producera måttet på visiret eller röst i lurarna
Gött här har vi framtidens verktyg... ska ringa husqvarna !!
Gött här har vi framtidens verktyg... ska ringa husqvarna !! 
Hema skrev:Vad sägs om att ha en liten sändare som hänger i ett snöre likt måttbandet. Sändaren fästes i rotändan precis på samma sätt som man fäste måttbandet. Man har sedan en liten display på sågen eller dess handtag som har sin mottagare i linje med svärdet. Så när displayen visar rätt avstånd gör man en markering och fortsätter sedan vidare. När du fått fram alla längder av stammen drar du till dig sändaren och påbörjar helt enkelt kapningen av stammen.
Fördelen är att du slipper dra något band längs med stocken, utan du ser direkt på sågen hur långt ifrån sändaren du är. För varje gång du väljer en apteringslängd (gör du ett litet snitt), trycker du på dispplayen så den nollställer avståndet.
Jag vet inte om detta skulle vara bättre, men det är iaf digitalt

Hema skrev:Eller så får du gå tillbaka till rotändan och plocka upp den.
Mange skrev:Jag har en lista här jag kan skicka dig om du får dem på tråden...
Hema skrev:Vad sägs om att ha en liten sändare som hänger i ett snöre likt måttbandet. Sändaren fästes i rotändan precis på samma sätt som man fäste måttbandet. Man har sedan en liten display på sågen eller dess handtag som har sin mottagare i linje med svärdet. Så när displayen visar rätt avstånd gör man en markering och fortsätter sedan vidare. När du fått fram alla längder av stammen drar du till dig sändaren och påbörjar helt enkelt kapningen av stammen.
Fördelen är att du slipper dra något band längs med stocken, utan du ser direkt på sågen hur långt ifrån sändaren du är. För varje gång du väljer en apteringslängd (gör du ett litet snitt), trycker du på dispplayen så den nollställer avståndet.
Jag vet inte om detta skulle vara bättre, men det är iaf digitalt
anersimyra skrev:Eller så gör man det enkelt för sig, man använder helt enkelt ett måttband, gärna inrullningsbart via en fjäder..![]()
Bengt.Svensson skrev:anersimyra skrev:Eller så gör man det enkelt för sig, man använder helt enkelt ett måttband, gärna inrullningsbart via en fjäder..![]()
Givetvis utrustat med en krok som inte släpper förrän man själv vill...