Öppna kategorin

Ska SLU och skogforsk göra reklam?

14 inlägg 226 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Ska SLU och skogforsk göra reklam?

Badger  
#915531När jag scrollade i sociala medier fick jag upp en annons från SLU. Inte en annons om att de rekryterade, att de sökte testplatser eller om kurser som skulle starta. Sånt känns självklart. Utan en betald annons som berättade att avverkningsålder sjunkit på skogen. Fakta från SLU data.

Jag är för att fakta sprids, men det har gjorde mig lite fundersam. Varför gör SLU den här reklamen? Ska fakta förmedlas i reklam som är köpta vinklade budskap? Urholkar detta SLUs trovärdighet i synnerhet nu i valtider?

På tal om politik. Vad är rätt plats för skogspolitik här på forumet?

TS
Användarvisningsbild

Re: Ska SLU och skogforsk göra reklam?

Fredrik Reuter  
#915532Intressant, vad bilden allt eller fanns det mer av reklamen? Och vilket socialt medie snackar vi?

Användarvisningsbild

Badger  
#915533Nej, det var en text också om utvecklingen i skogsavverkningen och att all mer data finns på deras webb. Eller något sådant. Nu kan jag inte hitta den igen på Facebook.

TS
Användarvisningsbild

laguma  
#915535Såg det också.
Så här i valtider så får man räkna med att Fossillobbyns kampanjbidrag gör sig påminda på olika sätt.

Användarvisningsbild

JörgenO  
#915541Hur hänger avverkningsålder och fossillobby ihop och är SLU en del av fossillobbyn?

Antar att fossillobbyn är såna som vill att vi skall använda mer bensin och diesel. Kampanjar dessa emot regeringsskifte och använder de SLU som verktyg för detta?

Hema  
laguma skrev:Såg det också.
Så här i valtider så får man räkna med att Fossillobbyns kampanjbidrag gör sig påminda på olika sätt.

Hur får du ihop denna koppling?

Användarvisningsbild

laguma  
#915545Har du någon gång reflekterat hur och varför man under mer än ett sekel har lagt stora resurser på påverkanskampanjer?
ALL information som på något sätt som i det här fallet flyttar fokus från orsaken till klimatförändringen, till som i det här fallet syftar till att istället begränsa diskussionen till att handla om biodiversitet och därmed co2 inlagring gynnar fossilindustrins ekonomiska intressen och framtida möjligheter att fortsätta som vanligt.
Ifall de kampanjar för ett regeringsskifte, är oklart men de behöver de inte, det sköter alla "nyttiga idioter" åt dom.

Hema  
#915546Klimatförändringen är inte hela sanningen. Sågverken betalar inte för övergrovt och jag gissar att även definitionen för övergrovt har ändrats.
Sedan så har sågverken ändrat sina såglinjer att de inte vill ha över en viss grovlek på rotstocken.

Jag skulle säga/hävda att det i största grad är sågverken och delvis skogsägare som själva valt/påverkat att slutavverkningsåldern har sjunkit.

Men vi kan ju göra som medierna, bara snacka om hur många som dött av värmen, men inte ta upp hur många färre som fryser ihjäl.

Att de som dör, oftast är äldre som ändå hade dött inom kort eller att Europa borde skaffa mer AC-anläggningar. Europa är ett "u-land" på AC-fronten, jämfört med andra regioner med i-länder.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Badger skrev:Ska fakta förmedlas i reklam som är köpta vinklade budskap?

Reklam behöver väl inte alltid vara vinklade budskap? Varför skulle SLU vinkla sitt budskap i just detta medium?

Användarvisningsbild

Badger  
#915552Om vi bara utgår från den vanliga uppfattningen att debatt om skogsavverkning i stort är en fråga som mest engagerar väljare till mijöpartiet så…

TS
Användarvisningsbild

laguma  
#915553Om SLU är en del av den nej , men allt fler av dessa nyttiga idioter söker sig dit och sedan vidare inom administrationer av olika slag.
Att rapporter och forskning dyker upp i medier är inte konstigt.
Det är när var och i vilka sammanhang som en viss typ av forskning dyker upp.

Hema  
#915556Det är väl fler av vänsterfolk som "berikar" SLU och andra verksamheter? Som är allt annat än lösningsorienterade för att bibehålla ev verksamheter.

Till extrema som tycker varje fällt träd är en dödssynd.

Användarvisningsbild

laguma  
#915559Och vad vill du säga med det?

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#915566Kurvor som visar nedåt används då man vill ge en negativiskt bild av utväckligen.
Att de hade valt att visa presis den här tabell av alla deras tabeller är nog inte någon slump.

Faktiskt målet med slutavverkningsåldern i nyplanterade skogar är väl 60-70 år eller?
Tillväxten har ökat genom åren så skogen producerar mer virke i kortare tid vilket är endast en positiviskt sak.

Avverkningsåldern i perioden som tabellen handlar om har sjunkit ca 1%/år. Borde ju ha sjunkit 3% eller mer! 💪
Tallskogar som planterat i 60 -talet blir avverkningssmågna inom kort och en hel del har redan avverkats.

Träd är inte en människa och omloppstid är inte en människoliv, men för att siffrorna nu är rätt snarlika, tolkas tabellet omedvetet som skogen lever kortare liv än förr. Då man har ingen koppling till skogsbruket kopplas åldern av trän vanligtvis till människoliv, eller? 🤔

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).