Öppna kategorin

Ved eller lite virke?

4 inlägg 1507 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ved eller lite virke?

uffeman  
#797652 Hej
Önskar lite råd..
Sågade (med stihlen) lite små ojämna stockar för att klyva till ved av sk ädelgran(osäker på art) och har sparat några stockar för att ev få ut lite timmer. Det har legat ute ett drygt år.
Upptäckte då att det var gott om larver i ffa splint-delen, men inte kärnan, se bild. Vet inte om det är granbarkborre eller annan ohyra?
Om splintveden ser ut så, kan man öht hoppas på att få ut nåt timmer alls, eller är det till ved alltihop?

Uffe

TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Ved eller lite virke?

Torbjörn Johnsen  
#797671 Granbarkborre är det definitivt inte. Någon form av vedlevande larv som sedan blir nån typ av skalbagge. Det skulle, gud förbjude, vara husbock? I vedhögen gör den ju ingen direkt skada men om man får in den i en timmerstomme i huset är det inte roligt.

Här finns en länk: https://sv.wikipedia.org/wiki/Husbock

Din larv ser dock ut att vara större så troligtvis är det en larv av någon annan typ av Långhorning. Det finns ett helt gäng att välja på och många verkar livnära sig på ved. Kanske någon som kan bistå med mer kunskap om detta?

Användarvisningsbild

uffeman  
#797685 Det känns ju lite otrevligt, skickar upp ytterligare en bild för att få hjälp med bestämning av insekt, tacksam för hjälp med det.
Det vedträ som är till höger tänker jag är utflygshål och till vänster gångar i splintved.

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
#797686 Det är helt klart larver från någon vedbock, men exakt vilken är svårt att säga då vedbockarnas larver nästan alla liknar vita fiskejiggar..🙂

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).