Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto

Mange skrev:Lyfter eller drar tanden är det inte bra.
Fokus och det optimala är om kraften används rätt. Med rött stöd och inget slösande med krafter håller skärpan längre och kraften går till det den ska.
anersimyra skrev:Skulle enskilda skärtänder inte lyfta som tillverkarna av kedjor beskriver så fick man en kedja som i stort sett inte avverkar något överhuvudtaget.
Andpers skrev:anersimyra skrev:Skulle enskilda skärtänder inte lyfta som tillverkarna av kedjor beskriver så fick man en kedja som i stort sett inte avverkar något överhuvudtaget.
Det där tycker jag mig ha sett i mina hemmagjorda försök och som det finns film på här tidigare i tråden, att kedjan tar i "sjok".
Däremot är jag inte säker på att kedjan faktiskt lättar från svärdet, för jag kunde aldrig mäta ett extra djup på mer än 0.4 mm.
Jag är konfunderad, men det finns massor av patentansökningar kvar att läsa, så någon gång kanske man kommer att fatta hur allt hänger ihop... 🤔
Hema skrev:Hur blir det om vi tar med kedjor för riktigt långa svärd, där man har typ 50% färre skärtänder/länk?
anersimyra skrev:Hema skrev:Hur blir det om vi tar med kedjor för riktigt långa svärd, där man har typ 50% färre skärtänder/länk?
Principen för kedjans arbete torde bli densamma på en skip och semiskip. Men motsatsen där man inte har någon länk mellan skärtänderna som möjliggör den rörelse som beskrivits fungerade inte alls.
där nor skrev:Oregon har också sänkt häl på skärtanden, Clipped heal för att minska vibrationerna !
anersimyra skrev: Att något ”lättar” från underlaget kan ju betyda allt från metrar till mikrometrar men torde i sammanhanget räknas i millimetrar under några få millisekunder vilket är en utmaning att hinna med att dokumentera..🙂
Andpers skrev:anersimyra skrev: Att något ”lättar” från underlaget kan ju betyda allt från metrar till mikrometrar men torde i sammanhanget räknas i millimetrar under några få millisekunder vilket är en utmaning att hinna med att dokumentera..🙂
Jag tror också att det bara rör sig om knappt synbara lyft.
I viss desperation förra veckan tog jag "värstingkedjan" (som jag inte längre tänker använda på sågen), skärpte höknäbbarna och filade ner ryttarna ännu mer.
Provade sedan i en granplanka för att se om det skulle lyfta.
Jodå, då lättade kedjan faktiskt några gånger synligt från svärdet. 😀
Björn T skrev:Vilken kedja var snabbast ?