Öppna kategorin

Vem lade ner kärnkraften, egentligen?

82 inlägg 11384 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vem lade ner kärnkraften, egentligen?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#784169
Mellberg skrev:Frågan är vad nuvarande regering tänker göra, för oss i prisområde 2. Priset för min del är mer än dubbelt mot för ett år sedan, sedan kommer en nätavgift som rusar helt okontrollerat.


En fördubbling låter inte farligt, det verkar som du har missat prisutvecklingen i trean och fyran. Nätavgiften rusar i hela Sverige så där betvivlar jag att det är någon större skillnad.
Grannkommunens energibolag annonserade i tidningen att nätavgifterna går upp 25% rakt av från nyår.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vem lade ner kärnkraften, egentligen?

hlb  
#784187
Bosse1 skrev:Gör en sammanfattning:
Högerpopulistiska fårskallar
Demokratins dödgrävare
Inkompetenta klåpare
Småfascistiska packet
Fruktansvärda partiet,
Utifrån deras egen rasistiska och främlingsfientliga ideologi
Avslutar med, ta en snickers Totte.


Det sägs att den politiska cirkeln alltid går ihop längst ner.
Sålunda var Hitler och Stalin väldigt lika och det skulle inte förvåna mig, om Totte röstar på SD en vacker dag.

Avatar Fallback

Re: Vem lade ner kärnkraften, egentligen?

maltex  
#784193 Om den teorin stämmer bör det vara många här som kommer att rösta på V och MP i kommande val eller.

Avatar Fallback

Re: Vem lade ner kärnkraften, egentligen?

isteskog  
#784199 Nä men hua .....Aldrig i denna världen.... 🙃

Avatar Fallback

Re: Vem lade ner kärnkraften, egentligen?

jannee  
#784210 Få Putin sin vilja igenom blir det ingen röstning alls :twisted:

Användarvisningsbild

Re: Vem lade ner kärnkraften, egentligen?

hlb  
#784217
isteskog skrev:Nä men hua .....Aldrig i denna världen.... 🙃


Nä, Isteskog tror jag är helt pålitlig, han kommer inte att byta sida, men sen vet jag ju inte säkert vilken sida han röstar på idag. 🌲

Avatar Fallback

Re: Vem lade ner kärnkraften, egentligen?

tallen100  
#784300
hlb skrev:
isteskog skrev:Nä men hua .....Aldrig i denna världen.... 🙃


Nä, Isteskog tror jag är helt pålitlig, han kommer inte att byta sida, men sen vet jag ju inte säkert vilken sida han röstar på idag. 🌲

Isteskog ser jag som en de mest jordnära på forumet och som har bägge fötterna på marken hela tiden.
Det är nog värre med en del andra.. 😉

Användarvisningsbild

Re: Vem lade ner kärnkraften, egentligen?

totte  
#784312
hlb skrev:Sålunda var Hitler och Stalin väldigt lika och det skulle inte förvåna mig, om Totte röstar på SD en vacker dag.


Så du tycker det är en lämplig jämförelse.

Användarvisningsbild

Re: Vem lade ner kärnkraften, egentligen?

Älgfoderodlare  
#784315 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 09:12, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vem lade ner kärnkraften, egentligen?

Alvarsson  
Avatar Fallback

Re: Vem lade ner kärnkraften, egentligen?

Hema  
#784328
Mellberg skrev:Frågan är vad nuvarande regering tänker göra, för oss i prisområde 2. Priset för min del är mer än dubbelt mot för ett år sedan, sedan kommer en nätavgift som rusar helt okontrollerat.

Ansvaret ligger idag i första hand på SD och övriga regeringspartier.

Den som lade ner kärnkraften i Sverige är i första hand Tyskland, och som en följd av detta EU.

Någon elbrist finns idag inte Sverige, vi producerar med god marginal det vi förbrukar inom landet. Men vår M-regering tycks mer än gärna sälja ut vår elproduktion. :mrgreen:

Vi är tvugna enligt EU-bestämmelser att exportera 70% av vad våra utlandsledningar kan överföra. (Sedan att Tyskland slapp undan sitt krav iår är en annan femma. Skillnad på folk o folk).

Iom att vi faktiskt stundtals importerar el och att vi nekar företag i Sverige att expandera, tänker bla på Pågen i Malmö, så har vi visst effektbrist. Så fort vi har begränsningar, så att företagen inte kan expandera pga av effektbrist, så har vi brist.

Tar man även med det framtida elbehovet från dagens ca 140TwH till minst det dubbla 2035, så är det ändå mer som säger att vi har förstört möjlilgheten som vi hade till att producera el.
https://www.energinyheter.se/20221215/2 ... ll-ar-2035

Danskarna ligger bakom den påverkanskampanj mot Barsebäck som de införde efter Tjernobyl. Vi gick med på det, sedan började Danskarna klaga på att Svergie sålde sin exportel dyrare än vad den kostade i Sverige, så de hotade med att gå till EU-domstolen. Detta ledde till att Sverige införde 4st elpriszoner.

Sedan inför Sverige effektskatt på endast kärnkraften, en straffskatt. MP jublar, S är glada att de fick makten.
Att säga att dessa två politiska partier inte har något som helst ansvar i det hela är att stoppa huvudet i sanden som en struts!

Att vägra inse detta är rent av barnsligt, släpp sargen och kom in i matchen.

Avatar Fallback

Re: Vem lade ner kärnkraften, egentligen?

Alvarsson  
#784333 För att förtydliga historien, så var det regeringen Löfven som beslutade att ta bort effektskatten 2016.

Avatar Fallback

Re: Vem lade ner kärnkraften, egentligen?

Hema  
#784334
totte skrev:
hlb skrev:Sålunda var Hitler och Stalin väldigt lika och det skulle inte förvåna mig, om Totte röstar på SD en vacker dag.


Så du tycker det är en lämplig jämförelse.

Jag tycker att vi är bättre än detta.

Avatar Fallback

Re: Vem lade ner kärnkraften, egentligen?

Hema  
#784335
Alvarsson skrev:För att förtydliga historien, så var det regeringen Löfven som beslutade att ta bort effektskatten 2016.

Några år efter att det var de om hade infört den ja. De märkte att det höll på att gå åt skogen ordentligt.
Ta bara det här klippet:

Stefan och säkert hela S visste hur det skulle gå med nedlagt kärnkraft, men vad gott det ändå är, att sitta vid makten.

Avatar Fallback

Re: Vem lade ner kärnkraften, egentligen?

Alvarsson  
#784338 Jo, men fakta är att det var regeringen Löfven som beslutade att ta bort denna skatt. Sedan kan man roa sig med gamla klipp, men det har ingenting med denna tråds innehåll att göra.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).