Motorsåg och handhållet

Bilder på filning.

2377 inlägg 573072 visningar 88 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Williamm  
#806912Rundfilad

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Björn T  
#806914Ser mycket bra ut William. Riktiga karlar kör stor 3/8. 562an går gott.

Användarvisningsbild

Williamm  

Nu är 365:ans SQ-kedja vass!

Användarvisningsbild

Williamm  
#807551Filade upp en ny s35g.
1690656638_img_1643.jpg

Samt slog två flugor i en smäll och fick både film på kedjan och min 346oe som jag trimmat självt. Den är nog ganska lyckad för original 345ne klarar inte mer än 7kuggs för 15". och det är 5cc skillnad.

Hema  
#807553Sista klippet går inte att se. (private)

Användarvisningsbild

Williamm  
Hema skrev:Sista klippet går inte att se. (private)

Ursäkta, nu bör den vara offentlig.

Hema  
#807563Låter bra! Btw 365:an kommer den med stor 3/8 original?

Användarvisningsbild

Williamm  
Hema skrev:Låter bra! Btw 365:an kommer den med stor 3/8 original?

Ja. Det är ju en 372 med 65cc cylinder. Fanns hva362 med lilla svärdfästet som då kom med 325.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
tallkotte skrev:Hej en liten fundering. Hur många filar med både höger och vänster hand? När jag började som manuellhuggare så lärde min kollega mig att fila tänderna som lutar åt vänster med vänsterhanden om man har sågen på höger knä. Och tvärt om när man filar tänderna som lutar åt höger. Det tog en jäkla tid att lära sig men det gick till sist ;)

Eg file på denne måten her, trur eg begynte med det for 5-6 år siå, fekk (sjølvsagt) tipset på dette forumet her. Slepp alle skrustikker og liknande, mykje enklare og sjekka resultatet av filinga og.

Användarvisningsbild

arvid65  
mghg skrev:
Ekhagas trädfällning skrev:
Mange skrev:Att de har olika mallar har inget med Oregon att göra det är mallens marknadsföring som är fel.
20BPX och 21BPX SKA ha samma mall oavsett vad marknadsföringen säger.

OJ, det blir den som är avsedd för 21BPX då?! För rullmallen som är avsedd för 20BPX får man ju inte ner på den lite grövre 21BPX. Eller?

Men då får man ha en separat ryttarmall om man har rullmall med ryttarmall. För ryttarmallen som sitter på rullmall-21BPX passar inte på kedja-20BPX, eftersom ryttaren är olika utformade.

Kan det vara så att du blandar ihop 20BPX och 95VPX?

En rullmall för den smalskärande Oregon 95VPX och Husqvarna H30 brukar inte gå att sätta på 21BPX/H25.

Som redan påpekats är skärtanden för 20BPX identisk med 21BPX, d.v.s. skärtänderna är lika grova men drivlänkarna är olika tjocka. Därmed skall en rullmall avsedd för Oregon 21BPX och Husqvarna H25 passa på en 20BPX. Antar att även ryttarmallen för 21BPX passar för 20BPX.

För övrigt undrar jag hur vanlig 20BPX är i Sverige. Jag har aldrig sett denna kedja och inte heller någon mall med beskrivning att den passar på 20BPX.

#809824Kan tas vekk.
Senast redigerad av can ons 23 aug 2023, 18:09, redigerad totalt 1 gång.

#809825Er dette her

enklare og lera seg enn skikkeleg square ground filinga? Eg har dette kjedet og sverdet som blir vist i videoen her. Ikkje på ei 462 riktignok men på ei 261. Tenkte kanskje at det er èin grunn til at han viser goofy filing til dette kjedet. Vil tru at det er denne fila her han brukar. https://anton.no/products/vallorbe-flatfil-goofyfilling

Användarvisningsbild

Williamm  
can skrev:Er dette her

enklare og lera seg enn skikkeleg square ground filinga? Eg har dette kjedet og sverdet som blir vist i videoen her. Ikkje på ei 462 riktignok men på ei 261. Tenkte kanskje at det er èin grunn til at han viser goofy filing til dette kjedet. Vil tru at det er denne fila her han brukar. https://anton.no/products/vallorbe-flatfil-goofyfilling

Svårt att säga. Tror du har 325 dock, han har stor 3/8. Testa och se, det är nog lättare än äkta SQ då det bara är en egg att hålla reda på.

#809836Videoen viser veldig lite filing så eg veit ikkje heilt korleis det skal vera men kan jo sjå på bilde eter 44 s. Èin egg, kva egg er det for og spørra dumt. Sagå har jo eigentleg 3/8 deling men trudde han brukte .325 deling her. Kan ikkje fransk eg då men står .325 i begynnelsen av videoen og kjede liknar på mitt kjede som er stihl sitt full chisel 1,3-325.

Användarvisningsbild

Williamm  
can skrev:Videoen viser veldig lite filing så eg veit ikkje heilt korleis det skal vera men kan jo sjå på bilde eter 44 s. Èin egg, kva egg er det for og spørra dumt. Sagå har jo eigentleg 3/8 deling men trudde han brukte .325 deling her. Kan ikkje fransk eg då men står .325 i begynnelsen av videoen og kjede liknar på mitt kjede som er stihl sitt full chisel 1,3-325.

Ursäkta, missade att det stod det och antog att du gissade 325 pga svärdet och jag gissade3/8 pga sågen. Den är nog 325 efter som han skriver det.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).