Han hade haft den att såga ved med, även om den nog gick i skogen när den var ny. Verkar vara en 1994??
Modellen var nog inte jättevanligt, verkar vara en ersättare till 266, fast med 2mm större borr typ. Den verkar inte levt lika länge som 266:an heller då 3-serien ju kom slutet på 90-talet. Gissar att 371 och sedan 372 ersatte 272:ans position i sortimentet...
När jag köpte den var den påställd sätt bra, fyrtaktade i belastning och rök en del. Var rätt mycket avlagringar av olja i cylindern, men inte skuren, utan loppet och kolven är ok. Hela sågen var nerladdad i olja och läckage vid ljuddämparen som haft dålig packning och suttit löst.
Hela cylindern var täppt av skit med, kylningen lite nedsatt.
Vi får se hur jag upplever kompressionen, kanske byter jag till ny kolvring, vet inte om man kan mäta dess spänst på något sätt mot ett tabellvärde...
Badade hela cylindern i diskmedel och kokhett vatten lite till och från kvällar efter jobbet. Skit lossnar ju förr eller senare, även om medlet inte är så kraftfullt.
Men jag förstörde en gång en cylinder till en Husqvarna 55:a genom att testa lite ugnsrengöring som var starkt korrosivt (basiskt). Nikasilet släppte trots att jag bara sprutade utanpå cylindern...
Efter det lärde jag mig! Den cylindern var ändå halvdålig, därav att jag experimenterade med starka medel...
Hittade inte några bilder på 272:an på skogsforum, så tänkte lägga upp mest för nostalgi-skäl!
Den är ju lite old-scool och gullig, samt bra skick för en 30-åring!
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto