Motorsåg och handhållet

Motorsågskörkort

75 inlägg 7186 visningar 15 följer Svara, dela mm...  

Re: Motorsågskörkort

Riga  
#911218@Animersyra

Jag lejer någon att fälla ett träd - det sker en olycka.
Mitt arbetsgivaransvar gäller och jag visar att person som skadats
gått skogsbrukskola och att jag bedömt det som tillräcklig utbildning.
Har det prövats rättsligt?
Annars trampar vi ju bara vatten.

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

anersimyra  
Riga skrev:@Animersyra

Jag lejer någon att fälla ett träd - det sker en olycka.
Mitt arbetsgivaransvar gäller och jag visar att person som skadats
gått skogsbrukskola och att jag bedömt det som tillräcklig utbildning.
Har det prövats rättsligt?
Annars trampar vi ju bara vatten.

Din fråga är intressant då den kan bli aktuell i den delen av min verksamhet som berör diverse dykuppdrag då jag saknar yrkesdykarbevis. Nu har förvisso inte en enda kund (främst kommuner) efterfrågat ett yrkesbevis. På arbetsplatser där det finns byggavtal mellan fack och arbetsgivarorganisationer finns dock klara krav på yrkesbevis och dykbok men i övrigt är jag osäker på hur avtalen mellan arbetsgivare och arbetstagarorganisationer är utformade. Men till saken hör att jag för ett antal år sedan läste, vid en dykolycka ska åklagaren kunna bevisa att olyckan berodde på just avsaknaden av ett dykcerifikat/yrkesbevis för att överhuvudtaget kunna väcka åtal. När det blev aktuellt med kravet på motorsågskörkort så arbetade jag som underentreprenör åt svensk markservice där platschefen resonerade exakt som du. Men efter en mer noggran kontroll med sina chefer så gav han beskedet att jag var tvungen att gå en AB kurs. I övrigt skedde en mycket allvarlig olycka på ett företag där jag tidigare arbetade, och jag är rätt säker på att vare sig polisen eller Arbetsmiljöverket undersökte om någon av de inblandade överhuvudtaget hade någon form av motorsågskörkort.

Riga  
#911257Nu blir det långt utanför tråden men jag tycker det är intressant - hur långt kan alla dessa konsulter driva oss och med vilket lagstöd? Deras intresse är att utbilda folk i mer och mer självklarheter, vilket en duglig chef eller arbetskamrat lika gärna kunnat göra.
Jag arbetar som servicetekniker på ett litet företag så sysslorna är många. För att:
Limma epoxy var vi nu tvungna att gå en endagarskus i limning för att förstå att vi inte ska limma oss i ögat.
För att använda pelarborren i verkstaden var vi tvungna att gå heta arbeten för att förstå att sågspånet ska sopas undan innan vi borrar metall.
För att köra elektriska pallvagnen var vi tvungna att ta truckkörkort - akta tårna och taket.
För att hyra en liten saxlyft var vi tvungna att gå liftutbildning.
För att bygga en ställning (3 meter) upp till värmeväxlaren var vi tvungna att gå ställningsutbildning.
För att köra 5 liter basiskt diskmedel till vår andra lokal måste vi ta ADR-kort (vilket vi inte gjort).

Detta ska repeteras vart femte år.

Någonstans börjar det bli löjligt. Konsulterna som tjänar fläsk på att undervisa i de mest elementära sakerna blir fler än de som faktiskt arbetar.
Förutom ineffektiviteten i samhället tror jag man minskar ansvarskänslan, engagemanget och eftertänksamheten hos de som arbetar. Vi blir dummare.

Detta gamla skämt blir verklighet - för 50 år sedan stod det i bilens instruktionsbok hur man slipar in ventilerna, idag står det att man inte ska dricka batterisyran.

TS

tallen100  
#911274Begriper inte varför det inte ska duga att lära upp folk på plats längre till relativt enkla sysslor, inte konstigt att det ylas om att arbetsgivarna inte hittar folk med "rätt kompetens".

Tex en pelarborr, inget långt hår hängandes eller sladdriga kläder som kan sno in sej I chuken, borsta bort sånt som kan fatta eld när du ska borra metall, klart!
Men det blir väl alldeles för enkelt och många byråkrater och konsulter skulle bli sysslolösa, men då kunde dom ju ställa sej vid "pelarborren" istället...

Användarvisningsbild

anersimyra  
tallen100 skrev:Begriper inte varför det inte ska duga att lära upp folk på plats längre till relativt enkla sysslor, inte konstigt att det ylas om att arbetsgivarna inte hittar folk med "rätt kompetens".

Tex en pelarborr, inget långt hår hängandes eller sladdriga kläder som kan sno in sej I chuken, borsta bort sånt som kan fatta eld när du ska borra metall, klart!
Men det blir väl alldeles för enkelt och många byråkrater och konsulter skulle bli sysslolösa, men då kunde dom ju ställa sej vid "pelarborren" istället...

