Öppna kategorin

Varghybrider, ett ökande problem i Sverige

6 inlägg 1009 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Varghybrider, ett ökande problem i Sverige

Fredrik Reuter  
#812063 Idag släppte Sveriges Radio en granskade serie i tre delar som går på djupet med den ökande population av varghybrider som sällskapshundar. Det hela verkar gå ut på att det finns en efterfrågan. Dels från människor som ofta kan se sig som "ett" med varghybriderna men också av människor som tycker att det är häftigt att ha ett farligt djur som sällskapsdjur.

Ett stort problem verkar vara att varghybriderna kan hållas i Sverige genom ett kryphål i lagen. De är alltså chippade och dokumenterade efter konstens alla regler, trots att de kan ha över 90 % varg i sig. Radioprogrammet Kaliber som har gjort serien intervjuar flera av ägarna till varghybrider men också av människor som drabbats av dem. Även om man har varghybrider i rigida hundgårdar så har de en benägenhet att rymma och eftersom det ganska ofta är så pass mycket "vilt" i dem så har de bl.a. rivit får.

Enligt programmet finns många problem med varghybrider. Dels så är en del av arvsmassan från det vilda och det är ingen god idé att ha vilda djur som sällskapsdjur. De kan som sagt orsaka skada i samhället, kanske till och med än mer eftersom de är uppfödda, och vana, människor. Förutom skador på samhället så kan det ge den vilda vargen ett extra dåligt rykte. Men det finns också problem i att de para sig med riktiga vargar och genom detta förstöra vargens DNA.

Alla tre avsnitt finns att lyssna på via länken nedan. Ganska tragiskt ändå att ett kryphål kan göra detta möjligt och eftersom det är ett kryphål vet inte heller Jordbruksverket hur många varghybrider det finns idag i Sverige. Eller vad tycker?

https://sverigesradio.se/avsnitt/den-vi ... ibland-oss



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Varghybrider, ett ökande problem i Sverige

Amatörhuggare 62  
#812071 Jag hörde om det , på radion. Helt sanslöst !!! I mitt tycke. Hörde om damen, som var ute å rasta sin lilla hund. Å blev attackerad, å hennes hund,blev söndertuggad, så tarmarna hängde ut. Helt galet.

Avatar Fallback

Re: Varghybrider, ett ökande problem i Sverige

tallen100  
#812078 Det är för jävligt 🤬
Bara något är tillräckligt dumt så finns det alltid "kryphål" vad det verkar.

Avatar Fallback

Re: Varghybrider, ett ökande problem i Sverige

Amatörhuggare 62  
#812090 Ja man blir bedrövad.
När man hör tokigheterna.

Avatar Fallback

Re: Varghybrider, ett ökande problem i Sverige

Tor R  
#812099 Skärp lagen, och bötfäll folk med illegala hundar som verkligen svider.

Avatar Fallback

Re: Varghybrider, ett ökande problem i Sverige

slatte  
#812108 Ja uppenbarligen går det att mäta hur många procent varg det är i hundarna, så det är bara att sätta en låg gräns. Och sedan börja med provtagning.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).