sön 25 okt 2015, 10:05#347790
Skogsola skrev:Har retat mig på min Stihl 241 så att jag tänkt ställa bort den och köpa en Hva 550. Men tydligen är det inte alls bättre, tvärtom. Är i alla fall glad att jag han köpa en Stihl 362 innan elektroniken kom på den också.
MS 241C-M var nog tidigt ute med M-Tronic, där MS 441C-M var Stihls pilot-försök för ca 5 år sedan. Har själv provat en tidig MS 241, men den var seg och intetsägande som din, vad jag förstår. Hoppade sen av tankarna på en 40cc-45cc såg, eftersom jag bättre gillar kombon av en väsentligt mindre (35cc-40cc) och en något större (50cc) såg.
Även MS201C-E var visst en besvikelse till en början, men där har Stihl nu fått ordning på sågen med nya MS201C-M. Tror det är mest avgaskrav och inte M-Tronic man skall skylla problemen på. Förhoppningsvis har även MS241C-M blivit bättre med eventuella produktiterationer, men borde den då inte heta MS242C-M? (Nummerserien 242 har ju en god klang.)
Vi har också den gamla modellen MS362C-Q med förgasarnålar på klassiskt maner, fast något ändstopp gör att jag inte kan ge den en rikligare blandning vid långsågning. Men dess tändmodul är omvittnat känslig i elektroniken, så se till att tändstiften har max tändgap på 0.5mm för bästa tomgång.