Öppna kategorin

Toveks auktion på konkursade Gårdsman - knepigt?

29 inlägg 6064 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Toveks auktion på konkursade Gårdsman - knepigt?

320xpg  
#824566 Vad är det jag inte fattar med varorna och priser på Gårdsmans konkursauktion hos Tovek?
Avslut ligger mitten januari. Men redan nu är budgivning igång. Kunder bjuder mer för varor hos Tovek än om du handlar hos din lokala återförsäljare! Å det ju sånt som är lätt att kolla vad det kostar på andra ställen. Och tid finns att kolla.
På det bud man lägger kommer 25% moms. Sen en slagavgift som kan variera beroende på varan och 25% moms på slagavgiften. När jag summerar betalar ju köpare mer för varan i auktionen än om de handlar lokalt!

Vad är det jag missar?

Claes



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Toveks auktion på konkursade Gårdsman - knepigt?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#824568 Du är inte ensam om din fundering....

Konkursauktion Gårdsman AB Jönköping

Och även jag funderar på detta, kan det vara att folk blir så fokuserade på att vinna att dom inte tänker på små bagateller som slagavgifter och moms??

Detta är ju inte direkt något nytt fenomen, jag har varit på liveauktion där det dragit iväg över nypriser på gammal skit, och det verkar vara ganska vanligt på de flesta auktionssaiterna.
Antingen är folk totalt dumma i huvet, eller så tvättar man pengar??? Eller finns det andra orsaker?

Användarvisningsbild

Re: Toveks auktion på konkursade Gårdsman - knepigt?

Bert1  
#824569 Tänkt det samma själv många gånger.
Sitter nu och småkollar lite på en traktor och där är en som höjt närmare 20 i ett svep när dom andra ligger på nån tusing och det är 5 dar kvar till auktionen

Användarvisningsbild

Re: Toveks auktion på konkursade Gårdsman - knepigt?

Badger  
#824574 I det nya kriminella Sverige är nog pengatvätt en god möjlighet.

Avatar Fallback

Re: Toveks auktion på konkursade Gårdsman - knepigt?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#824582
Bert1 skrev:Tänkt det samma själv många gånger.
Sitter nu och småkollar lite på en traktor och där är en som höjt närmare 20 i ett svep när dom andra ligger på nån tusing och det är 5 dar kvar till auktionen

Förstår inte hur folk tänker heller som budar som tusan långt innan auktionen är slut, går aldrig in förrän i sista minuterna om priset inte skenat över vad jag vill ge för då är de bara att glömma den

Användarvisningsbild

Re: Toveks auktion på konkursade Gårdsman - knepigt?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#824587
gnisten83 skrev:Förstår inte hur folk tänker heller som budar som tusan långt innan auktionen är slut, går aldrig in förrän i sista minuterna om priset inte skenat över vad jag vill ge för då är de bara att glömma den


Möjligen att man lägger ett lågt bud bara för att kolla hur det funkar om det är första gången man har konto på sajten.

Användarvisningsbild

Re: Toveks auktion på konkursade Gårdsman - knepigt?

Badger  
#824598
gnisten83 skrev:
Bert1 skrev:Tänkt det samma själv många gånger.
Sitter nu och småkollar lite på en traktor och där är en som höjt närmare 20 i ett svep när dom andra ligger på nån tusing och det är 5 dar kvar till auktionen

Förstår inte hur folk tänker heller som budar som tusan långt innan auktionen är slut, går aldrig in förrän i sista minuterna om priset inte skenat över vad jag vill ge för då är de bara att glömma den


Om man bestämt sig för att något är värt 500kr kan man lika väl lägga ett autobud på det nu som att gå in och sitta och vänta och se om den ligger på 501 kr eller mer sista minuten. Utfallet blir detsamma. Av egen erfarenhet från Tradera är det lika bra att lägga ett autobud från början på maxgräns. Går jag in på Tradera sista minuten så blir det lätt "ähh, vad är en femtiolapp till" och så blir det dyrare än vad man borde...

Avatar Fallback

Re: Toveks auktion på konkursade Gårdsman - knepigt?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#824621 Nu hade jag mer typ blinto etc i tanken, folk får gärna buda hela tiden men de är ändå den sista minuten de avgörs.
O jag är smålänning så jag vill inte trissa priset i onödan 🤪
På blinto mfl förlängs budtiden med 3 min varje gång någon lägger ett bud i sista sekunden.
Du kan hålla på att stångas en timme till om flera är sugna.
På tradera är de klart när tiden är slut o autobuden tagit slut, ingen extra betänketid

Användarvisningsbild

Re: Toveks auktion på konkursade Gårdsman - knepigt?

