Friluftsliv, Naturturism

Naturism

44 inlägg 7306 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Naturism

christofernaturist  
#781173 Hittade ingen tidigare skapad tråd om naturism, så därför startar jag en ny sådan.

Jag är naturist och älskar - precis som tusentals andra i landet (och ännu fler i världen i övrigt) - att ströva fritt i mark och natur, precis som vi föddes, med andra ord: utan kläder. Detta levnadssätt ökar i antal "utövare" - både äldre och yngre (även barnfamiljer) ansluter i god takt. Fler och fler och fler inser alla fördelar med att vara naken både i hemmet och utanför - och fördelarna är dessutom många, både fysiskt och psykiskt.

Naturism har ingenting med något som helst "sexuellt orienterat", som ni kallar det i Skogsforums stadgar, att göra, är varken "grovt, obscent, eller vulgärt", som ni också skriver i era regler, och bryter inte mot några lagar. Det är därför heller inte olagligt att vara naken i skog och mark. Så, nu vet ni det.

Vad är då naturism? Naturismen är en livsstil i harmoni med naturen. Den utmärks av praktiserandet av gemensam nakenhet och har till ändamål att uppmuntra självkänsla, respekt för andra och för omgivningen.
En naturist behöver inte vara naken. Det är inte nakenheten som avgör om man är naturist. Det viktiga är inställningen till livet, till andra människor och till naturen. Det är inte viktigt med kläder - det är något man tar på sig när det är kyligt eller när andra människor besväras av ens nakenhet. En naturist respekterar andra människor som de är - en människa är en människa oavsett kön, hudfärg, religion, yrke, månadslön, innehav av dyr bil, sexuell läggning etc.
Naturism är också en del av denna del i forumets huvudämnen, nämligen Naturturism.

Som jag skrev i min blogg och på min sida så är min mening med att "verka" här på skogsforum bl a att undersöka hur stor andel av allt skogsälskande folk (som även jag är en del av) som också är eller skulle kunna tänka sig att bli naturist.
Hör gärna av dig om du redan är naturist, eller känner dig nyfiken på det eller rent av känner dig manad att bli naturist.

Lev väl och ha det gott i skog och natur!



   TS
Avatar Fallback

Re: Naturism

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#781182 Finns mycket som är trivsamt att göra utan kläder. Men bara därför så behöver man inte sätta en stämpel i pannan och kalla sig för naturist eller något annat.

Avatar Fallback

Re: Naturism

isteskog  
#781183
christofernaturist skrev:Hittade ingen tidigare skapad tråd om naturism, så därför startar jag en ny sådan.

Jag är naturist och älskar - precis som tusentals andra i landet (och ännu fler i världen i övrigt) - att ströva fritt i mark och natur, precis som vi föddes, med andra ord: utan kläder. Detta levnadssätt ökar i antal "utövare" - både äldre och yngre (även barnfamiljer) ansluter i god takt. Fler och fler och fler inser alla fördelar med att vara naken både i hemmet och utanför - och fördelarna är dessutom många, både fysiskt och psykiskt.

Naturism har ingenting med något som helst "sexuellt orienterat", som ni kallar det i Skogsforums stadgar, att göra, är varken "grovt, obscent, eller vulgärt", som ni också skriver i era regler, och bryter inte mot några lagar. Det är därför heller inte olagligt att vara naken i skog och mark. Så, nu vet ni det.

Vad är då naturism? Naturismen är en livsstil i harmoni med naturen. Den utmärks av praktiserandet av gemensam nakenhet och har till ändamål att uppmuntra självkänsla, respekt för andra och för omgivningen.
En naturist behöver inte vara naken. Det är inte nakenheten som avgör om man är naturist. Det viktiga är inställningen till livet, till andra människor och till naturen. Det är inte viktigt med kläder - det är något man tar på sig när det är kyligt eller när andra människor besväras av ens nakenhet. En naturist respekterar andra människor som de är - en människa är en människa oavsett kön, hudfärg, religion, yrke, månadslön, innehav av dyr bil, sexuell läggning etc.
Naturism är också en del av denna del i forumets huvudämnen, nämligen Naturturism.

Som jag skrev i min blogg och på min sida så är min mening med att "verka" här på skogsforum bl a att undersöka hur stor andel av allt skogsälskande folk (som även jag är en del av) som också är eller skulle kunna tänka sig att bli naturist.
Hör gärna av dig om du redan är naturist, eller känner dig nyfiken på det eller rent av känner dig manad att bli naturist.

