Motorsåg och handhållet

Drifttid batterisågar omräknat i bensin

28 inlägg 4605 visningar 2 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: Drifttid batterisågar omräknat i bensin

BloM 230  
#791859Bra kommentarer så långt.
Min frågeställning var riktad mest åt det praktiska hållet åt de som har erfarenhet av både bensin och batteri.
Som exempel om man tidigare huggit 5 tankar a 0,5 ltr med en hq 346 så hur många batteri går åt i batterisågen du hugger med för att få lika mycket gjort. Grovt räknat på Mangans exempel så ska 4st BLi200 nästan motsvara 5 tankar med en 346 då.
Senast redigerad av BloM 230 ons 08 feb 2023, 20:45, redigerad totalt 1 gång.

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
jannee skrev:Min oljetank är på 32 cl, hur stor är den på en MSA 300

31 cl, enligt spec.
/Niklas

Användarvisningsbild

anersimyra  
BloM 230 skrev:Bra kommentarer så långt.
Min frågeställning var riktad mest åt det praktiska hållet åt de som har erfarenhet av både bensin och batteri.
Som exempel om man tidigare huggit 5 tankar a 0,5 ltr med en hq 346 så hur många batteri går åt i batterisågen du hugger med för att få lika mycket gjort. Grovt räknat på Mangans exempel så ska 3st BLi200 nästan motsvara 5 tankar med en 346 då.

Det går inte jämföra en 540i med en 346 då 346:an är väsentligt mer potent, och du kommer aldrig hugga lika mycket med 3 Bli200 jämfört med det du gör med 346:an på fem tankar. Jämförelsen måste göras med en HVA 339 eller en stihl 201..🙂

Användarvisningsbild

BloM 230  
#791866Jag tycker det är ganska långt bensinmängden som avgör hur mycket som blivit uträttat. Baserar det på att jag växelvis kör 3 sågar (192, 201 och 346) så oberoende vilken såg jag kör upp 2 liter i så är vältan lika stor.
Därför tycker jag att man kan jämföra på det viset.

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
BloM 230 skrev:Jag tycker det är ganska långt bensinmängden som avgör hur mycket som blivit uträttat. Baserar det på att jag växelvis kör 3 sågar (192, 201 och 346) så oberoende vilken såg jag kör upp 2 liter i så är vältan lika stor.
Därför tycker jag att man kan jämföra på det viset.

Kan så vara, men nu var det en 540i med 3 bli200 som jämfördes med en 346 och en förbrukning om 5 tankar..🙂👍

Användarvisningsbild

anersimyra  
#791875Fel av mig, det var ju den klenare 535..🙃

Användarvisningsbild

Alex Strömberg  
jannee skrev:Man kan även tänka i lite annorlunda banor när man jämför drifttider mellan el och bensin.
Tänk i stället på hur länge kedjeoljan räcker.
På en bensindriven försvinner olja även när man inte sågar utan när sågen går på tomgång, bl.a. under förflyttningar o.s.v.
En eldriven endast när man aktivt nyttjar sågens kapacitet.
Vore intressant att få vetenskap om hur stor del av bensinen som går åt när man inte aktivt nyttjar sågens kapacitet.
Själv stänger jag ALDRIG av sågen när jag avverkar grovt, knappast ej heller när jag gallrar.

Många sågar driver inte oljepumpen på tomgång.

jannee  
#791886Tydligen fel av mig, den oljepöl som blir vid svärdsfästet när man ställt undan sågen gående på tomgång måste då vara olja som rinner från svärdet, trodde i min enfald att sågen fortfarande pumpade ut olja :oops:

Användarvisningsbild

anersimyra  
jannee skrev:Tydligen fel av mig, den oljepöl som blir vid svärdsfästet när man ställt undan sågen gående på tomgång måste då vara olja som rinner från svärdet, trodde i min enfald att sågen fortfarande pumpade ut olja :oops:

Jag vill minnas att t.o.m de tidigaste 242 pumpade olja på tomgången men i såpass liten mängd att det i praktiken inte spelade någon roll. 🙂👍

Användarvisningsbild

Alex Strömberg  
anersimyra skrev:
jannee skrev:Tydligen fel av mig, den oljepöl som blir vid svärdsfästet när man ställt undan sågen gående på tomgång måste då vara olja som rinner från svärdet, trodde i min enfald att sågen fortfarande pumpade ut olja :oops:

Jag vill minnas att t.o.m de tidigaste 242 pumpade olja på tomgången men i såpass liten mängd att det i praktiken inte spelade någon roll. 🙂👍

De gjorde de tidigare. De uppdaterade dock till att den inte gör de.

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791890Vad tycker batterierna om kyla då?
Vanligt är att man hugger vid -5 till +5 grader.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791893De flesta Li-jon batterier är specade ner till 10 minusgrader. Då detta avser batteriets egna temperatur, så går det ju att "varmförvara" batterierna i fält under kallare dagar (t.ex. i en "kylbox" med t.ex. någon ilagd "handvärmare" eller dylikt).

Å när du kör batterisågen, så genereras också lite värme till batteriet. Alltså uppstår problemet med alltför kalla batterier främst när det är dags för batteribyte, enligt egen erfarenhet. Fenomenet har drabbat mig 2 gånger på de 8 år jag har haft batterisågar.

Dock bör de laddas och långtidsförvaras mellan 5-40 plusgrader. Så under vintern flyttar jag in batterier och laddare från den ouppvärmda verkstaden till den uppvärmda farstun.
/Niklas

Användarvisningsbild

anersimyra  
Anders_S skrev:Vad tycker batterierna om kyla då?
Vanligt är att man hugger vid -5 till +5 grader.

Förra vintern körde jag i minus 15 utan att jag noterade någon dramatisk nedgång i effekten. Batteri och såg var utsatta för 15 minus i drygt tre timmar innan jag påbörjade arbetet som bestod av fällning av höga klena björkar, aspar och granar vars stubbdiameter låg på ca 12-15 cm.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).