Öppna kategorin

EU-valet 2024

80 inlägg 7048 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

EU-valet 2024

joran  
#844398 Jag som vill fortsätta äga, bruka, förvalta skogen, på vem/vilka ska jag lägga min röst?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: EU-valet 2024

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#844434 M, KD eller C. Nya KD tjejen är gullig men hon är för grön i dubbel bemärkelse. Jessica Polfjärd i M och Emma Weisner i C är de som driver våra frågor.

Användarvisningsbild

Re: EU-valet 2024

skogshare  
#844472 Jag tror på Emma Wiesner, men frågan är om en röst på C i EU-valet är en bortkastad röst med tanke på opinionsläget.

Avatar Fallback

Re: EU-valet 2024

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#844490 C hänger nog kvar. KD ligger risigare till. L är det väl ingen här som kommer att sörja?

Användarvisningsbild

Re: EU-valet 2024

Fredrik Reuter  
#844533 Gå på känsla Joran men var kritisk när du förkovrar dig är mitt tips. Jag kan tycka att skogsägarna inte har något klockrent val när det gäller det privata skogsbruket. Fokuset ligger i mitt tycke enbart på att värna skogsindustrin. Wiesner som exempel pratar mycket om vikten av en levande landsbygd och att äganderätten ska värnas m.m. Men skogsägarnas lönsamhet brukar aldrig finnas med. Det samma gäller förhandlingen i vintras om kollagring. Trots att det finns ett förslag på att skogsägare ska kunna få betalt för inlagring av kol i växande skog så var Wiesners absoluta fokus på Bio-CCS. Underförstått, intäkterna för kolinlagringen kommer att tillfalla industrin.

Jag är rädd att fokuset de senaste åren på äganderätt inte handlar om en “äkta” äganderätt för skogsägare. Istället är känslan att äganderätten används av skogsindustrin med anhang för att inte tappa potentiell virkesvolym. Skogsindustrins ledord, med all rätt, är att köpa in råvara så billigt som möjligt och sälja så dyrt som möjligt. Det gäller all företagsverksamhet. Politikerna har unisont förlikat sig med detta (tyvärr och i mitt tycke).

Våra politiker verkar generellt inte ha något fokus på skogsägarna, det finns inget äkta stöd. Det man får göra är att bilda sig en egen uppfattning och rösta på det som passar bäst för dig. Sedan gärna ha med sig att läget är som det är inom politiken och agera därefter. Glöm inte bort att förra gången skogsindustrin inte fick tillräckligt med virke till sin industri så blev det avverkningstvång. Det var på 80-talet och snacka om politisk virkesprissänkning!

Men kanske det viktigaste av allt i mitt tycke i detta val är att inte ryssvänliga partier får fäste i Europapolitiken. Det var ett illavarslande inslag i gårdagens Aktuellt från Frankrike där ett parti på yttersta högerkanten nu går till val på att sluta stödja Ukraina och låta dem sköta konflikten själva. Under vintern har också ett tyskt parti anklagats för att ta emot pengar från Ryssland. Detta är oroande och definitivt en fråga som i förlängningen inte bara gäller äganderätt i skogen utan även äganderätt för hela länder i Europa…

Avatar Fallback

Re: EU-valet 2024

Robur Clivus  
#844548 Jag personligen tycker det viktigaste är att tänka partigrupp inför valet till Europarlamentet, och indirekt rösta på ett parti utifrån detta. https://sv.wikipedia.org/wiki/Partigrup ... arlamentet

Avatar Fallback

Re: EU-valet 2024

Robur Clivus  
#844551
Skogsola skrev:C hänger nog kvar. KD ligger risigare till. L är det väl ingen här som kommer att sörja?


C och L sitter ju båda i Renew gruppen, så röstar man C så röstar man även indirekt på L (man kanske påverkar styrkeförhållande inom gruppen till viss del dock). Därför jag iallafall tycker det är viktigt att fundera över partigruppstillhörighet.

Avatar Fallback

Re: EU-valet 2024

Robur Clivus  
#845718
Robur Clivus skrev:
Skogsola skrev:C hänger nog kvar. KD ligger risigare till. L är det väl ingen här som kommer att sörja?


C och L sitter ju båda i Renew gruppen, så röstar man C så röstar man även indirekt på L (man kanske påverkar styrkeförhållande inom gruppen till viss del dock). Därför jag iallafall tycker det är viktigt att fundera över partigruppstillhörighet.


