Motorsåg och handhållet

Husqvarna 272, lite bilder bara

15 inlägg 1045 visningar 4 följer Svara, dela mm...   

Husqvarna 272, lite bilder bara

ollenorell  
#859573 Köpte den här sågen av en pensionär som jobbat som diversearbetare på landet, delvis i skogen i perioder.
Han hade haft den att såga ved med, även om den nog gick i skogen när den var ny. Verkar vara en 1994??

Modellen var nog inte jättevanligt, verkar vara en ersättare till 266, fast med 2mm större borr typ. Den verkar inte levt lika länge som 266:an heller då 3-serien ju kom slutet på 90-talet. Gissar att 371 och sedan 372 ersatte 272:ans position i sortimentet...

När jag köpte den var den påställd sätt bra, fyrtaktade i belastning och rök en del. Var rätt mycket avlagringar av olja i cylindern, men inte skuren, utan loppet och kolven är ok. Hela sågen var nerladdad i olja och läckage vid ljuddämparen som haft dålig packning och suttit löst.

Hela cylindern var täppt av skit med, kylningen lite nedsatt.

Vi får se hur jag upplever kompressionen, kanske byter jag till ny kolvring, vet inte om man kan mäta dess spänst på något sätt mot ett tabellvärde...

Badade hela cylindern i diskmedel och kokhett vatten lite till och från kvällar efter jobbet. Skit lossnar ju förr eller senare, även om medlet inte är så kraftfullt.
Men jag förstörde en gång en cylinder till en Husqvarna 55:a genom att testa lite ugnsrengöring som var starkt korrosivt (basiskt). Nikasilet släppte trots att jag bara sprutade utanpå cylindern...
Efter det lärde jag mig! Den cylindern var ändå halvdålig, därav att jag experimenterade med starka medel...

Hittade inte några bilder på 272:an på skogsforum, så tänkte lägga upp mest för nostalgi-skäl!
Den är ju lite old-scool och gullig, samt bra skick för en 30-åring!

TS
Husqvarna motorsågar

Re: Husqvarna 272, lite bilder bara

ollenorell  
#859576 Kom på en sak: Är född i slutet på 80-talet, så när jag var i tonåren och började såga litegrann var ju redan 100-serien och 200-serien historiska sågar nästan... Min kompis hade en 162:a fällarsåg, riktigt tung, men skön nostalgi!! Troligtvis sen 70 eller tidig 80-talare!
De som gallrade manuellt i skogen då i början/mitten på 2000-talet hade ju 242 eller 346 om de körde Husqvarna, då var ju 357:an mer "fällarsågen" med lite större cc, för 560fanns ju inte innan 2010, eller 2012 eller vad det var...

272:an är ju brutalt stor, 10-15cc större än 357/560.
De nyare 371/372 är väl en modernare 272 och med något högre effekt med, och idag finns ju 572 med "datorförgarasen" autotune osv...

Undrar hur många som hade skog som gjorde att man behövde 272:an och denna klass på såg?
Jag som inte är professionell tycker det är lite kul med stora sågar och att såga övergrova träd utan att behöva oroa sig för att de brinner upp av belastningen. Men jag orkar ju inte bära på den i flera timmar, är inte i form för det just nu...
Jag kör egentligen mest med min Jonsered 2147 som ju ungefär är en Husqvarna 346:a...

Så det är ganska sällan man ser dessa större sågar, och det var därför jag inte kunde låta bli att köpa den!
Men jag gissar att 242/346/357/550/560 på husqvarna-sidan var volymsågarna för flest köpare hade den storleken på skog och behov av såg?

TS
Användarvisningsbild

Raggarö  
#859626 Det finns tydligen fler som gillar 272:

https://www.tradera.com/item/1000239/64 ... g-motorsag

Angående att mäta kolvring: Googla "piston ring gap" så dyker det upp massor, sedan är det bara att sålla. Minns inte vilken Stihl-såg jag pysslade med (WB 028 ?) men det fanns angivet i Stihls verkstadsmanual hur stort gapet fick vara.

Raggarö

Användarvisningsbild

crosberg  
#859735 Inte behöver man en 272, men visst är det härligt att ha en :-) Gratulerar med köpet!

