Lägg på några verkstadstimmar på det för service och reparationer, så blir det rätt rejäla kostnader, Jannee!
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 04 dec 2022, 21:05, redigerad totalt 1 gång.
/Niklas

Niking skrev:300 liter a' 47 kr/l blir ju ca 14000 kr/år. På 3 år alltså 42000 kr i bränslekostnad.
Lägg på några verkstadstimmar på det för service och reparationer, så blir det rätt rejäla kostnader, Jannee!
/Niklas
valtra mega skrev:orkade inte läsa hela tråden men i kalkylen på första sidan räknar ni med 6 tankar om dagen och bara 3 batterier om batterierna räcker lika länge som en tank vid 18 grader på plus borde man väl ha minnst 6 st batterier och nägra st till vid minus 15 grader i kalkylen
tallen100 skrev:Niking skrev:300 liter a' 47 kr/l blir ju ca 14000 kr/år. På 3 år alltså 42000 kr i bränslekostnad.
/Niklas
Säljs vanlig bensin betydligt billigare på macken 😎
Men ska du ha alkylat så fanns det för 28 kr/l om du läser lite högre upp i tråden.
inte vara enkelspårig 🤣
Dom där dyra servicarna som du råkat ut för, klarar sej de flesta ifrån av nån konstig anledning 😀
jannee skrev:Inte f*n visste jag att Niking var trög i huvudet, kan det vara så att han fått lite för många elchocker.![]()
Jag skrev klart och tydligt hur mycket bensin jag köpte, inget tjafs om något högraffinerad alkylatbensin, och tvåtaktsoljan har varit Husqvarnas, har så gjort i alla mina år = drygt 60 år och vet fortfarande vad jag inhandlar.
Men du Niking om jag nu ska byta "upp"till elprylar som motsvarar (nu inga djävla leksaker)
Hva 550
Jonsered 2051
Stihl MS 201
Röjsågar Hva 555 RXT + Jonsered RS 51.
Nu ska det vara prylar som fungerar under en hel dag - OBSIbland är vi två i skogen därför behövs denna utrustning.
Nypris som motsvarar vad jag/vi behöver - tackar på förhand.
Ni tycker kanske det är dumt med just att vi är två men det beror lite på att JAG ÄR 75 år och grabben + frugan tycker att jag helst inte ska jobba ensam i skogen.
Niking skrev:tallen100 skrev:Niking skrev:300 liter a' 47 kr/l blir ju ca 14000 kr/år. På 3 år alltså 42000 kr i bränslekostnad.
/Niklas
Säljs vanlig bensin betydligt billigare på macken 😎
Men ska du ha alkylat så fanns det för 28 kr/l om du läser lite högre upp i tråden.
inte vara enkelspårig 🤣
Dom där dyra servicarna som du råkat ut för, klarar sej de flesta ifrån av nån konstig anledning 😀
Tja, att service och reparationer behövs på bensinsågarna, skvallrar ju många trådar om här i denna kategori...
Å senast jag kollade, så låg Alkylat-priset vid pump runt 34-35 kr/l. Men då blir det en resa på 7 mil t.o.r. för min del, bara för att fylla någon 25 litersdunk med bensin. Å krävs det inte ADR för att transportera så mycket bensin? 🤔
/Niklas
tallen100 skrev:Niking skrev:tallen100 skrev:Säljs vanlig bensin betydligt billigare på macken 😎
inte vara enkelspårig 🤣
Tja, att service och reparationer behövs på bensinsågarna, skvallrar ju många trådar om här i denna kategori...
Å senast jag kollade, så låg Alkylat-priset vid pump runt 34-35 kr/l. Men då blir det en resa på 7 mil t.o.r. för min del, bara för att fylla någon 25 litersdunk med bensin. Å krävs det inte ADR för att transportera så mycket bensin? 🤔
/Niklas
Ja service och reperationer behövs på allt, men på en bensinsåg så klarar man att göra det själv om man inte har tummen mitt I näven. 😎
Svårare verkade det vara med aners batterisåg som inte startade.
Bensin finns som sagt för runt 20 kr/l om man vill.
Förövrigt så kan du tanka upp 200 liter och köra hem om du vill 👍
Mange skrev:Är det enkel elmaskin du söker så köp en med sladd. Inte heller krångelfri men lite mindre...
Niking skrev:Mange skrev:Är det enkel elmaskin du söker så köp en med sladd. Inte heller krångelfri men lite mindre...
Fast alla sladdmaskiner kräver ju att det finns ett fungerande (och konpatibelt) eluttag där sladdmaskinen används.
Hittills har jag inte hittat ett enda eluttag i min skog, men jag kanske inte har letat tillräckligt mycket. 😉
/Niklas
Niking skrev:Fast alla sladdmaskiner kräver ju att det finns ett fungerande (och kompatibelt) eluttag just där sladdmaskinen används.
Hittills har jag inte hittat ett enda eluttag i min skog, men jag kanske inte har letat tillräckligt mycket. 😉
/Niklas