Motorsåg och handhållet

Bilder på filning.

2377 inlägg 573313 visningar 88 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
1680456530_e8fcd9d5-0785-49c4-a9ec-734b6b74ebaf.jpeg
. Det ger vid handen att en kedja i praktiken inte fungerar om den inte fungerar enligt denna beskrivning.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Andpers  
Mange skrev:Lyfter eller drar tanden är det inte bra.
Fokus och det optimala är om kraften används rätt. Med rött stöd och inget slösande med krafter håller skärpan längre och kraften går till det den ska.

Av Carltons beskrivning fick jag intrycket att vågrörelsen var "eftersträvansvärd", men i de patentansökningar som jag länkade till i föregående inlägg, så beskrivs vågrörelsen som ett problem, på grund av vibrationerna som den orsakar.

Husqvarnas lösning är att ta bort lite material under skärtandens bakfot, så att bakfoten inte ligger emot svärdet.
När en plötslig kraft kommer på skärtanden och den vickar bakåt, så blir vridpunkten då kring framfoten, vilket gör att skäreggen sänks. Det blir då ett för tunt lager med trä under eggen och träet håller inte för att lyfta upp skärtanden från svärdet.
Om bakfoten ligger emot svärdet blir vridpunkten där och eggen höjs, vilket gör att träet under tanden håller för att dra skärtanden ur svärdet, vilket får kedjan att lyfta.
1680458225_img_5097.jpg

Användarvisningsbild

Andpers  
anersimyra skrev:Skulle enskilda skärtänder inte lyfta som tillverkarna av kedjor beskriver så fick man en kedja som i stort sett inte avverkar något överhuvudtaget.

Det där tycker jag mig ha sett i mina hemmagjorda försök och som det finns film på här tidigare i tråden, att kedjan tar i "sjok".
Däremot är jag inte säker på att kedjan faktiskt lättar från svärdet, för jag kunde aldrig mäta ett extra djup på mer än 0.4 mm.

Jag är konfunderad, men det finns massor av patentansökningar kvar att läsa, så någon gång kanske man kommer att fatta hur allt hänger ihop... 🤔

Användarvisningsbild

anersimyra  
Andpers skrev:
anersimyra skrev:Skulle enskilda skärtänder inte lyfta som tillverkarna av kedjor beskriver så fick man en kedja som i stort sett inte avverkar något överhuvudtaget.

Det där tycker jag mig ha sett i mina hemmagjorda försök och som det finns film på här tidigare i tråden, att kedjan tar i "sjok".
Däremot är jag inte säker på att kedjan faktiskt lättar från svärdet, för jag kunde aldrig mäta ett extra djup på mer än 0.4 mm.

Jag är konfunderad, men det finns massor av patentansökningar kvar att läsa, så någon gång kanske man kommer att fatta hur allt hänger ihop... 🤔
. Att något ”lättar” från underlaget kan ju betyda allt från metrar till mikrometrar men torde i sammanhanget räknas i millimetrar under några få millisekunder vilket är en utmaning att hinna med att dokumentera..🙂

Hema  
#798152Hur blir det om vi tar med kedjor för riktigt långa svärd, där man har typ 50% färre skärtänder/länk?

Användarvisningsbild

anersimyra  
Hema skrev:Hur blir det om vi tar med kedjor för riktigt långa svärd, där man har typ 50% färre skärtänder/länk?

Principen för kedjans arbete torde bli densamma på en skip och semiskip. Men motsatsen där man inte har någon länk mellan skärtänderna som möjliggör den rörelse som beskrivits fungerade inte alls.

Användarvisningsbild

Andpers  
#798166Här är bilder från ett test jag gjorde förra veckan, att färglägga topplattan med permanent tuschpenna.
Ovansidan på topplattan borde inte komma i kontakt med något, såvida den inte vickar. Om färgen skavs av så är det ett tecken på att topplattan vickar.
1680502640_img_5497.jpg

Jag körde först testet i verkstan i en vedbit av torr lönn på kvällen direkt efter färgläggning. Då skavdes mer färg bort i bakänden på topplattan, men tyvärr fotograferade jag inte detta.
Färglade topplattorna på nytt och körde dagen efter testet i 3 veckor gamla tuja-kubbar.
1680502640_img_5431.jpg

Då blev resultatet följande, inte alls lika tydligt bortskav av färg. Det hjälpte inte heller att köra i torr lönnved då. Min teori är att färgen hade "härdat" under natten, men det är bara en teori....
1680502640_img_5458_1.jpg

Det man ändå ser är ett bortskav längs hela topplattans innerkant och bakkant, vilket indikerar att topplattan legat emot träet där.
Innerkanten beror på att tanden drar utåt. Det ser man också på att sågspåret blir 7 mm medan kedjebredden bara är 6 mm.
Slitaget på innerkantens bakände borde bero på att tanden har lättat i bakkant.

