.
forest. skrev:Någon som har koll på om kedjan blir vassare med fil än med maskinslipad?
Det beror på skickligheten, en som "kan" fila gör kedjan vassare med fil än en slipmaskin.
tor 31 jan 2019, 18:11#548554
Det gäller också att ha stenskivan rensad, men gör diamantskivan det ett snäpp vassare?
JensSkoog skrev:Och en som verkligen kan köra en slipmaskin som den ska, får
det vassare än handlfilning alla dar![]()
![]()
Behöver väl inte säga att vi aldrig får något ändelig svar på frågan
Det gäller också att ha stenskivan rensad, men gör diamantskivan det ett snäpp vassare?
tor 31 jan 2019, 18:19#548555
Diamant är outstanding, klart mycket bättre och hållbar.
forest. skrev:JensSkoog skrev:Och en som verkligen kan köra en slipmaskin som den ska, får
![]()
tor 31 jan 2019, 18:22#548556
Den som säger att kedjan blir vassare för hand kan helt enkelt inte slipa med maskin, och vice versa.
Den som säger att kedjan blir vassare för hand kan helt enkelt inte slipa med maskin, och vice versa.
tor 31 jan 2019, 18:24#548558
men går det att slipa till en stensågad med den? är inte diamant enbart lämpligt till kedjoer som är trä slö.
Björn T skrev:forest. skrev:JensSkoog skrev:Och en som verkligen kan köra en slipmaskin som den ska, får
![]()
men går det att slipa till en stensågad med den? är inte diamant enbart lämpligt till kedjoer som är trä slö.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).