Efter en avverkning rasade två skapligt rejäla tallar som stod precis i gränsområdet till avverkningen, där det dessutom är lite mindre sandigt och lite oftare blött i marken.
Jag har (med stor försiktighet) lyckats kapa stammarna, sågat upp och dragit ut det mesta.
Problemet är att rotvältorna står kvar som de var efter fallet - de vill med andra ord inte falla tillbaks (ja, heller inte framåt men det kändes aldrig direkt aktuellt). Jag vet ju att det inte är så bra att ha stående rotvältor, men hur hanterar man det här bäst?
Ska jag försöka vinscha tillbaks dem med hjälp av typ dragblock och ett träd som mothåll, eller finns det några andra bra sätt att göra det? Området är ganska brötigt och helst vill jag ju inte att man går in med för stora maskiner i min fina plantering, så alla tips är välkomna! Själv har jag bara en fyrhjuling och den är ju bra, men väger inte så mycket och även den är svår att få intill helt bra.
Hivar med en bild på den ena vältan.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto