Motorsåg och handhållet

FILMER - Motorsåg

2385 inlägg 938931 visningar 128 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Handhållet

Fredrik Reuter  
sågmek skrev:En liten demo om "fällkudden" när jag dammade av min 444FE :grin: Jag hittade inget lämpligt träd att fälla så det blev vedklyvning istället :lol:

Häftig video, den kan bli populär den! 8)

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
sågmek skrev:En liten demo om "fällkudden" när jag dammade av min 444FE :grin: Jag hittade inget lämpligt träd att fälla så det blev vedklyvning istället :lol:

Lattjo! När jag gick i 5-6;an kom det en snubbe från Skogsvårdsstyrelsen och vi for med honom ut på en skogsdag
och han pratade om skog och skogsjobb, han hade med sig en sån utrustning och fällde en gran så vi fick se hur den funkade
det måste ha varit intressant för jag minns det än och det var 1979-80! Minns dock ej exakt vilket år.
Otroligt kul att så små skolbarn fick en så bra show, jag förvånas lite av det idag.

Hjelms  
#61647 Lite skillnad!

Användarvisningsbild

swe#kipp  
#61654 ja det är rejäl skillnad på
men stihl har ju börjat med turbo/air injection/tornado på sina nya sågar nu, 441 är/var först ut och det funkar mycket bra på den :)
svider i hjärtat på denna husqvarna tok att mista en sak till att smutskasta stihl för :D

Användarvisningsbild

totte  
#64413 Här kapas det ved med min nyrenoverade Jonsered 621:
(samma video som visas i bloggen)

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64414 Den går ju bra Totte :grin:

Vad är det för årsmodell på denna?

Användarvisningsbild

totte  
#64419 Inte säker 72 - 73 bör det vara.

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64443 Modellen introducerades 1970, men denna är nog inte av de allra första...
Skulle tro '71-'72 låter bra!

Användarvisningsbild

swe#kipp  
#64819 red necks !?
http://www.youtube.com/watch?v=0YGTplngqnQ&NR=1

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64915 Otur.

Varför tar de så höga stubbar? Det är ju vanligt i amerikanska avverkningar men blir stubbarna för höga då stormskog avverkas i Sverige, så får försäkringsbolagen betala.

Filip_björndahl  
#64978 men du vet väll att det är ju Amerika där gör dom allting lite större stubbarna är högre trädena större och bilarna drar mer bränsle och dom väger mer. :grin: nej skämt o åsido jag tror att det är för att dom inte vill böja sig ner och att dom måste ha änu större svärd om dom ska ta dom i roten, du vet att som någon här på forumet sa dom kan ju inte ha mindre svärd än det största trädet dom har på marken sin. :lol: men vad vet jag ( men det är ju bara om dom hugger "fire wood" som dom gör sådär tror jag, men höga stubbar har dom på nästan alla filmer på tuben)

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64986 Det verkar inte vara vana skogsarbetare, det är väl förklaringen.
Stubbhöjden kan man ju reglera efter att rädet fallit.
Jag skulle nog ha darriga knän om jag skulle vara tvungen att fälla ett så stort träd mitt bland hus och allt på det sättet.

Filip_björndahl  
#68062 jag och mina kamrater tävlade lite i dag när vi gjorde skolarbete ( jag med Stihlen ) jag gjorde en till film när jag sågar lite björk,med, då ser ni min portring med.

racet

när jag björken

MVH Filip.B

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68182 Hade varitr roligare o jämföra om det varit vasst! Då hör man lättare hur sågen arbetar med..

Filip_björndahl  
#68195 vi var inte så noga med att fila kedjorna för det är ju bara tunna gallrings stammar, så man filar inte så mycket man ser ju bara till att det är hyfsade spån och kör då,iaf gör jag så.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).