På sågverk får man inte använda den klassiska vänd/huggarkroken utan utbildning. Det kravet är dock ganska förståeligt då varenda arbetskamrat som jag mer eller mindre tvingat att använda kroken tämligen omgående är nära att begrava kroken på insidan av låret..😛

Användarvisningsbild

Elis76  
anersimyra skrev:På sågverk får man inte använda den klassiska vänd/huggarkroken utan utbildning. Det kravet är dock ganska förståeligt då varenda arbetskamrat som jag mer eller mindre tvingat att använda kroken tämligen omgående är nära att begrava kroken på insidan av låret..😛

@anersimyra

Vad gör de för misstag - skulle Du kunna beskriva?

Användarvisningsbild

anersimyra  
Elis76 skrev:
anersimyra skrev:På sågverk får man inte använda den klassiska vänd/huggarkroken utan utbildning. Det kravet är dock ganska förståeligt då varenda arbetskamrat som jag mer eller mindre tvingat att använda kroken tämligen omgående är nära att begrava kroken på insidan av låret..😛

@anersimyra

Vad gör de för misstag - skulle Du kunna beskriva?

De försöker vända virket genom att med enbart armarna dra för kung och fosterland, om då kroken släpper så är risken överhängande att man med full kraft drar kroken djupt in i låret eller underlivet. Jag vill minnas att det för många år sedan skedde en dödsolycka på ett sågverk på just det sättet. Kroken ska användas med raka armar och kraften för att vända virket ska komma från ben och bål. Släpper då kroken är risken minimal att man skadar sig.

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
anersimyra skrev:
knaggen skrev:
busholle skrev:Viktiga är att klara precisionen, inte hur du står när du sågar riktskäret. Däremot är det absolut så för mig att ska jag ned på toleransen för godkänt för motorsåg C d.v.s. inom +-0,5m så behövs att jag riktar noga och då behöver jag vara nere bakom sågen.

Sätt en pinne innan du sågar riktskär och utmana dig att träffa pinnen konsekvent med vart träd.
För motorsåg B är kravet +-1m och vet du att du konsekvent klarar det så är du hemma.

Varför skall man träffa en pinne om man fäller övergrovt då skall skiten bara omkull.
Sen räcker det med att man har gått någon lantbruks kurs där det finns en utbildningsplan så säkerskog är endast för att gynna dom konsulter som håller på.

Vare sig betyg från skogsskola eller annat duger i dag för att tillåtas att arbeta med motorsåg. Frågan har nu i flera år tragglats in absurdum vilket på inget sätt förändrar vad som anges i arbetsmiljölagen kring giltigt utbildningsbevis vid arbete med motorsåg.

problem är att det jag skriver är i från en miljöarbetare som jobbar på arbetsmiljöverket men problemet är säkerskog som har lekt arbetsmiljöverket i många år men då är frågan står utbildnings planen på plastkortet!
Det enda som står är vilka kurser man har gått men vad säger det om personens skicklighet inget har sett många bevis på det genom åren för många tror att dom är full lärda efter en 3 dagars kurs.
Men som det står i afs utbildnings plan, så har skogsbrukskolor en utbildnings plan men jag vet att säkerskog inte vill godkänna det jag har grälat med en konsult om det för nåt år sedan då han menade på att det inte var en utbildningsplan så kan bara bevisa att man har gått en utbildning på en skogsbruksskola så skall det räcka annars så begår man av skolverket att ta fram utbildnings planen.Personlige så tror jag att man kan skriva ut ett intyg själv då man har gått en gymnasiekurs på en skogsbruks skola och har en utbildning.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#911754“Plastkortet” visar att innehavaren genomgått en utbildning med godkänt resultat vilket är kravet för att ”plastkortet” överhuvudtaget ska utfärdas, punkt! ”Plastkorten”, oavsett vilket, är i dag det enda som överhuvudtaget efterfrågas av arbetsgivare och beställare av diverse olika tjänster som ett bevis för genomgångna praktiska och teoretiska prov med godkänt resultat, punkt! I övrigt står det var och en fritt att starta ett eget tjänsteföretag som tillhandahåller diverse utbildningar godkända av arbetsmiljöverket..🙂 Diverse skolbetyg och andra referenser har ingen som helst giltighet inom det ”plastkortsystem” som präglar arbetslivet inom hela västvärlden. PUNKT!

Riga  
#911761@Animersyra
Är detta fel?

"Arbetsmiljöverket ställer inga krav på specifik utbildning eller särskilt utbildningsbevis..."

Sedan kanske det är så att arbetsgivarna gör det enkelt för sig men det är en annan sak.
Som nämnts tidigare - har det inte prövats rättsligt så vet vi inte.

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
Riga skrev:@Animersyra
Är detta fel?

"Arbetsmiljöverket ställer inga krav på specifik utbildning eller särskilt utbildningsbevis..."