Lev väl och ha det gott i skog och natur!

Avholmsberget väster om Norrdellen. Fin utsikt.... 😉

Användarvisningsbild

Re: Naturism

christofernaturist  
#781284 @Skogsola, visst är det så! Det finns hur mycket som helst trivsamt att göra näck. Köra bil är bara ett annat exempel av dem alla. 🙂

@isteskog, japp! Avholmsberget har bevisligen Sveriges finaste utsikt, efter att ha vunnit tidningen VI:s omröstning om detsamma. 🙂 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Naturism

Vildmark  
#781293 studera norrländska mygg naken borde vara en turistmagnet.

Användarvisningsbild

Re: Naturism

christofernaturist  
#781341 Haha, Vildmark, jag är tydligen immun mot mygg. ;-) Har ingen koll på hur många sammanlagda tidsenheter jag har tillbringat naken utomhus genom åren, men mygg har jag aldrig, säger aldrig, haft problem med! 😉 👍

Finns på IG, för den som är intresserad.
https://www.instagram.com/christoferdossnaturist.21

1669830529_283245594_127498663262162_8635633897605729282_n.jpg
1669830530_283270718_126873433324685_5043743385701854520_n.jpg
Senast redigerad av christofernaturist sön 04 jun 2023, 19:14, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Naturism

hfab  
#781345
christofernaturist skrev:Haha, Vildmark, jag är tydligen immun mot mygg. ;-) Har ingen koll på hur många sammanlagda tidsenheter jag har tillbringat naken utomhus genom åren, men mygg har jag aldrig, säger aldrig, haft problem med! 😉 👍



Jag funderar lite på att bjuda med dig på en fisketur i månadsskiftet juli-augusti 😎

Användarvisningsbild

Re: Naturism

christofernaturist  
#781352
hfab skrev:
christofernaturist skrev:Haha, Vildmark, jag är tydligen immun mot mygg. ;-) Har ingen koll på hur många sammanlagda tidsenheter jag har tillbringat naken utomhus genom åren, men mygg har jag aldrig, säger aldrig, haft problem med! 😉 👍



Jag funderar lite på att bjuda med dig på en fisketur i månadsskiftet juli-augusti 😎
Haha, gör det! 😉

   TS
Användarvisningsbild

Re: Naturism

christofernaturist  
#800222 För de mindre vågade - som inte var ute i naturen näck i vinter som jag var - börjar ju skog och mark nu så sakteliga tina upp även här i Södra Norrland och säsongen för nakenpromenader och liknande börjar så småningom komma i gång...

Så min fråga är lika aktuell nu som i höstas: Har vi några fler naturister eller andra nakenfolk här i skogsforumet?

1682701620_20221119_131953.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Naturism

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#800225 Funderade på det igår men ångrade mig nu

Avatar Fallback

Re: Naturism

tallen100  
#800226 Känns det bra att gå ute naken utan kläder, så gör det 👍 😎
Men begriper inte riktigt vad det är att tjata om och berätta för alla om 🤔
Under kläderna är alla nakna. 🤓

Användarvisningsbild

Re: Naturism

Grålle52  
#800229 tänker man praktiskt så är det väl sådär fräscht med en svettig röv på en skinnsoffa eller dylikt. måste ju vara svårt i att framhärda som naturist med Sveriges klimat. Hade vi inte haft kläder hade vi ju dött.

Användarvisningsbild

Re: Naturism

christofernaturist  
#802882
Orsa skrev:Funderade på det igår men ångrade mig nu

Det enda alla som börjar med naturism som levadssätt ångrar... är att de inte började tidigare. Mycket tidigare!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Naturism

christofernaturist  
#802883
Grålle52 skrev:tänker man praktiskt så är det väl sådär fräscht med en svettig röv på en skinnsoffa eller dylikt. måste ju vara svårt i att framhärda som naturist med Sveriges klimat. Hade vi inte haft kläder hade vi ju dött.

Jag har fortsatt med mina "nude walks/hikes" under hela vintern och har inte haft några problem med det. 😀 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Naturism

christofernaturist  
#802884
tallen100 skrev:Känns det bra att gå ute naken utan kläder, så gör det 👍 😎
Men begriper inte riktigt vad det är att tjata om och berätta för alla om 🤔
Under kläderna är alla nakna. 🤓

Jag är en naturistambassadör, naturistförespråkare, -marknadsförare och -advokat ("advocate").
Därför. 😀 👍

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).