hva555 skrev:Tillbaka från fikat, gott efter ett 3-timmarspass 😉 . Det var inte meningen att störa någon men nog skrivs det väl mycket om att kalibrera Stihl. Först , jag är 70+ och har jobbat med elektronik, både hw o sw, sen 80talet. När jag började titta på 550XP för ett drygt halvår sen visste jag inget om hur dom funkade. Nu kanske jag har koll på 10% men det har räckt för att fixa till några stycken. Det svåra är ju att tillverkaren presenterar beskrivningar för amatörer. Tro katten att även Stihlanvändare blir förvirrade och bråkar sågen då så är det inte roligt. Man söker förklaring och lösningar men saknar väsentlig info. Tror inte det hjälper att skälla på varandra här utan samarbeta och hjälps åt med att söka rätt info. Jag kan inget om Stihl men gör bara en observation, Choken är väl mekanisk som på de flesta sågar? Att den går 30 eller 60 sekunder med choke måste ju då bero på att det finns en luftkanal som räcker för att hålla den igång, antingen i spjället eller bredvid. Någon skrev 100% choke. Ingen förbränningsmotor går utan luft!!
Så nu kan ni skälla på mig, jag tål mycket efter åren som elektronikkonsult 😀
Näpp, skälla på dej har ja ingen anledning till.
Ser bara positivt på det. Debatt är bara konstruktivt. Att man tycker olika ä en sak.
Det ja lärt mej genom åren är att "korkade"frågor å "korkade" svar kan ge nya väldigt intressanta perspektiv som faktiskt löser problem.
Observera att ja påstår inte att nån har varit korkad i denna tråden.