Motorsåg och handhållet

Husqvarna 346 xpg cylinder

25 inlägg 3984 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346 xpg cylinder

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#794635 Phew.. Nä den är inte kolvportad.
Utskärningarna behövs då för ångorna ska ta sig förbi kolven. Slutna eller öppna portar oftast benämning som lite felaktigt används för typ av spolning. Den viktiga skillnaden är vevhuset går att använda till det man hittat. Kolvportat eller inte ger lite olika egenskaper i sågens gång.

Spolporten kanal och loppet vid kanal kan se lite olika ut. Om det är öppna, halvöppna (fingerport), slutna eller nåt mellanting påverkar mindre.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Lillglaad  
Mange skrev:Phew.. Nä den är inte kolvportad.
Utskärningarna behövs då för ångorna ska ta sig förbi kolven. Slutna eller öppna portar oftast benämning som lite felaktigt används för typ av spolning. Den viktiga skillnaden är vevhuset går att använda till det man hittat. Kolvportat eller inte ger lite olika egenskaper i sågens gång.

Spolporten kanal och loppet vid kanal kan se lite olika ut. Om det är öppna, halvöppna (fingerport), slutna eller nåt mellanting påverkar mindre.

Här har du skillnaden mellan originalcylindern och den billigare ersättaren från Skogsverktyg. Har denna cylinder på den ena sågen och provkört den lite. Tycker den går rätt ok, startar lätt. Inte justerat något nämnvärt från grundinställning. Skillnaden är från 42mm diameter till 44mm på den nya kolven. Och den cylindern är helt öppen i sidorna. Sen vad det gör för skillnad från originalen är ju inte min sak att säga kanske. Men den fungerar helt klart.

TS
Användarvisningsbild

Alex Strömberg  
Lillglaad skrev:

Här har du skillnaden mellan originalcylindern och den billigare ersättaren från Skogsverktyg. Har denna cylinder på den ena sågen och provkört den lite. Tycker den går rätt ok, startar lätt. Inte justerat något nämnvärt från grundinställning. Skillnaden är från 42mm diameter till 44mm på den nya kolven. Och den cylindern är helt öppen i sidorna. Sen vad det gör för skillnad från originalen är ju inte min sak att säga kanske. Men den fungerar helt klart.

De där är en 353 cylinder tyvärr.

Användarvisningsbild

Williamm  
Alex Strömberg skrev:
Lillglaad skrev:

De där är en 353 cylinder tyvärr.

Är inte det senare 350 cylinder? 353 hade väl de där avtagbara spolports-locken.
Kan ju vara så att sena 353 har samma cylindern som sena 350.

Användarvisningsbild

Lillglaad  
#794945 Verkar stämma, den finns under 350in också. Så tydligen passar dem på båda. Då kan det bli kul att prova en hyway då och jämföra vad man får för resultat och skillnad. Alltid lär man sig något nytt.

TS
Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#794964 Produkt val.
Det gäller veta vad man ska ha, vad som är bäst eller lämpligast.

Användarvisningsbild

Emil11  
#795058 Lägger in en fundering här.
Passar 50cc Husqvarna 346 NE original cylindern på den gamla 346 rätt av? Har nämligen en 50cc cylinder över som jag funderar på att slänga på den gamla 346.

Användarvisningsbild

Williamm  
Emil11 skrev:Lägger in en fundering här.
Passar 50cc Husqvarna 346 NE original cylindern på den gamla 346 rätt av? Har nämligen en 50cc cylinder över som jag funderar på att slänga på den gamla 346.

Passar utan problem.

Användarvisningsbild

Emil11  
Williamm skrev:
Emil11 skrev:Lägger in en fundering här.

Passar utan problem.

Tackar👍🏻

Användarvisningsbild

Lillglaad  
#796473 För dem som vill se skillnaden för ögat på en originalcylinder (gamla) 346 och hyway modellen.

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).