Kanske bra att sågen var väl konserverat i olja överalt - mindre rost på ljuddämperen i alla fall :-)

Jag är född i 80 och gillar också (stora) gamla sågar från 80 og 90 talet. Har mest Stihl (046, 064, 066/660). Men jeg har också Husky 272 och 372 (köpt mycket billigt begagnat).
Alla används för sällan…
Men här i helgen sågade jag ved med 046’an av en grov bokstam.

Mvh Christian

ollenorell  
Raggarö skrev:Det finns tydligen fler som gillar 272:

https://www.tradera.com/item/1000239/64 ... g-motorsag

Angående att mäta kolvring: Googla "piston ring gap" så dyker det upp massor, sedan är det bara att sålla. Minns inte vilken Stihl-såg jag pysslade med (WB 028 ?) men det fanns angivet i Stihls verkstadsmanual hur stort gapet fick vara.

Raggarö

Jag hade fel om det där med kolvringen och att sågen kanske gått varm pga oljekladdig och smuts...
Kompressionen är så hög att jag är orolig för att startsnöret eller startapparaten skall gå av om jag inte använder dekompressionsventilen.
Har alltid tyckt dekomp-ventilen varit lite larvig, den sitter ju original på Jonsered 2147/Hva 346 (45cc) och uppåt, blir det minsta läckage sätter jag den där pluggen... Även 60cc-klassen, tex min Jonsered 2163 har jag aldrig använt dekompventilen på, för att jag är en tjurig jävel och tycker det går utan!

Men på den här sågen, om kolven står "fel" alltså i kompressionstakt då blir det stumt motstånd direkt, och ingen "schwung". Dekompventilen har sin plats erkänner jag nu!

TS
Användarvisningsbild

Raggarö  
#860099 @ollenorell

"Det är skillnad på olika". Jag har använt en del olika sågar och alltid använt dekomp om det funnits. Nu vid sjuttio fyllda är det nästan ett måste. 😎

Är på jakt efter en storsåg (80-90 cc) inte för att jag har behov utan för att jag "villhöver".

Raggarö

ollenorell  
#860101 Ja, det är ju lite kul med de här stora sågarna, kul att åtminstone att ha en stor såg att ta till!
Jag ska fälla en jättestor ask nu i vinter, stamdiameter på över metern troligtvis och torr/död. Hade inte varit snält att göra det med min 346/2147:a på 45cc. Det är trevligt att bara kunna kapa på utan att behöva oroa sig!

TS

hfab  
ollenorell skrev:Ja, det är ju lite kul med de här stora sågarna, kul att åtminstone att ha en stor såg att ta till!
Jag ska fälla en jättestor ask nu i vinter, stamdiameter på över metern troligtvis och torr/död. Hade inte varit snält att göra det med min 346/2147:a på 45cc. Det är trevligt att bara kunna kapa på utan att behöva oroa sig!

Det behövs ingen jättesåg för det.
För några år sedan tog jag ner en sälg men ca en meter i stubbskäret, med hjälp av en stihl 201.
Jag försökte hitta bilden, finns någonstans i dagens bild.

ollenorell  
#860117 Ja, jag har en sen Stihl 020 från 1999 som är mest lik Stihl MS200. 201:an är väl dagens version med friskluftsmotor antar jag...
Det är väl en gallringssåg egentligen med kedjesystemet 3/8" mini eller low profile som det också hette.
Det går ju att såga grov stock med den, och jag har gjort det förr om åren väldigt mycket då det var min första egna såg.
Men det är nog inte så bra för den att gå på fullgas i flera minuter åt gången. Tanken vid gallring är ju att den inte har fullbelastning hela tiden...
Har plockat isär den för gängan till ljuddämparen strippade, och skall lösa det. Cylindern ser fin ut, kolven med, men den är sådär blankpolerad som kolvar som gått mycket blir. Samt att det nog saknas lite kompression nu för tiden, även om 35cc skall vara så tungt att dra runt...

Av samma anledning sätter man väl inga små motorsågar i motorsåg-verk typ Logosols enklare verk som inte är eldrivna, eller har separat fyrtaktsmotor?

Men klart det går att såga enstaka träd med gallringssågar...

TS
Användarvisningsbild

Raggarö  
#860312 Döda Askar hatar jag, det slöar kedjor någe nog.

Har du tur saknas en massa inväxta "UFO:n" som saboterar kedjan ytterligare. Jag tog ner en stor död Ask med 462:an som kostade ett gäng tänder på kedjan - det började likna en skip-kedja förutom att de saknade tänderna låg bredvid varandra......orsaken var ett över 1 meter långt vertikalt
3x3 cm fyrkantsjärn som helt växt in i trädet. Trädet ligger kvar okapat förutom "provstället" där jag letade rätt på järnet igen.