Samt att en röst på C är indirekt en röst för Hamas, detta är alltså deras andranamn in action : https://x.com/AbirAlsahlani/status/1796887950585626817

https://www.centerpartiet.se/eu-valet/l ... valet-2024

Avatar Fallback

Re: EU-valet 2024

Robur Clivus  
#845721
Fredrik Reuter skrev:Gå på känsla Joran men var kritisk när du förkovrar dig är mitt tips. Jag kan tycka att skogsägarna inte har något klockrent val när det gäller det privata skogsbruket. Fokuset ligger i mitt tycke enbart på att värna skogsindustrin. Wiesner som exempel pratar mycket om vikten av en levande landsbygd och att äganderätten ska värnas m.m. Men skogsägarnas lönsamhet brukar aldrig finnas med. Det samma gäller förhandlingen i vintras om kollagring. Trots att det finns ett förslag på att skogsägare ska kunna få betalt för inlagring av kol i växande skog så var Wiesners absoluta fokus på Bio-CCS. Underförstått, intäkterna för kolinlagringen kommer att tillfalla industrin.

Jag är rädd att fokuset de senaste åren på äganderätt inte handlar om en “äkta” äganderätt för skogsägare. Istället är känslan att äganderätten används av skogsindustrin med anhang för att inte tappa potentiell virkesvolym. Skogsindustrins ledord, med all rätt, är att köpa in råvara så billigt som möjligt och sälja så dyrt som möjligt. Det gäller all företagsverksamhet. Politikerna har unisont förlikat sig med detta (tyvärr och i mitt tycke).

Våra politiker verkar generellt inte ha något fokus på skogsägarna, det finns inget äkta stöd. Det man får göra är att bilda sig en egen uppfattning och rösta på det som passar bäst för dig. Sedan gärna ha med sig att läget är som det är inom politiken och agera därefter. Glöm inte bort att förra gången skogsindustrin inte fick tillräckligt med virke till sin industri så blev det avverkningstvång. Det var på 80-talet och snacka om politisk virkesprissänkning!

Men kanske det viktigaste av allt i mitt tycke i detta val är att inte ryssvänliga partier får fäste i Europapolitiken. Det var ett illavarslande inslag i gårdagens Aktuellt från Frankrike där ett parti på yttersta högerkanten nu går till val på att sluta stödja Ukraina och låta dem sköta konflikten själva. Under vintern har också ett tyskt parti anklagats för att ta emot pengar från Ryssland. Detta är oroande och definitivt en fråga som i förlängningen inte bara gäller äganderätt i skogen utan även äganderätt för hela länder i Europa…


Håller helt med om att sista stycket är extremt viktigt, att inte gynna ryssvänliga yttringar: det borde utifrån den premissen resultera i att man endast kan välja mellan: C, L, KD, M i det svenska valet, övriga partier har tydliga dokumenterade övertramp på fel sida, (Kan missat någon incident av de föreslagna partierna, fyll på med info isåfall med länk tack)!

Avatar Fallback

Re: EU-valet 2024

Bosse1  
#845722 Det slirar mycket i marinaden så det blir max styrbord 😀

Avatar Fallback

Re: EU-valet 2024

djkj  
#845863 M eller KD blir det om man tycker att stärkt äganderätt är viktigt.

Avatar Fallback

Re: EU-valet 2024

jannee  
#845908 SD är väl egentligen det rätta valet om man inte vill att Bryssel ska styra Sverige.
EU är ett projekt som har ett bäst före datum och snart är vi där, för England var det redan.
Tyvärr är röstdeltagandet lågt, vi borde vara lite mer intresserade för vår framtid eller i alla fall för våra arvingars framtid.
Att övriga partier manngrant påpekar att S är ryssvänligt är ett fegt försök att minimera risken för att vi i framtiden ska komma att rösta om et utträde ur EU.
Som EU idag är har det blivit en reträttplats för avdankade politiker.
Vi alla bör vara medvetna om att EU kostar oss som hälften av vad ett nytt megastort kärnkraft skulle kosta - VARJE ÅR.
Där får det m.a.o. kosta hur mycket som helst att ha en reträttplats för odugliga politiker.

Avatar Fallback

Re: EU-valet 2024

Tor R  
#845912 Tur att jag inte behöver rösta!

Avatar Fallback

Re: EU-valet 2024

djkj  
#845943 Detta kan vara till hjälp om man är osäker.
https://valkompass.svt.se/eu-2024/

Avatar Fallback

Re: EU-valet 2024

Tralsmo  
#845984 Jaa, den stora frågan är ju va man ska rösta på.

Ja ska definitivt rösta på söndag.

Rösten kommer å hamna så långt bort från mp som möjligt.

Har nån nåt tips?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).