Rent intuitivt tycker jag inte det känns fel att skärplattan skulle kunna fungera som en vindflöjel, fast luften är ersatt av träfibrer. Dvs följa minsta motståndets lag. Minst motstånd borde vara att topplattan strävar att lägga sig parallellt med rörelseriktningen, eftersom topplattans eggvinkel blir spetsigast då.

Tyvärr blev bortskavet inte särskilt tydligt. Alla tänder hade bortskav bakom framkanten, men bara cirka 50% hade något bortskav på sidorna. Det gick att hårt gnugga bort färgen med tygtrasa, men den släppte inte av lättare beröring än så.

Användarvisningsbild

Andpers  
anersimyra skrev:
Hema skrev:Hur blir det om vi tar med kedjor för riktigt långa svärd, där man har typ 50% färre skärtänder/länk?

Principen för kedjans arbete torde bli densamma på en skip och semiskip. Men motsatsen där man inte har någon länk mellan skärtänderna som möjliggör den rörelse som beskrivits fungerade inte alls.

Såvitt jag förstår (i detta nu är säkrast att tillägga), så beror kedjans lyftkraft dels på tandens utformning och dels på hur djupt ner i träet som tanden har bitit sig in i. Sedan borde det gå åt mindre kraft att lyfta en tand 5 mm mitt på ett 30-tumssvärd än mitt på ett 15-tumssvärd, om kedjan är lika hårt spänd i båda fallen.

där nor  
#798170Oregon har också sänkt häl på skärtanden, Clipped heal för att minska vibrationerna !

Användarvisningsbild

Andpers  
där nor skrev:Oregon har också sänkt häl på skärtanden, Clipped heal för att minska vibrationerna !

Där ser man! Är det bara jag som tycker att Oregon försöker ge sken av att det här är något nytt? Husqvarna sökte patentet redan på 1970-talet... 🤔

Användarvisningsbild

Andpers  
anersimyra skrev: Att något ”lättar” från underlaget kan ju betyda allt från metrar till mikrometrar men torde i sammanhanget räknas i millimetrar under några få millisekunder vilket är en utmaning att hinna med att dokumentera..🙂

Jag tror också att det bara rör sig om knappt synbara lyft.
I viss desperation förra veckan tog jag "värstingkedjan" (som jag inte längre tänker använda på sågen), skärpte höknäbbarna och filade ner ryttarna ännu mer.

Provade sedan i en granplanka för att se om det skulle lyfta.
Jodå, då lättade kedjan faktiskt några gånger synligt från svärdet. 😀

Användarvisningsbild

Björn T  
Andpers skrev:
anersimyra skrev: Att något ”lättar” från underlaget kan ju betyda allt från metrar till mikrometrar men torde i sammanhanget räknas i millimetrar under några få millisekunder vilket är en utmaning att hinna med att dokumentera..🙂

Jag tror också att det bara rör sig om knappt synbara lyft.
I viss desperation förra veckan tog jag "värstingkedjan" (som jag inte längre tänker använda på sågen), skärpte höknäbbarna och filade ner ryttarna ännu mer.

Provade sedan i en granplanka för att se om det skulle lyfta.
Jodå, då lättade kedjan faktiskt några gånger synligt från svärdet. 😀

Vilken kedja var snabbast ?

Användarvisningsbild

Andpers  
Björn T skrev:Vilken kedja var snabbast ?

Den snabbaste kedjan är den med nedfilade ryttare och höknäbb, även om jag inte kört med den i motorsåg på ett tag och inte vågar göra det igen heller.
Anledningen till ryttarsänkningen var bara att försöka få till ett filmningsbart kedjelyft i 0.088 m/s, vilket lyckades.

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798186Allt hänger ihop och påverkar vartannat.
Lyfter kedjan biter det i o belastar mer och mer på fel sätt.
Det ska inte lyfta, då utnyttjas inte grejerna bäst, sliter mer och det producerar sämre.

Att man hänger nåt i luften betyder inte att det vibrerar mindre, tvärtom. Deg ger större möjlighet för rörelse.

Skärpa, ryttarstälning, vinklar och form påverkar detta. Inte bara var för sig utan oftare i kombinationer.

TS
Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798194Var tands form har sina optimala vinklar för just den såg du har i det arbete du kör i.
Att optimera fullt ut funkar dåligt. Det blir kompromisser o anpassningar vilket ger ett varierande result

TS
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).