Motorsåg och handhållet

Bästa gallringssåg

100 inlägg 13533 visningar 11 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: Bästa gallringssåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Mangan skrev:
Niking skrev:Har man däremot en äldre 535i XP (eller föregångaren 536 LiXP) med H38-kedjan (1,1 mm 3/8), så rekommenderas definitivt ett byte till SP21G-kedja (1,1 mm 0.325), vilket dock kräver ett nytt drivhjul och ett nytt svärd.

Jag har 3/8-varianten, men bytte till en bredare kedja och längre svärd. Den hoppar nästan en gång om dagen, suger in kvistar under kåpan som tränger av kedjan. Händer gärna när jag sågar i torrt ris på granen. Kanske skall ge det ett försök till, vad exakt har du för längd kedja och svärd? Gärna med artikelnummer. :)

Grunnat på en 540/2, men det blir inte billigt... Fiskar efter gallringserfarenheter med den.

Jag kör 12" på min 535iXP och 14" på min 540 iXP. Finns även med 16", men ser inte riktigt behovet för min del. Skulle det någon gång behövas, så får jag väl plocka fram min 346NE eller 560...

https://www.husqvarna.com/se/kedjor/ked ... ini-pixel/

https://www.husqvarna.com/se/svard/svar ... precision/

Tyvärr hittar jag inte någon länk till ringdrevet, men kolla med din Husqvarna-handlare. Det är dock ett annat ringrev än det vanliga 0.325-ringdrevet för t.ex. 550.
/Niklas

Husqvarna motorsågar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Niking skrev:
Mangan skrev:
Niking skrev:Har man däremot en äldre 535i XP (eller föregångaren 536 LiXP) med H38-kedjan (1,1 mm 3/8), så rekommenderas definitivt ett byte till SP21G-kedja (1,1 mm 0.325), vilket dock kräver ett nytt drivhjul och ett nytt svärd.

Jag har 3/8-varianten, men bytte till en bredare kedja och längre svärd. Den hoppar nästan en gång om dagen, suger in kvistar under kåpan som tränger av kedjan. Händer gärna när jag sågar i torrt ris på granen. Kanske skall ge det ett försök till, vad exakt har du för längd kedja och svärd? Gärna med artikelnummer. :)

Grunnat på en 540/2, men det blir inte billigt... Fiskar efter gallringserfarenheter med den.

Jag kör 12" på min 535iXP och 14" på min 540 iXP. Finns även med 16", men ser inte riktigt behovet för min del. Skulle det någon gång behövas, så får jag väl plocka fram min 346NE eller 560...

Tyvärr hittar jag inte någon länk till ringdrevet, men kolla med din Husqvarna-handlare. Det är dock ett annat ringrev än det vanliga 0.325-ringdrevet för t.ex. 550.
/Niklas

Tack, hittade det på Entreprenadbutiken. Hur går det att göra instick med denna kombon, svärdet ser spetsigt ut?

Stor skillnad 535 vs 540 tycker du?

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
Niking skrev:
busholle skrev:
Niking skrev:1,8 kW är ju ca 18% mindre än 2,2 kW, så det är ju svårt att bortse ifrån. Å andra sidan ville ju trådskaparen ha en såg mellan 535i XP och 550 xp. Å då borde en 540i XP eller en 542i XP(G) passa utmärkt, anser jag.
/Niklas

Det var mer av en allmän fundering hur det kan tänkas upplevas av er som kört elsågar.

Ok! Jag tycker nog att min 540i XP (gen 1) har tillräckligt klipp för att klara det mesta på fastigheten. Å som alla batterisågar, så är lättstartad och driftsäker, samt helt tyst på tomgång. Sedan den införskaffades, har jag inte sett något behov av mina bensinsågar (560 och 346 NE).

