Hälsa dina "päron" att vi på forumet tycker att dom ska sponsra dig med det som fattas...
Motorsåg och handhållet
Köp av HVA proffsåg
fre 13 okt 2006, 16:48#2995Jag tycker att du ska köra med .325 pixel (1,3mm). Det är förmodligen det som sitter på sågen redan. Jag har kört med dessa kedjor i flera år på både 13" och 15" svärden, och jag tycker att det funkar perfekt. Jag upplever att sågen känns trevligare samtidigt som jag inbillar mig att den skär lite snabbare. Men det kan vara inbillning... Jag tror inte det spelar någon större roll vad du väljer det är nog en smaksak. Prova och bilda dig en egen uppfattning. Köp Husqvarnas filsats som matchar den kedja som du väljer. Jag tror att det ingår två rundfilar och en flatfil med tillhörande handtag, plus en filmall för både tänder och ryttare...
Hälsa dina "päron" att vi på forumet tycker att dom ska sponsra dig med det som fattas...
så att du kan köpa dig den såg som du vill ha...

fre 13 okt 2006, 17:00#2998Kan inga data på detta. Men jag har inte märkt att dom slits eller tappar skärpan snabbare än 1,5mm. Jag tror inte att du behöver oroa dig för det.
När vi nu är inne på kedjor så måste jag berätta en anektot...
Jag har en jobbarkompis som är föredetta huggare. Han jobbade åt Domänverket i 27 år. Han berättade för mig att han hade använt samma kedja en hel vinter. Från oktober till april... Sug på den...
När vi nu är inne på kedjor så måste jag berätta en anektot...
Jag har en jobbarkompis som är föredetta huggare. Han jobbade åt Domänverket i 27 år. Han berättade för mig att han hade använt samma kedja en hel vinter. Från oktober till april... Sug på den...
fre 13 okt 2006, 20:13#3009Rundfilad är normal filning av kedjan med rundfil, men man kan fila dom på andra sätt med men det är lite överkurs skulle man kunna säga !!
Nej möjligen mindre slitsamt eftersom den går lättare att driva för sågen !!!
Nej möjligen mindre slitsamt eftersom den går lättare att driva för sågen !!!
346xpg "woods ported" 372xpg "woods ported"
394xpg "lätt-trimmad"
394xpg "lätt-trimmad"

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).