Öppna kategorin

Sill eller strömming?

8 inlägg 1004 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sill eller strömming?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#815715 Det har skrivits mycket i media den senaste tiden om strömmingsfiske och fiske kvoter, men vad är egentligen en strömming. Jag växte upp på västkusten med definitionen att en strömming är en sill som är landad norr om Bergkvara, men har inte hittat den definitionen med några Internet-sökningar. Det närmaste jag kom var http://www.hungrig.nu/?p=15978 som definierar skillnaden som som: "Sill och strömming är samma art. Det som avgör vad fisken kallas är var den fiskas. Fångas den norr om Blekinge kallas den strömming", vilket inte är riktigt samma sak som var den är landad.

Är det någon mer på forumet som har hört samma eller andra definitioner?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Sill eller strömming?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#815719
th skrev:Det har skrivits mycket i media den senaste tiden om strömmingsfiske och fiske kvoter, men vad är egentligen en strömming. Jag växte upp på västkusten med definitionen att en strömming är en sill som är landad norr om Bergkvara, men har inte hittat den definitionen med några Internet-sökningar. Det närmaste jag kom var http://www.hungrig.nu/?p=15978 som definierar skillnaden som som: "Sill och strömming är samma art. Det som avgör vad fisken kallas är var den fiskas. Fångas den norr om Blekinge kallas den strömming", vilket inte är riktigt samma sak som var den är landad.

Är det någon mer på forumet som har hört samma eller andra definitioner?



På följande sida kan man läsa

https://www.nrm.se/faktaomnaturenochrym ... g.216.html

Sill eller strömming betraktas idag som en och samma art, Clupea harengus. Namnet strömming användes för sill fångad i Östersjön norr om Kalmar.


Namnsättning

Ordet strömming användes i dagligt tal för sill fångad i större delen av Östersjön. Det svenska namnet strömming har ett ovisst ursprung, men kan komma från det fornsvenska strömling, eller från en diminutiv form av strömil som betyder en som far fram i flock, och som ytterst är avlett av 'strömma'. Namnet strömling återkommer även i andra språk i Östersjöregionen och längs Nordsjön.

Artnamnet harengus kommer från det latinska ordet arengus som betyder sandig.

Avatar Fallback

Re: Sill eller strömming?

axwell  
#815721 Den mest använda definitionen är Kalmarsund. Norr om det strömming !

Användarvisningsbild

Re: Sill eller strömming?

anersimyra  
#815729 Östersjöströmming må va samma art men är utseendemässigt tämligen olika vad gäller både kroppsform och storlek..🤔🐟🐟🐳🐳

Avatar Fallback

Re: Sill eller strömming?

Brorsan  
#815730 Farsan sa strömming och vassbuk.
Det är en variant av strömmingen med, som namnet visar, en vass, lite taggig buk. Stockholms skärgård.
Är det samma som skarpsill på västkusten?

Användarvisningsbild

Re: Sill eller strömming?

anersimyra  
#815731
Brorsan skrev:Farsan sa strömming och vassbuk.
Det är en variant av strömmingen med, som namnet visar, en vass, lite taggig buk. Stockholms skärgård.
Är det samma som skarpsill på västkusten?

”Vassbuk” borde vara den skarpsill som fångas i Östersjön. Man kan avgöra om man fångat strömming eller skarpsill just genom att dra fingrarna utefter buken på firren.

Användarvisningsbild

Re: Sill eller strömming?

anersimyra  
#815732 I övrigt är smaken helt olika mellan strömming och sill fångad i västerhavet..😋

Användarvisningsbild

Re: Sill eller strömming?

Pannben  
#815758 Gränsen mellan sill och strömming sammanfaller ganska väl med om den har landats i sedan gammalt svenskt område eller landats i de områden som befriades från Danmark i och med freden i Roskilde 1658.


Med mitt provokativa ordval kan jag säkert ha retat många. Svenskarnas brutala framfarter efter erövringen av östra delen av Danmark är inget jag tror någon idag anser var acceptabelt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).