Sedan kanske det är så att arbetsgivarna gör det enkelt för sig men det är en annan sak.
Som nämnts tidigare - har det inte prövats rättsligt så vet vi inte.

Arbetsmiljöverket ställer krav på att den som arbetar med motorsåg ska kunna uppvisa bevis på dokumenterad kompetens kring arbete med motorsåg. Vare sig arbetsmiljöverket, statliga eller kommunala beställare får ställa krav på att kompetensbevis ska vara utfärdat av en specifik utbildningsorganisation, vilket skedde när kravet på motorsågskörkort infördes. I dag finns en mängd utbildare som utbildar antingen ”enligt säker skog” eller genom eget liknande system. Systemet ”säker skog” är avgjort vanligast men andra system inom EU är även gångbara. Ännu existerar mig veterligen inte systemet: ”jag har ett betyg från skogsskola/jag gick en motorsågskurs hos skogsvårdsstyrelsen 1975” e.t.c och vad hela branschen från arbetsgivare till beställare sen länge kräver är ju väl känt..🙂 i övrigt finns i dag inte en enda utbildad arborist som får en anställning i Sverige såvida de inte kompletterar utbildningen med ett european tree worker. Undantaget är förstås om arbetsgivaren helt och hållet inriktar verksamheten mot enskilda villaägare som inte är medlemmar i fb gruppen svenskt trädforum där begreppet ”certifierad arborist” tuggas likt ett djupt religiöst mantra .😂

alias  
tallen100 skrev:Begriper inte varför det inte ska duga att lära upp folk på plats längre till relativt enkla sysslor, inte konstigt att det ylas om att arbetsgivarna inte hittar folk med "rätt kompetens".

Att köpa ett färdigt utbildningskoncept externt ger flera fördelar:

- Du har i regel någon form av kursplan som förklarar kursens omfattning och krav för att bli godkänd. Det går säkert att tota ihop något i egen regi på många företag, men det tar tid och tid är pengar, samtidigt som det kan finnas en gnagande oro om huruvida man fått med allt av vikt. Sen kanske det inte alltid är så att redan anställt folk på en firma har den pedagogiska ådra som är lämplig för att lära ut något man behärskar till någon annan.

- Kursdeltagaren får ett bevis på genomförd/godkänd utbildning.

- Man har en extern part som kan intyga att den anställde har fått rätt utbildning. Denna är ju på "armlängds avstånd" från organisationen, medan en annan anställd kan antas vara i en beroendeställning gentemot arbetsgivaren.

Är man arbetsgivare, eller beställare med ett arbetsmiljöansvar, så vill man ha ryggen fri när något har gått åt helvete och det ska utkrävas juridiskt ansvar.

MVH
Alias

tallen100  
#911779Någonstans har det i vilket fall spårat ur rejält.
Det är konstigt att det gick bra förr I tiden när i stort sett alla maskiner och verktyg var farligare och till viss del mer komplicerade att använda och inte hade en bråkdel av alla skydd och säkerhetsdetaljer som finns idag.
Har folk verkligen blivit så urbota dumma och korkade idag eller är det alla "sönderskolade chefer och byråkrater" som numera oftast kommer direkt från skolbänken och inte har sett ett verktyg i verkligheten, som anser att du inte kan och duger något till om du inte har gått en speciell utbildning och fått ett plastkort för mer eller mindre varje pinal. Inte konstigt att det är kompetensbrist överallt, det är inget annat stelbent byråkrati som ofta stjälper mer än den hjälper.

Användarvisningsbild

Bax  
#911789Nej nej, folk var korkade också "förr i tiden när det gick bra..." , så de blev utslitna, gjorde illa sig eller rentav dog. Det är därför det är så mycket skydd och utbildningskrav för oss som lever och verkar idag.

Det var då inte heller lika dyrt för arbetsgivare eller samhälle när någon gjorde illa sig.
"Det var ju synd att Johansson fastnade i drivremmarna och slet av sig armen, men men, skicka hem honom till backstugan och anställ en ny istället".

tallen100  
#911816Visst men då är vi långt tillbaka i tiden, och "johansson" var säkert mycket trött och utarbetad efter 15 timmars hårt arbete och efter att ha först ha gått den långa vägen genom skogen för att komma dit, och i den mörka lokalen snubblade han på en sten som stack upp lite ur det packade jordgolvet.... men numera finns inga drivremmar som går från remhjul i taket eller hit och dit över golvet som tur är.

Dessutom finns det inte lika många som arbetar kroppsligt längre, och de här "utbildningskraven" på precis allt har kommit på senare år och eskalerat till ren och skär löjlighet i många fall. Och en stor skara människor tycks inte längre tro på att dom själva eller någon annan kan klara att sätta på skaftet till en piasakvast utan att minst läsa en lång bruksanvisning först, dit har vi kommit idag.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).