Motorsåg och handhållet

Oldtimer Jonsered

60 inlägg 24855 visningar 2 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: Oldtimer Jonsered

Skogshuggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72280Nikasil eller förkromat cylinderlopp?,,,,vet inte vad man ska kalla det för på dessa "oltimers"?, men orsaken till haveri är iaf en lossnat "flaga" om ca 5x8 mm TDC ovanför avgasporten som åkt mellan kolv/cylindervägg och mest troligt blivit utspottad i ljuddämparen.
Hittade, som sagt, inga toleransavvikelse med cylinderindikatorklocka gällande förslitning, så jag klurar på fabrikationsfel fr Mahle.

Mange håller fö på att undersöka i sina gömmor om vi kan få ihop lite "gångbara prylers" till sågen,,,,,,, ^:)^

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

bmbamse  
#72284Jag har "fritidsskruvat" i alla möjliga 2-taktare som moped, motorsåg, röjsåg etc... Min erfarenhet är att om det skurit så är det oftast på avgassidan om kolven... tror det helt enkelt blir hetast där, och om den kanske har gått för magert så blir det nog ännu hetare...

Hoppas du får liv i raktet'n!!!

Användarvisningsbild

bmbamse skrev:
Hoppas du får liv i raktet'n!!!

Brukar inte ge upp i första taget. :wink:

Har bla totalrenoverat en Svensksåld 6T 1953 Triumph Thunderbird 650 cc från i princip skrot till utställningsskick med enbart orginaldelar som jag jagat fram fr "halva världen".
Tog "bara" 4 år, innan man fick hoppa på kicken, men det var nog f-n det bästa jag varit med om när det gäller saker som brummar.

Före er som inte vet vad en 6 T är för något, så är det den första serietillverkade motorcykeln från England som sprängde 500 cc vallen.
Marlon Brando körde en 50á i filmen "The Wild one", med den uslare/fulare 6" Nacellen,,,en film som idag anses vara grogrunden till HA.
Fyra år senare, alltså 1954 blev den "world speed record holder" på Boneville Salt flats/US, och behöll rekordet i några år därefter.
Ford Thunderbird har fö sina rötter i namnet, och minns jag rätt? så var de tvugna att köpa rättigheterna av Meridenfabriken efter div bråk hit och dit.

En kultförklarad/snabb hoj mao, med mycket historia omkring sig, så därför var det extra kul att få ta sig an en dylik pjäs trots oändliga telefonsamtal och många/långa garagekvällar. ~x( @-) #:-s

En "raket-renovering" borde därför inte vålla några problem i sammanhanget,,,,, :lol:

TS
Användarvisningsbild

#72343Öppen fråga gällande renovering av veteransåg.

Ska man behålla den i "inkört skick" rent kosmetiskt?, eller renoverad den till "bokhyllestandard"?

Vad anser ni?,,,,,

TS
Användarvisningsbild

totte  
#72355I det här fallet så tycker jag att den skall se ut som den gör, den är ju i väldigt fint skick, ser ut precis som en lagom använd Jonsered skall. Lite puts bara så blir den riktigt fin. Särskilt om du tänker köra den lite då och då på vedbacken, det är ju roligt! Det är vad jag skulle gjort.

Kul att höra om Triumphen. Har du nåra bilder på den, skulle vara riktigt roligt att se. Förresten, har du kvar den?

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72382Hur detta ska gå till vet bara du.
Vi andra kan berätta hur vi gör o varför.

Mina tankar:
Det är inte lätt o återställa gammalt till nytt.
Att ge ansikts lyft går ju, men nytt blir det aldrig igen....

Så länge sågen inte har skick som förvärras låter jag dem vara.

Har en såg gått i arbete o fått ärr o märke, berättar det en historia med.
Din såg ser bra ut eftersom nåt hänt o den fick inte vara med länge nog att bli utarbetad.
Det ska inte suddas ut utan kommas ihåg.

Den kolv o cylinder du har hade jag satt på hylla brevid.

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72387Jamen...

Vad har vi här?
Kan detta vara nåt?

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild

totte skrev:
Kul att höra om Triumphen. Har du nåra bilder på den, skulle vara riktigt roligt att se. Förresten, har du kvar den?

Spelar ingen roll om jag blir så fattig att jag måste livnära mig på "kallt grus" totte,,,, den hojen ska aldrig säljas.

Bilder finns från en nerplockad hög på garagegolvet till helrenoverad cykel och första (enda), utställning jag varit med på, men allt är taget med vanlig kamera, och det har aldrig blivit av att scanna in något.
Får alltså sätta mig ner någon kväll har i vinter och plocka ihop ett litet "kollage".

Den ser iaf (idag), ut exakt som på bif länk, bortsett från att detta är en "blackbird" (svart). och nedanst specs.

http://motorcyclemuseum.org/classics/bike.asp?id=65

Beställdes i "racingutförande" av ägare no 1 från firma Uno Ranch vilket de flesta göteborgare här borde känna till?.
Stelt baknav/bortplockat bakre stöd mm, för mindre vikt - E 3134 kammar/dubbla AMAL förgasare istf singel SU och BTH magnet som var populärare för racing än den fabriksmonterade Lucasmagneten.
Har i princip båda uppsättningarna om jag vill göra den orginal eller i leveransutf + extratillbehören som var "fjädrande baknav" (Även kallad "silltunnan") och "twin seat sadel".
Gällande ägare No 1 så kan jag helt kort nämna att vi ordnade en privat liten sammankomst i samband med ovan nämnda utställning där han fick återse "sin" gamla hoj efter nästan 50 års "bortavaro".

