mån 03 apr 2006, 09:28#1570
björken skrev:Hej,
Under helgens arbete så noterade jag vid varje tankning att kedjeoljan var helt slut? Normal brukar det ju vara en slatt kvar i det hålet när soppan tar slut om man fyllt fullt i båda vid tankning.
Jag har ännu inte analyserat problemet (öppnat sågen), men finns det några tips om vad problemet kan vara?
Det hela gäller en Hva 55'a (som så vitt jag vet inte har justerbar oljemängd)
Oljan är nån tysk variant i grå dunk som en Stihlhandlare "lurade" på mig, den är seg som sirap (bokstavligen) och väldigt mörk.
Mvh,
Björken
Hej Björken!.
Har en sprajtans ny 55á själv med samma fenomen.
Det spelar ingen roll om jag kör med OKQ8ás AW Bizet 46 som är "mellanviskositet" eller den ännu tunnare 32án från Shell.
Det är i princip tomt i oljetanken när det är dax att fylla soppa.
Jämför jag den med min gamla 80 tals proffssåg så slukar den bara hälften så mycket.
Har egentligen inte brytt mig så mycket om det hela, för svärdet och kedjan verkar må bra och någon dl "hit eller dit", i förbrukning sätter nog ingen på fattighuset.
Åtminstonde inte bland de som jobbar självverksamt med lite lättare huggning på egen fastighet.
Däremot kan det ju vara kul om någon känner till om smörjningen (flödet),är "uppgraderat" på HVA´s nyare sågmodeller? samt ev åtgärdsförslag för den som promt vill minska förbrukningen.
Tar tex oljan slut före bränslet så är det ju inte alls bra.
Hur gillar du 55án annars, Björken?.
Skogshuggarn
Det är så roligt att leva, för då får en si hur det går.