Öppna kategorin

Barkborreinventering juni 23

17 inlägg 2351 visningar 7 följer Svara, dela mm...   

Barkborreinventering juni 23

Sture Andersson  
#803083 Hur är det i år för er med granbarkborren, jag har varit ute och letat och inte hittat nått , jag vet man missar för det brukar jag göra ,men skulle vara intresant hör om ni hittar mycket .
Det borde ju vara väldigt bra läge för dom nu. Det enda jag hittat är i en virkeshög en granne lagt på min mark ,den var full.

TS
Elmia

Re: Barkborre

jannee  
#803089 Man behöver inte leta efter borren, räcker med att se på hur granarna skiftar färg, syns alltför väl nu i solskenet.
Borrarna är så pass aktiva att de nu t.o.m anfaller tallen.
Här i östra delen av Småland/Blekinge riskerar angreppen att t.o.m. bli värre än 2018.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#803093 Bara enstaka granar så här långt men stor risk att det exploderar nu. Mellersta Värmland

Sture Andersson  
jannee skrev:Man behöver inte leta efter borren, räcker med att se på hur granarna skiftar färg, syns alltför väl nu i solskenet.
Borrarna är så pass aktiva att de nu t.o.m anfaller tallen.
Här i östra delen av Småland/Blekinge riskerar angreppen att t.o.m. bli värre än 2018.

Ok du ser redan att dom börjar bli röda ,då måste det vara rejält angrepp ,förra året blev mina röda på våren av angrepp som varit på hösten ,var säker på att jag inget mer angrepp hade i skogen, men helt plötsligt dog en massa när våren kom.

TS

jannee  
#803105 När man studerar skogen (träden) lite noggrant ser man många med stora barrförluster men allvarligare är att man kan skönja hur barren skiftar lite i mörkrött eller lite åt det bruna hållet.
När solen står lite lägre, tidig morgon eller framförallt sen eftermiddag kan man på långt håll se färgskiftningar.
En mulen dag kan ändå träden se ut att vara hur friska som helst - MEN.
Fortsätter torkan är det bara en tidsfråga innan de med färgskiftningar är totalt rödbruna och sedan släpper barken på någon månad.

Användarvisningsbild

Brozzlaren  
#803111 Har inte hittat nått i år än, men vädret är ju katastrofalt så det är väl bara en tidsfråga. Har en ynka vindfälla i bra borrläge att kolla, men den har fått vara ifred glädjande nog. Här gick vi in i torrperioden med välfyllt grundvatten, men det är ju inget regn i sikte på länge vad man kan förstå så oron gnager.

Användarvisningsbild

PetterJ  
#803125 Jag har satt ut tio feromonfällor för att testa på fyra olika hyggen. Tömde 30/5 och då hade de stått i två veckor. Blev ca två liter borrar. Lokala skillnader. Den vänstra hinken är ca 1,5 liter på fem fällor på en fastighet ca 15 km från glassburkens fem fällor. Första tömningen gav ca hälften så mycket.

1686171547_img_7412.jpeg

Inga nya angrepp på stående skog men har sett träd som blivit bruna och tappat bark i april/maj.
Finns inga nya vindfällen på fastigheterna.
NÖ Kalmar län

Användarvisningsbild

generationsskifte  
#803138 Har haft väldiga bekymmer med Borrarna i många år nu, och med detta vädret lär det inte lugna sig detta året heller. Har inte hunnit kolla igenom hela skogen än på röda träd men var ute och tog ner 4 granar som var angripa i helgen. De stod inte i samma område utan alla stod var för sig. Konstigt nog så var det bara en av granarna som det var mjöl och ingångshål i, dock hade alla börjat tappa barr i toppen. En var lite angripen i toppen men det handla bara om ett par meter. Tror snarare det var torkan som dödade den och sen hittade borrarna dit.

Användarvisningsbild

Sjögården  
#803146 Förefaller som det mesta av huvudsvärmningen passerat i sydost så nu är det bara att hoppas.
Fortsätter torkan och värmen så lär det synas inom 8-9 veckor vart de har flyttat sig.
Tror knappast att Sök och plock blir en framgång i värmen.
Hade jag haft haft gammal granskog hade jag skickat avverkningsanmälan med dispens i början av juli.
Och hoppats på att maskinerna kommit när jag vill.
Med dagens priser är det bara att ta hem pengarna medan det går.
Tyvärr kommer vi se mycket skador i den medelålders granskogen eftersom det är för dålig mark när det inget regn kommer.
Östergötland blir nog mest drabbat men även smålandskusten återigen.😉

Användarvisningsbild

skogshare  
#803149 Vore värdefullt med en översiktlig information från välrenommerat håll om det senaste inom forskningen när det gäller förutsättningarna att både förebygga och bekämpa barkborreangreppen. Både kort- och långsiktigt.

Här måste ju rimligtvis berörda forskare i samtliga aktuella länder inom barrskogsbältet, samverka systematiskt med generösa budgetar för att äntligen finna avgörande lösningar på barkborreproblematiken och liknande katastrofala företeelser.

Re: Barkborreinventering juni 23

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#803155 Kunskapen finns. Riktiga viljan att ta tag i det finns inte. Bolagem får virke och myndigheten får död ved. Jämför med 70-talet då skogsvårdsstyrelsen anställde extra folk för att inventera skador. Idag skulle de lätt kunna göra det med drönare. Om de iddes.

Användarvisningsbild

skogshare  
Skogsola skrev:Kunskapen finns. Riktiga viljan att ta tag i det finns inte. Bolagem får virke och myndigheten får död ved. Jämför med 70-talet då skogsvårdsstyrelsen anställde extra folk för att inventera skador. Idag skulle de lätt kunna göra det med drönare. Om de iddes.

Hur kan då skogsägarsverige förmå Skogsstyrelsen att fokusera betydligt mer på barkborrebekämpningen, som är så avgörande för såväl landets skogsägare som den biologiska mångfalden.

Som på 1980-talet när många, på grund av katastrofal älgbetning, började plantera gran på egentliga tallmarker, är nu risken stor att man börjar plantera tall på normala granmarker.

Användarvisningsbild

henrik.carlsson  
#803190 Ett effektivt sätt att inventera granbarkborreskador är att använda drönare. Man flyger över 50ha på ca 10 minuter. Skadade granar syns tydligt i bilderna.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#803196 😀 På tal om tall på granmark. Det har säkert sina risker med, men ser plantering av tall ändo en väldigt bra alternativ i dessa bredgrader. I södern kanske snarare löv.
På vanligaste blåbärstyp har förädlad tall även bättre tillväxt än gran, speciellt när värdestillväxten och virkesförrådet är som största. Kvistkvaliten, som förr var nackdelen, har avsevärd förbättrad genom förädlingen. Vanligtvis kommer naturligt granblandning lite senare som också kan utnyttjas som gallringsvirke eller naturlig föryngring, mm alternativa skötselmetoden.

Användarvisningsbild

Knagge  
#803206 Fröträd och gynna tall vid röjning är en metod man kan använda då får man tallinblandning i de flesta bestånd på ett smidigt sätt nackdelen är att fröträden blåser ner och man måste hugga ner dom efter ca 5år .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).