Motorsåg och handhållet

Ny höjdmätare

20 inlägg 1500 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ny höjdmätare

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#844901 Jo, det låter bekant! Trordet togs upp på kursen jag gick för 20 år sedan. Men inte sett något om det sen.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ny höjdmätare

Hodal  
#845157
alias skrev:Har kört Suunto i många år och är nöjd. Numera använder jag oftast Forestry Pro 550 istället för måttbandet till avståndsmätning.

Har mätt många tusen träd med Haglöfs Vortex också. Den i blocketannonsen är en äldre variant Vertex 3 och den Niking länkade till är en Vertex 5. Har inget minne av att 3:an hade t.ex. blåtand. Vill även minnas att man kunde använda Vortexen med ett förinställt avstånd och måttband istället för transpondern. Jag har även för mig att ett problem med Vertex+transponder var att man kunde få mätfel om man hade spelande syrsor i närheten p.g.a. överlappande frekvenser.

Jag har för mig att gamla höjdmätare (tror det var Suunto, men kan ha varit Silva) kunde användas med en vit-orange metallplatta (tror den kallades "latta") som man hängde på trädstammen och sedan siktade man igenom någon lins på sidan av höjdmätaren och justerade avståndet till trädet så att lattans konturer blev skarpa - då stod man på rätt avstånd så att vinkel och höjdskala stämde överens. "Lattan" ersatte alltså behovet av måttband, på samma sätt som transpondern till Haglöfs Vertex. Är det någon som känner igen detta (google verkade inte känna till fenomenet "latta")?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Min Silva från 90-talet har en sådan lins och latta, om det vsr så det hette. Man backade tills segmenten överlappade varandra. Problemet med den metoden är att man ska ha något på stammen att hänga den på, vilket man slipper med måttband.

Avatar Fallback

Re: Ny höjdmätare

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#845158 Men på riktigt, har ingen av er använt en Ludde och huggarband? Inga linser inga batterier men får jobbet gjort.
Ibland har jag haft med Leicaavståndsmätarn men det är bara en till känslig grunka att kånka och med batteri.

Avatar Fallback

Re: Ny höjdmätare

hfab  
#845163
Orsa skrev:Men på riktigt, har ingen av er använt en Ludde och huggarband? Inga linser inga batterier men får jobbet gjort.
Ibland har jag haft med Leicaavståndsmätarn men det är bara en till känslig grunka att kånka och med batteri.


Själv är jag en aning batteri fientlig.

Avatar Fallback

Re: Ny höjdmätare

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#845182 👍 Ludde på bild ja = höjd o relaskop sen huggarband, klave och köttöga.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).