Badger  
#824630 Vet inte hur det det funkar Toveks, men jag tror inte du trissar upp priset mer om du budar idag än sista dagen än om du går in med ett högt bud nu för ett högt bud nog skrämmer nog bort en del från att lägga sig i också. Men det är bara spelteori...

Användarvisningsbild

Re: Toveks auktion på konkursade Gårdsman - knepigt?

Bert1  
#824632 Är med på gnistens linje ser inte vitsen med och bjuda massa långt innan
Själv fick jag två grejer via autobud för en del år sen
Var med och bjöd på en grip men hade en tid och passa och summan va inte så långt ifrån vad jag kunde tänka mig som max så la ett maxbud men var rätt säker ja inte skulle få den så la ett maxbud på nästa auktion på ett liknande objekt
Kommer hem några timmar senare och hade vunnit båda
Och när jag var och hämtade så var där lite tillbehör som jag missade var med så när jag sålt tillbehören och ena objektet så hade jag pengarna tillbaka i princip det blev en riktigt bra affär till slut

Användarvisningsbild

Re: Toveks auktion på konkursade Gårdsman - knepigt?

320xpg  
#824640 Tar ett enkelt exempel från Toveks auktion. Bensin 2-takt, Husqvarna XP Power 2, 25L dunk.

Riktpriset på 25 l i affär ligger på 950 -1000 kr. Går hitta för 100 kr billigare.
Högsta budet på ett av utbuden är 800 kr. Så tillkommer moms 25% på 200 kr. Slagavgift 120 kr och 25 % moms 30 kr.
Totalt blir summan 1150 kr.

Sen ska dunken hämtas också. Tid och drivmedel.
Man bjuder Tovek på en 5- litersdunk!

Jag har läst era funderingar. Men undrar fortfarande varför betala mer än hittar lokalt?
.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Toveks auktion på konkursade Gårdsman - knepigt?

Badger  
#824642 Betala mer? Nä absolut inte. Det är väl bara för att folk glömmer slagavgift och moms och räknar fel. Men man kan aldrig utesluta att folk är knäppa heller. Sålde en gång en begagnad rakapparat som jag inte använde och fick dubbla priset mot samma ny via Tradera. Fattade inget alls, men blev glad.

Att du nämner att det ska hämtas är en besvärande del som nog många också missar. De här auktionsfirmorna är inte direkt wbbshoppar som är vana vid att skicka billigt så det kan kosta skjortan det med.

Avatar Fallback

Re: Toveks auktion på konkursade Gårdsman - knepigt?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#824734 Många prylar är ofta stora o tunga i våran bransch/hobby så de blir snart någon /några tusenlappar i frakt

Användarvisningsbild

Re: Toveks auktion på konkursade Gårdsman - knepigt?

Bert1  
#824875
gnisten83 skrev:
Bert1 skrev:Tänkt det samma själv många gånger.
Sitter nu och småkollar lite på en traktor och där är en som höjt närmare 20 i ett svep när dom andra ligger på nån tusing och det är 5 dar kvar till auktionen

Förstår inte hur folk tänker heller som budar som tusan långt innan auktionen är slut, går aldrig in förrän i sista minuterna om priset inte skenat över vad jag vill ge för då är de bara att glömma den

Var lite sugen på en traktor på klaravik men är två som är ännu mer sugna ligger typ 75 över reservationspris och auktionen är inte förrän i morron

Användarvisningsbild

Re: Toveks auktion på konkursade Gårdsman - knepigt?

UTB  
#824936
Bert1 skrev:
gnisten83 skrev:
Bert1 skrev:Tänkt det samma själv många gånger.
Sitter nu och småkollar lite på en traktor och där är en som höjt närmare 20 i ett svep när dom andra ligger på nån tusing och det är 5 dar kvar till auktionen

Förstår inte hur folk tänker heller som budar som tusan långt innan auktionen är slut, går aldrig in förrän i sista minuterna om priset inte skenat över vad jag vill ge för då är de bara att glömma den

Var lite sugen på en traktor på klaravik men är två som är ännu mer sugna ligger typ 75 över reservationspris och auktionen är inte förrän i morron


Eventuellt kan man säga att auktionen avslutas imorgon annars måste man väl säga att den pågår nu.

Det är väl bättre ju tidigare bud kommer in så folk har tid att fundera på vad man vill bjuda och kanske hinna stoppa sig innan överbud.

/ATW

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).