Motorsåg och handhållet

Bilder på filning.

2377 inlägg 570658 visningar 88 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Williamm  
#857081Min filning på en RSpro
Jag tror ryttarna fortfarande är lite höga.
1727364201_20240920_190945.jpg
1727364200_20240920_190950.jpg

Husqvarna motorsågar

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#857083Ikkje så ulik støtvinkel, har du ryttarmal?

Användarvisningsbild

Williamm  
#857085Jag har några ryttarmallar men de är för oregon & hva. De passade inte så bra.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#857105Eg har brukt den mala som høyrer til kjedet, ho tar kanskje litt mykje meinar eg då. Har berre brukt ho på hard. Men snakk om mal som passar. Den blåe ryttarmala på Husqvarna si C85 kjedet, mala passar kjedet (C85) som fot i hose.

Användarvisningsbild

JörgenO  
#858784Här är en gammal film som utbildar i hur olika filar o deras mönster fungerar.
https://youtu.be/P5Kp0WEGawY?si=So2eU3MFv_KMs0Bo

där nor  
#858794Drawfiling var nåt nytt för mig, måste prövs. Han sa inget om att "brassa " en ny fil på ett stycke mässing för att ge filen längre levetid. Sen noterade jag att killen bara hade ett handtag till sina filar, hmm.

Användarvisningsbild

Williamm  
#863471Jag fick låna en ms261 med rs pro kedja. Ska testa den mot hva346 eller Jonsson 2055 med hva C35 nästa vecka.
1732987398_20241130_164037.jpg

339  
#864831Intressant tråd detta! Trots att jag ännu inte hunnit läst alla 150 sidorna så har jag fått tips och idéer som kommer hjälpa mig. 👍👍

Men att fila vertikalt på ett gammalt svärd var då ingen höjdare för mig nu när jag testade. Men man kanske måste testa fler gånger. Dock undrar jag om någon har eller har idéer på en filjigg eller städ så man kan få kedjan riktigt sträckt och stum? Typ låsa fast kedjan som i en elslip? Hittat några typer av hemmabyggen på nätet men vill gärna lyfta frågan här då handfilning diskuteras 👍🙂

Användarvisningsbild

Williamm  
339 skrev:Intressant tråd detta! Trots att jag ännu inte hunnit läst alla 150 sidorna så har jag fått tips och idéer som kommer hjälpa mig. 👍👍

Men att fila vertikalt på ett gammalt svärd var då ingen höjdare för mig nu när jag testade. Men man kanske måste testa fler gånger. Dock undrar jag om någon har eller har idéer på en filjigg eller städ så man kan få kedjan riktigt sträckt och stum? Typ låsa fast kedjan som i en elslip? Hittat några typer av hemmabyggen på nätet men vill gärna lyfta frågan här då handfilning diskuteras 👍🙂

1733950853_img_1295.jpg

Denna lösning tycker jag funkar bra, spänner fast drivlänkarna. Ryttarna brukar jag fila med kedjan på sågen.

339  
#864841Tack, ser riktigt bra ut! 👍👍 Jag har harvat på med handfilningen och Husqvarnas mallar men har svårt få det riktigt vasst. Inbillar mig bättre förutsättningar om man låser kedjan riktigt så den inte vickar eller rör sig.

Har du fler bilder hur du fäst den i skruvstädet?

Användarvisningsbild

Williamm  
339 skrev:Tack, ser riktigt bra ut! 👍👍 Jag har harvat på med handfilningen och Husqvarnas mallar men har svårt få det riktigt vasst. Inbillar mig bättre förutsättningar om man låser kedjan riktigt så den inte vickar eller rör sig.

Har du fler bilder hur du fäst den i skruvstädet?

En påsvetsad järnbit, min sitter rakt ut men det är också beroende på hur dit skruvstäd sitter.
1733996277_img_1294.jpg

339  
#864867Bra! 👍 👍 När jag får tid ska jag spåna på något liknande. Har märkt då jag filat när kedjan sitter på svärdet att det blir sämst för mig då kedjan är för slak och tanden rör sig under filrörelsen. Plus att jag ser sämre med åldern så måste även fixa förstoringsglas och bättre lyse.

339  
#864873Även funderat i dessa banor att använda ett gammalt svärd så kedjan håller sig sträckt. Men vill ha tanden fast/stum i sidled också. Klämmer man fast den för hårt i skruvstädet så kilar kedjan fast när man ska ta nästa tand.

339  
#864875Eller att man försöker hitta ett manuellt kedjelås från en elslip som man riggar upp på ett bra sätt. Men inte hittat någon till rätt pris ännu. Enskilda delar blir nästan lika dyrt som att köpa en en helt ny slip 😊

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#864876Har inte Stihl någon variant på kedjelåsning, som monteras på ett svärd?
/Niklas

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).