Hur denna kom till stånd och avlöpte är en historia för sig,,,,,

TS
Användarvisningsbild

totte skrev:I det här fallet så tycker jag att den skall se ut som den gör, den är ju i väldigt fint skick, ser
ut precis som en lagom använd Jonsered skall. Lite puts bara så blir den riktigt fin. Särskilt om du tänker köra den
lite då och då på vedbacken, det är ju roligt! Det är vad jag skulle gjort.

Mange skrev:Hur detta ska gå till vet bara du.
Vi andra kan berätta hur vi gör o varför.

Mina tankar:
Det är inte lätt o återställa gammalt till nytt.
Att ge ansikts lyft går ju, men nytt blir det aldrig igen....

Så länge sågen inte har skick som förvärras låter jag dem vara.

Har en såg gått i arbete o fått ärr o märke, berättar det en historia med.
Din såg ser bra ut eftersom nåt hänt o den fick inte vara med länge nog att bli utarbetad.
Det ska inte suddas ut utan kommas ihåg.

Den kolv o cylinder du har hade jag satt på hylla brevid.

Om vi återgår till resonemanget om renoveringsnivåer på äldre veteranmotorsågar så är jag långtifrån någon expert, men merparten verkar köra enl eran utsago gällande befinligt slitage/patina osv, även om det finns undantag.

Bla sågen i länken som totte skickade.

För egen del så får det iaf bli enl nuvarande skick eftersom grundtanken är att köra/använda sågen,,,,,,

TS
Användarvisningsbild

Mange skrev:Jamen...

Vad har vi här?
Kan detta vara nåt?

"Thumbs up", Mange. :-bd

TS

Perran  
#72556Ber om ursäkt att detta svar kanske är lite off topic men ändå!
Kommer ihåg att jag och några polare byggde om en sparkcykel och monterade motor på den, motorn var just en Jonsered Raket. Gick ganska gott den sparkcykeln!

Användarvisningsbild

Perran skrev:Ber om ursäkt att detta svar kanske är lite off topic men ändå!
Kommer ihåg att jag och några polare byggde om en sparkcykel och monterade motor på den, motorn var just en Jonsered Raket. Gick ganska gott den sparkcykeln!

Ingen fara, perran gällande OT,,,, det var den innan oxå :lol:

Gamla såg har nog fått tjänstgöra till både den ena och 3é.
Svärfar hade en som fick utgöra kraftkälla till bevattningspumpen på sommarstället.

Kommer inte ihåg fabrikat, men den funkade perfekt i bra många år,,,,,

TS
Användarvisningsbild

totte  
För egen del så får det iaf bli enl nuvarande skick eftersom grundtanken är att köra/använda sågen,,,,,,

Låter helt rätt som jag ser det, den blir en glädjekälla på vedbacken!

Spelar ingen roll om jag blir så fattig att jag måste livnära mig på "kallt grus" totte,,,, den hojen ska aldrig säljas.

Bilder finns från en nerplockad hög på garagegolvet till helrenoverad cykel och första (enda), utställning jag varit med på, men allt är taget med vanlig kamera, och det har aldrig blivit av att scanna in något.
Får alltså sätta mig ner någon kväll har i vinter och plocka ihop ett litet "kollage".

Just vad jag trodde, nä en sån klenod skiljs man inte ifrån så lätt! Ser fram mot bilderna när du får tid framöver nångång :grin:

Användarvisningsbild

Torparn79  
Skogshuggarn skrev:Öppen fråga gällande renovering av veteransåg.

Ska man behålla den i "inkört skick" rent kosmetiskt?, eller renoverad den till "bokhyllestandard"?

Vad anser ni?,,,,,

klart du ska behålla den som den ser ut, det är ju för f*n ett arbetsredskap..
jag tycker att många traktorrenoverare "förstör" gamla BM 10 och BM 20 genom att återställa dom till skicket dom hade den dagen dom lämnade Eskilstuna..

har du sett Bengt Carlbinders modelltraktorer??
han skapar modeller av gamla traktorer och redskap, sen skitar han ner dom och repar dom så att det ser ut som dom kommer direkt ifrån en hård dags arbete på åkern, sånt gillas skarpt av mig..

Användarvisningsbild

Torparn79 skrev:
Skogshuggarn skrev:Öppen fråga gällande renovering av veteransåg.

Vad anser ni?,,,,,

klart du ska behålla den som den ser ut, det är ju för f*n ett arbetsredskap..
jag tycker att många traktorrenoverare "förstör" gamla BM 10 och BM 20 genom att återställa dom till skicket dom hade den dagen dom lämnade Eskilstuna....

3-0 alltså till att behålla i nuvarande skick :smile:

Torparn79 skrev:
har du sett Bengt Carlbinders modelltraktorer??
han skapar modeller av gamla traktorer och redskap, sen skitar han ner dom och repar dom så att det ser ut som dom kommer direkt ifrån en hård dags arbete på åkern, sånt gillas skarpt av mig..

Nej, de har jag inte sett.
Ligger de ute ngt på nätet från ovanst?

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).