Öppna kategorin

Tippa tillbaks rotvälta

21 inlägg 1241 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tippa tillbaks rotvälta

Persö  
#863608 Hej på er!
Efter en avverkning rasade två skapligt rejäla tallar som stod precis i gränsområdet till avverkningen, där det dessutom är lite mindre sandigt och lite oftare blött i marken.

Jag har (med stor försiktighet) lyckats kapa stammarna, sågat upp och dragit ut det mesta.
Problemet är att rotvältorna står kvar som de var efter fallet - de vill med andra ord inte falla tillbaks (ja, heller inte framåt men det kändes aldrig direkt aktuellt). Jag vet ju att det inte är så bra att ha stående rotvältor, men hur hanterar man det här bäst?

Ska jag försöka vinscha tillbaks dem med hjälp av typ dragblock och ett träd som mothåll, eller finns det några andra bra sätt att göra det? Området är ganska brötigt och helst vill jag ju inte att man går in med för stora maskiner i min fina plantering, så alla tips är välkomna! Själv har jag bara en fyrhjuling och den är ju bra, men väger inte så mycket och även den är svår att få intill helt bra.

Hivar med en bild på den ena vältan.

TS
Elmia

Re: Tippa tillbaks rotvälta

alias  
Persö skrev:Hej på er!
Efter en avverkning rasade två skapligt rejäla tallar som stod precis i gränsområdet till avverkningen, där det dessutom är lite mindre sandigt och lite oftare blött i marken.

Jag har (med stor försiktighet) lyckats kapa stammarna, sågat upp och dragit ut det mesta.
Problemet är att rotvältorna står kvar som de var efter fallet - de vill med andra ord inte falla tillbaks (ja, heller inte framåt men det kändes aldrig direkt aktuellt). Jag vet ju att det inte är så bra att ha stående rotvältor, men hur hanterar man det här bäst?

Ska jag försöka vinscha tillbaks dem med hjälp av typ dragblock och ett träd som mothåll, eller finns det några andra bra sätt att göra det? Området är ganska brötigt och helst vill jag ju inte att man går in med för stora maskiner i min fina plantering, så alla tips är välkomna! Själv har jag bara en fyrhjuling och den är ju bra, men väger inte så mycket och även den är svår att få intill helt bra.

Hivar med en bild på den ena vältan.

Vad ska vinfällena skotas med för maskin?

Vanligaste sättet att få tillbaka rotklumpen från vindfällan brukar vara att endast kapa ovanför förstastocken och lämna denna kvar fast i rotklumpen så att man kan fälla tillbaka rotpaketet antingen genom att ta tag i förstastocken med gripen eller genom att man fäster en vire högt upp på rotstocken och sedan hittar en fästpunkt på vindsidan av rotvältan och drar så förstastocken reser sig och rotvältan går igen. Enl. bilden så är ju förstastocken redan avskild från rotklumpen, vilket gör det lite knepigare.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#863610 Är det dessutom gran på åker så kan det gå med mankraft.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#863614 Är det en plats där folk rör sig? Förutsättningarna är olika i landet men i ödemarken här skulle ingen bry sig. Större risk med att bråka med dem än att låta naturen ha sin gång.

Användarvisningsbild

Persö  
#863615 Svårt att säga hur mycket folk rör sig just vid vältorna, men det är lite för nära väg och vatten för att vara säker på att ingen ger sig ut och strosar där.

TS
Användarvisningsbild

Persö  
#863616 Får erkänna att jag trodda vältorna skulle tippa tillbaks när jag kapade, men icke. Så nu står jag här med två vältor som majestätiskt vägrar lägga sig.

TS
Användarvisningsbild

Persö  
#863618 Skulle helst inte skota med maskin där, men kanske måste det ske. Tänkte (lite naivt) att det kanske går att sätta en vinsch i ett grannträd och helt sonika vinscha tillbaks dem till ofarligt läge.

TS
Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#863624 En del rotvältor är lätta att lägga ner och en del är omöjliga, helt klart är att det rör sig om stora krafter och att man skall vara försiktig så man inte hamnar under.

Tipset om att lämna första stocken och lyfta med grip, eller vi vinsch funkar bra, har använt frontlastare på traktorn någon gång med.
Fästa vinschvajern högt upp på roten och dra tillbaka kan funka med.
Eller lite försiktigt köra mot rotvältan med traktorn och trycka ner den.

Men nu har ju TS bara en fyrhjuling, och det begränsar ju en del, men försöka kan man ju alltid göra.

Efter Gudrun såg jag en lite otäck grej hända, stor gran, den som högg försökte kapa av vid roten men kom inte igenom helt, så han kapade av en stock upp och då är rotvältan så tung att den går tillbaka, drar med sig förstastocken som ryker av och trillar, men den har så stor kraft att när den slår i backen med toppen så fortsätter den och landar en stocklängd från stubben.
Vad som gjorde det hela lite värre var att precis när detta hände kom det besökare till skogen och dom stodganska så nära där stocken landade.

Så ta det försiktigt.

#863626 Minst risk och besvär för dig är att ställa en varningstriangel på dem och snitsla runt dem. Snart ligger de av sig själv.

Användarvisningsbild

Bax  
#863627 Har du vinsch på hjulingen kan du väl testa den metod alias beskriver, fast fästa i stubben nu när rotstocken inte sitter kvar, det kan gå.

#863629 Ska du tvunget ha ner dem så är en traktorgrävare rätt maskin. Den hjular fort dit. Gör det riskfritt och kan markbereda hygget samtidigt.

Joen  
#863642 Jag hade en liknande välta. Det gick bra med winchen på 4-hjulingen.
Fäste runt stubben och la vajern över vältan.

Kostar inget att prova

Användarvisningsbild

Martin74  
Fredrik Reuter skrev:Är det dessutom gran på åker så kan det gå med mankraft.

vad är det för tillbehör på sågen?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Martin74 skrev:
Fredrik Reuter skrev:Är det dessutom gran på åker så kan det gå med mankraft.

vad är det för tillbehör på sågen?

Alkolås 🤪

Användarvisningsbild

Bax  
#863741 Eftermonterad handtagsvärme??

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).