Motorsåg och handhållet

Husqvarna Pro Camp-Förhandstitt på 550XP

88 inlägg 47308 visningar 15 följer Svara, dela mm...  

Re: Husqvarna Pro Camp

MNskog  
#155661Ser ut att ha varit en trevlig träff. Bra gjort Husqvarna.
Får väl hoppas att fler tillverkare tar efter och att dom kommer ihåg att Sverige är avlångt :mrgreen:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Mangelu  
MNskog skrev:Ser ut att ha varit en trevlig träff. Bra gjort Husqvarna.
Får väl hoppas att fler tillverkare tar efter och att dom kommer ihåg att Sverige är avlångt :mrgreen:

Bara att instämma...
Det känns som att Husqvarna har tagit sig i kragen när det gäller marknadsföring, sågar och skyddsutrustning. Mycket bra.

Vid lanseringen av 560:n så var det ett gäng Husqvarna representanter hos den lokala återförsäljaren här i Piteå. Resultatet blev kanonlyckad skogskväll. Det är alltid uppskattat att få snacka med trevligt och kunnigt folk.
Att jag sen blev lovad att få testa de nya skyddskläderna inkl. kängorna gör ju inte saken sämre... :wink:

Tycker att Husqvarna ska ha credd för sådana här initiativ, oavsett om det gäller test av produkter eller givande träffar.

/Mangelu

576xp  
#155675Tjena grabbar, ja ni som va med på Pro Camp.
Kul att få träffa er och hoppas att ni hade ett par trevliga dagar.
Den grå västen som jag hade på mej i skogen finns redan men ligger nog inte med på Husqvarnas sida, jag ska ta redan på art.nr. och återkomma med det.

Lasse

county  
#155676hei :P så ut som ett fint aransjemang. hadde vert interesangt med forskjeller på 346 og 550 vekt balanse efekt :P

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155677Kul att se Lasse fälla träd, vi sågs i höstas, men då var det kedjeröjare som skulle demonstreras.
Men lite synd att han skulle tala utländska :wink:
Vi bor bara några mil isär men ändå pratar han totalt annan dialekt.

Kul initiativ hela tillställningen, hoppas man får se lite mer av Husqvarna på skogsdagar och liknande framöver. Det behöver inte vara en elmiamonter, Lasse och några sågar räcker långt.

Naders  
576xp skrev:Tjena grabbar, ja ni som va med på Pro Camp.
Kul att få träffa er och hoppas att ni hade ett par trevliga dagar.
Den grå västen som jag hade på mej i skogen finns redan men ligger nog inte med på Husqvarnas sida, jag ska ta redan på art.nr. och återkomma med det.

Lasse

Hej själv Lasse.
Verkligen trevlig tillställning det här.
Kul att se att även du hittat till denna eminenta mötesplats :wink:
Nu vet vi att vi har ögonen på oss :grin:

Jag får också passa på att tacka för tipsen angående fastfällda träd.
Bara bönderna inte klagar :lol:

Hoppas vi ses någon mer gång framöver

Mvh Anders

TS

Re: Husqvarna Pro Camp-Förhandstitt på 550XP

576xp  
#155700Jajjamen jag har koll på vad ni skriver :wink: Tur att det va någon som fällde fast så vi kunde prova på lite nya grepp, du får väl använda det vid rätt tillfälle så du inte gör någon bonde sur :grin:

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155730Ska det jävlas är det som regel när någon tittar på eller har kamera framme!
HA!

Alltid bra o lära sig nåt nytt!
Jag har massor att lära o njuter lite extra när kunniga kan visa. Har aldrig varit bortskämd med det direkt.

Ett nöje o träffa er allihop!

Användarvisningsbild

#155732Hoppas du blir biten Lasse o skriver mer här.
Många kan nog ha stor glädje av det!

Naders  
#155737Jaha...
Med anledning av helgens aktiviteter hade jag tänkt att försöka mig på en recension av objektet ifråga.
Detta till trots att jag varken är någon tekniker eller proffshuggare för den delen.
Därför kan jag bara skriva vad jag själv upplevde.
Vad gäller tekniska data eller hur det EGENTLIGEN funkar hänvisar jag till Mange eller Husqvarna själva.

DSC_1379.JPG

Vid första synen av sågen så var designen något som stack ut.
Dessutom såg den lite plastig ut...
Framtiden får väl utvisa om skalet håller men det är väl utprovat sades det.
Tänkte lista några grejer som skiljer sig från föregångaren 346 och som utpekades:

# Auto-Tunern är väl den största nyheten vilket medför att skruvarna till L,H och T helt tagits bort. Förgasaren ställer in sig själv efter temperatur, luftfuktighet och smutsigt luftfilter. Går sågen inte riktigt som den ska får man köra till verkstan för att ladda upp ny mjukvara :wink:
# Cylindern har tiltats för att gyro-effekten inte ska bli för hög.
# Främre handtaget har sänkts ca 20mm och avståndet mellan främre och bakre handtaget har ökats något för ökad balans.
# Bakre handtaget har "filats" till i bakändan för att lättare få stöd vid tex instick och kap underifrån.
# Bakre handtaget har fått ett ergonomiskt riktigt grepp
# Siktlinjen har färgats svart för ökad synbarhet.
# "Purgern" har flyttats för lättare tillgänglighet.
# Oljetanklocket har flyttats fram för att inte främre handtaget skall vara i vägen vid tankning.
# Bränslenivån går att avläsa i ett "fönster".
# Muttrarna till svärdsfästet sitter kvar i kåpan trots att de är lossade så de inte skall tappas bort.
# Skruven till kedjespännaren har flyttats för lättare tillgänglighet.
# På undersidan har en extra klack gjutits för att sågen skallstå stabilt utan att välta på sidan.
# På undersidan har även "skenor" gjutits för att öka tåligheten samt skydda "skarven" mellan plasthalvorna.
# Start-, stopp- samt chokereglaget har blivit till ett.
Efter att "dödaren" har använts återgår den automatiskt till startläge igen.