Batterierna strejkar dock vid lägre temperaturer än 10 minus, men å andra sidan så värmer ju kaminen skönt då! 😀
/Niklas

🤔 Jag tvingades ge upp efter fem timmars arbete i -18 på grund av avsaknad av handtagsvärme. Däremot så märktes ingen dramatiskt lägre kapacitet på batterierna, vilket jag absolut förväntade mig.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#894031Annars fungerar batterisågen med koppling och en standard 0.325 kedja förvånansvärt bra även till kvistning, det trots att fördröjningen innan kedjan börjar rotera efter gaspådrag är markant längre än på den direktverkande varianten..🙂.

Användarvisningsbild

Mangan skrev:
Niking skrev:
Mangan skrev:

/Niklas

Tack, hittade det på Entreprenadbutiken. Hur går det att göra instick med denna kombon, svärdet ser spetsigt ut?

Stor skillnad 535 vs 540 tycker du?

Japp, tydlig skillnad i både vikt och kapacitet.

Instick inga problem med SP21G! Stor skillnad mot H38-kedjan! Finns ett färdigt filpaket till SP21G.
/Niklas

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Mangan skrev: Hur går det att göra instick med denna kombon, svärdet ser spetsigt ut?

Spetsigare svärd ska ge lugnare och säkrare instick.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#894035Svärd med liten nosradie är en styggelse och gör sig bäst i den lilla trädgården där behovet av instick är lika med noll..🤬🤬🤬

Användarvisningsbild

#894037Fast det är ändå en mycket stor skillnad i instick mellan den nuvarande SP21G och den gamla hopplösa H38. Klart värt att byta, tycker jag.
/Niklas

#894040Jag är böjd att hålla med myran här. 🙂

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
Mangan skrev:Jag är böjd att hålla med myran här. 🙂

Tackar, Mangan..😀 ”myra” i mitt ”nicknamn” har dock inget med myror att göra. Det avser benämningen på en myr på värmlandsdialekt och betyder två skilda saker men som både stavas och uttalas identiskt på värmländska..😛

Användarvisningsbild

Odalbonden  
anersimyra skrev:Finns stihl 241 med värme i handtagen kvar i produktion så är denna en riktigt bra och lätt såg. Sågen är synnerligen stark, men känns i originalutförande överraskande ”slö” vid kvistning av klent grenverk, det rättade dock till sig efter portning av sågen..😛 sågen har original fast stjärndrev, men ringdrev och koppling kan beställas från skogsverktyg.se

Jag gjorde en kalibrering på 241@n enl instr 2.0.Blev faktiskt betydligt bättre svar från tomgång och upp.Men visst,den exploderar ju inte som 550 med revboost och vevhusutfylnader 💪 💪Har även en 201@.Men 241 känns rejäl i jmf.Har ett område med rejält eftersatt röjning,dåligt till,där man får knalla en bra bit i oländig terräng.Där är 201 valet.

#894049Har beställt Nikings kombo till 535i nu, blir det inte bra så hemsöker jag honom. 😱

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
Mangan skrev:Har beställt Nikings kombo till 535i nu, blir det inte bra så hemsöker jag honom. 😱

Niking är ju såpass lång, att om du tänkt dig någon form av straff, så torde ett bett i valfritt ben vara ett gott förstahandsval..👹😝

Användarvisningsbild

Mangan skrev:Har beställt Nikings kombo till 535i nu, blir det inte bra så hemsöker jag honom. 😱

Förmodligen kommer du att märka en så pass stor skillnad i kapacitet, så att du undrar vad du tidigare hade sysslat med...
/Niklas

Användarvisningsbild

Johan60  
#894081Jag gallrar mest tall. Hade tidigare en MS261 som i och för sig var bra men ville ha en lättare såg och batteri. Har nu MSA220 som funkar utmärkt, saknar aldrig bensinsågen, inte heller vid fällning av enstaka grövre träd. Batterierna har aldrig krånglat, har kört några få gånger ned mot -15° utan att tappa mycket i effekt eller batteritid såvitt jag märker.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).