Raggarö

Användarvisningsbild

paavo25  
#860315 Jag har en kines 372xp. Är ju ej nära samma stapilitet son orginal i bla plast, redan rätt ny blev jag att byta gas vaijern, den kostade ju
som hvq orginal en sjätedel av inköpspriset.

Sen, grov, stor,tung. 15 eller 16" kommer ej ihåg nu, men super att göra fäll med i grovt. Som kall startta bra men halv kall kan nerver brännas. Då ttar man den moderna pälitliga 43cc och kvistar opp trädet.

Goglade då flertal olägenhäter bla här om diverse startt problem. Var de nu första i almenhet, dra i startsnöret sakta över de tyngsta, sen knycka, annors ytterst stor risk aceln eller armen eller startaparaten ger vika, så stark spark har den.

Sedan halv varm, chocken ut, utan gas, max 2 drag. choke allt bort, hoppas den startta nu, eller vad som nu igen fick den att bli sur.

Men råkraft att kapa med sin vikt är den bra men ovan göra långdag i stockskog, fundera två gånger som enda såg...

ollenorell  
#860418 Det som Paavo skriver om axeln i startapparaten kan nog stämma, är rädd att dra av den. Snöret som satt på var väldigt kort, hade nog gått av innan...

Har läst en teori, troligtvis på skogsforum om någon såg, minns inte vilken, att man använt samma startapparat på flera sågar i någon viss klass. Så skulle man lansera en lite större såg och återanvände samma startapparat som de mindre sågarna i samma serie med haveri som följd.
Minns som sagt inte vilken såg, hoppas det inte var 272...
Skall kolla reservdelsnumret och se vilka sågar den satt på, tror 61:an och 266 eventuellt...

Startsnöre som reservdel heter Husqvarna 501201502. Det står inte i bruksanvisningen om det skall vara 3,5 eller 4mm, men 3,5mm korvade sig. Det kommer nog kila sig och spränga starthjulet. Hände för mig på en bensindriven bergborr, dock inte jag som monterat det snöret...
Mycket tyder på att det är 4mm snöre på större sågar när jag googlar...

TS
Användarvisningsbild

paavo25  
#860458 Oj nej, otydligt skrivet. Menade axeln, skulderblad nacken som människan har, så trög och sen tvärstopp när man drar som man gör illa sig själv.

Men spesielt kina kopia fjädrar nog såpas att sönder kan den gå. Har min i solskydd så ej plastin blir spröd

ollenorell  
#860463 Aha, då förstår jag! Jag är ju "bara" 36 år, samt jobbar inte i skogen annat än som hobby. Tycker dock min Pionjär bergborr på 185cc är lite jobbig att dra igång när den surat ner sig, då är det inte roligt i armen!

På tal om en annan sak så när man stänger av sågen, då bryts ju tändningen bara. Stannar kolven innan övre dödläge får man ju en snärt tillbaka av kompressionstrycket. På 185cc blir denna kraft ganska stor, så starthandtaget är i gummi för att bromsa mjukare. Dessutom är starthjulet fjäderbelastat, lite som en koppling på personbil nästan för att ta upp denna kraft. Det verkar inte finnas på motorsågar vad jag sett, inte Husqvarna.
Men på en gallringssåg är väl kraften inte så stor, det är väl de här 70-120cc där det potentiellt kan hända. Men ganska få har väl en Husqvarna 3120-såg... Men den största de har idag, 592 är kanske inte helt ovanlig ändå...

TS
Användarvisningsbild

paavo25  
#860486 De just jag menade, 72cc som väger åtminstone 1/3 mer än modern smidig 40-45cc, sen ovanämda övra dödläget, tar i luften å drar. Om den då ej alls pga dödläget snurrar till så gör man sig illa. Kanske ännu mer om den starttade för den väger betydligt mer

Därför just lärde jag mig specielt med 72cc att högt knästående, foten under gashantaget, andra hand på framhandtag, höger först ta över dödläget sakta fören man knycker till, då minimerar man göra sig ont.

https://youtu.be/9AgP0pVxBYw?si=wFp4q8WqZz14FSGV

6.38 gör hon så samt andra universal tips

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).