Säkert mycket som har glömts.

Vikten skall ha sänkts med 0,1 kg
Bränsleförbrukningen har också sänkts.

När vi sen skulle köra den fick vi först testa att kapa trissor.
Eftersom sågen var fabriksny så gick den som en påse nötter när den först startades.
Men efter att ha kapat några trissor hade Auto-Tunern ställt in sig och sågen presterade som den skulle.
Dagen efter var det "skarpt läge" och vi fick möjlighet att fälla och kvista.
Varvvillig som den ska och styrkan fanns där vid kap.
Rent effektmässigt märkte JAG ingen större skillnad mot den 346NE som står hemma i lagårn.
Däremot kändes den smidig att arbeta med och balanserad då man kom något närmare stammen pga handtagens ändring.
Alltigenom en trevlig såg och en värdig efterträdare till 346:an.

Personligen kommer jag inte att ställa min 346NE på hyllan för att rusa till ÅF den 15:e Februari för att få hem den nya modellen.
Men när min såg skall bytas kan jag tänka mig 550:n som en lämplig efterträdare.

MED Trio-Brake och handtagsvärme som kommer med tiden utlovades det.

OM den visar sig vara tillförlitlig och hålla ihop men det kommer nog att visa sig :smile:

Så här upplevde jag alltså maskinen.
Tror nog att Mange kan dela med sig av vad han upplevde.

TS

Naders  
#155744Mange visar hur ett "huggarljus" skall se ut.

DSC_1373.JPG

Självaste konstruktören, Pär Martinsson provar sin skapelse.

DSC_1394.JPG

TS

axwell  
Naders skrev:# "Purgern" har flyttats för lättare tillgänglighet.

Vilket minne du måste ha, bra relaterat.
Har försökt komma på något svenskt ord för "purger", tror att det finns.

Handpump låter inte bekant, primer är väl samma sak?

Användarvisningsbild

#155750Jodå, jag håller nog med i det Anders säger. Jag ska försöka mig på o skriva lite jag med.

Det syns o känns att det ligger en hel del tankar och funderande bakom sågen.
Att dödare återställer sig, reglage och skruvar är på rätt plats, glid skydden och svärds spännare kommer nog att bli väldans uppskattat! Det är efterlängtat!

Att gå några tankar med den här i lite hårdare, grövre grejer skulle ge mig bättre uppfattning snabbare. Jag har stora förhoppningar på denna såg, vilket jag även tror många andra har.

Motorn är rapp o håller varvet bra för sin storlek.
Jag var inte så snäll mot den i vedhögen o kapade en del trissor. Testade även med 15" och blev förvånad att det inte kändes alls i balans o rörlighet.
Den gick i det träslag den är tänkt o gå i och jag tror faktiskt de som köper den inte blir besvikna.
Den gick bra efter dem gått varm, man ska nog låta den gå lite i vedhög eller trissor först innan man går ut i skogen. Körstil och prestation verka den anpassa sig bra för.
Anders och jag bytte såg på slutet o då fick han tanka direkt medan jag körde en stund till med hans. Svårt o säga om jag kände skillnad på dem, jag tror det knappt..

Det här med autotune kan man diskutera i oändlighet. Att göra kompromisser tror jag inte på, antingen ska det skötas rätt av kunnig person eller med automatik. Om detta funkar eller ej det ger sig så småning om.

Gyro effekt talades det en hel del om i nån tråd för ett tag sedan och jag upplevde denna ha mindre än 346.

Mitt helhetsintryck av det jag upplevt hittills ger hopp och tro. Jag tror o hoppas det blir en bra kvistning såg. Jag hoppas innerligt att det håller o går bra länge, det visar sig rätt snart.
De som säljer såg ska inte se dem ofta. Jag hoppas dessa håller sig utanför butik ett bra tag efter försäljning.
Senast redigerad av Mange tis 17 jan 2012, 23:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

axwell skrev:
Naders skrev:# "Purgern" har flyttats för lättare tillgänglighet.

Vilket minne du måste ha, bra relaterat.
Har försökt komma på något svenskt ord för "purger", tror att det finns.

Handpump låter inte bekant, primer är väl samma sak?

Primer funkar bra. Utrycket "Vårtan" ska man vara försiktig med, det kan sticka i örat på vissa har jag märkt.
Läser man en hög gamla instruktionsböcker så dyker de upp flera benämningar. Både Primer och Purger Engelska namn som varit med länge.
Primer var tänkt då man sprutade in bränsle i insug, purger sög eller tryckte ut luft, men dessa utryck kan nog användas lite hur som.
Snapsare, Bränsle/luft pump, etc är några andra jag sett.

Användarvisningsbild

Kse  
marcus_hqva skrev::grin:
Kse skrev:Men uttagningen av forumets medlemmar måste ha varit stenhård, 4 av 13000 medlemar inbjuda!
Både skåne och blekinge var ju representerat så visst var det goelogisk spridning, men kolla in sverigekarta nästa gång.
Men jag är inte bitter. :wink:

Håll ut Kse! Vem vet, kanske blir det fler tillfällen :wink:

Kenthf: nya skyddsbyxorna börjar levereras ut till återförsäljare från mitten av februari.

//Marcus

Väntar med spänning.
Välkommen till forumet!

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).