Öppna kategorin

Roger Akelius vill förenkla bygglov vid vatten

19 inlägg 5009 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Roger Akelius vill förenkla bygglov vid vatten

Johan på hästbacken  
#758723 Fastighetsmagnaten och filantropen Roger Akelius vill att skogsägare ska få bygga fritt vid vatten skriver han i en debattartikel i ATL idag. Man kan undra varför intresset för detta dyker upp just nu, Kan det bero på Akelius investeringar i svensk skogsmark. Skulle kunna mångdubbla värdet på hans markinvesteringar eller är det ett ärligt intresse att förbättra tillvaron för sveriges 300 tusen skogsägare. Han har ju tidigare varit duktig på att öka värdet på sina lägenheter genom så kallade standardhöjningar. Har haft en närstående som bott i Akeliusfastighet och är inte impad över de renoveringar som gjordes där men hyran ökade med 50%
Han kallar själv de föreslagna sjönära husen Akelihus så någon brist på ego saknas inte.
Vad tror vi om förslaget, skulle det ens vara politiskt möjligt att genomföra ?

https://www.atl.nu/roger-akelius-ge-fol ... ch-vid-sjo



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Roger Akelius vill förenkla bygglov vid vatten

Höglandserik  
#758724 Som jag ser på det vore det förödande att lätta upp för mycket. Skulle bara ytterligare spä på skillnaden mellan fastighetspris och virkespris. Vid nästa generationsskifte skulle man i realiteten vara tvungen att sälja av sina sjötomter för att klara generationsskiftet. Till föga vinst för nästa generation skogsägare och landsbygdsbor. Ser alltså ingen som helst fördel för markägarna att luckra upp strandskyddet, mer än möjligtvis extremt kortsiktigt. Tycker det är högst underligt att Centern drivit denna fråga så hårt. Jag hör sällan någon klaga på strandskyddet, snarare ser man det som ett skydd mot för hård exploatering.

Det som är bra idag är att man kan bygga en friggebod eller brygga vid vattnet utan att kommunen bryr sig, trots att strandskyddet egentligen inte tillåter det. I realiteten tolkas inte strandskyddet så strikt som det är skrivet, vilket folk på landet känner till men inte Roger Akelius.

Avatar Fallback

Re: Roger Akelius vill förenkla bygglov vid vatten

jannee  
#758742 De regler som idag finns angående möjligheterna att få bygglov vattenärma tolkas väldigt seletivt.
Om det är kommunens ansvarige eller länsstyrelsen syn som avgör kan man fundera över.
I mitt tycke borde det vara exakta/samma regler som gäller över hela landet, men så är det absolut inte.
En anhörig fick bygglov för ett permanentboende 30 meter från en frekventerad badstrand intill Kalmar sund medans en annan fick avslag för ett boende 100 meter från Östersjön där närmaste fastboende var 500 meter bort.

Avatar Fallback

Re: Roger Akelius vill förenkla bygglov vid vatten

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758763
Höglandserik skrev:Det som är bra idag är att man kan bygga en friggebod eller brygga vid vattnet utan att kommunen bryr sig, trots att strandskyddet egentligen inte tillåter det. I realiteten tolkas inte strandskyddet så strikt som det är skrivet, vilket folk på landet känner till men inte Roger Akelius.


Så det är bra med ett regelverk som ingen orkar upprätthålla eftersom man då kan skita i det?

Värt att tänka på är att brott mot strandskyddet saknar preskription till skillnad mot övriga svartbyggen som avskrivs efter 10 år.

Avatar Fallback

Re: Roger Akelius vill förenkla bygglov vid vatten

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758764
jannee skrev:De regler som idag finns angående möjligheterna att få bygglov vattenärma tolkas väldigt seletivt.
Om det är kommunens ansvarige eller länsstyrelsen syn som avgör kan man fundera över.
I mitt tycke borde det vara exakta/samma regler som gäller över hela landet, men så är det absolut inte.
En anhörig fick bygglov för ett permanentboende 30 meter från en frekventerad badstrand intill Kalmar sund medans en annan fick avslag för ett boende 100 meter från Östersjön där närmaste fastboende var 500 meter bort.


Det har du helt rätt i . Vi har haft ärenden i nämnden som vi knappt trott på själva som länsstyrelsen släppt igen utan invändning och vi har haft ärenden som vi tycker är helt självklara dispenser som fått avslag upp till mark och miljööverdomstolen.
MEN man behöver ha med sig att avståndet till vattnet inte är allt som prövas i en strandskyddsdispens, den samlade bedömningen kan göra att små saker spelar stor roll för vilken sida gränsen för dispens man hamnar på.

Användarvisningsbild

Re: Roger Akelius vill förenkla bygglov vid vatten

Camaro1969  
#758766 lustigt att han samtidigt köper 3-5 skogsfastigheter, I VECKAN :D

Avatar Fallback

Re: Roger Akelius vill förenkla bygglov vid vatten

isteskog  
#758767
Camaro1969 skrev:lustigt att han samtidigt köper 3-5 skogsfastigheter, I VECKAN :D

RA är affärsman, inte köper han upp skogsfastigheter utan att ha räknat på det! 😎

Användarvisningsbild

Re: Roger Akelius vill förenkla bygglov vid vatten

Camaro1969  
#758770 självklart, och duktig sådan :)

Användarvisningsbild

Re: Roger Akelius vill förenkla bygglov vid vatten

Johan på hästbacken  
#758771 Jag är tveksam till de så kallade Akelihusen. Gynnar inte det långsiktiga ägandet av jord och skogsmark. Har man som jag förvaltarskapet som riktmärke istället för snabba pengar skulle det endast försvåra generationsskiften på sikt.
Visst skulle det vara skönt som nybliven markägare att frigöra kapital som kan användas till amortering eller investering i fastigheten. Vill likna det som att pissa i byxan, först blir det varmt men sedan infinner sig känslan av obehag. Den nya granne som köpt tomten och byggt sig ett Akelihus ställer krav att din skog ska skötas enligt miljöpartistisk ideologi. Helst ska marken runt om ombildas till reservat eller nyckelbiotop. Ett livslångt helvete uppstår mm.
Men för Roger Akelius skulle det innebära ett enkelt sätt att genom "fastighetsutveckling" suga ut det sista ur marken enlig känt manér från hyreshusbranchen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Roger Akelius vill förenkla bygglov vid vatten

Höglandserik  
#758773
busholle skrev:
Höglandserik skrev:Det som är bra idag är att man kan bygga en friggebod eller brygga vid vattnet utan att kommunen bryr sig, trots att strandskyddet egentligen inte tillåter det. I realiteten tolkas inte strandskyddet så strikt som det är skrivet, vilket folk på landet känner till men inte Roger Akelius.


Så det är bra med ett regelverk som ingen orkar upprätthålla eftersom man då kan skita i det?

Värt att tänka på är att brott mot strandskyddet saknar preskription till skillnad mot övriga svartbyggen som avskrivs efter 10 år.


Nej, det är inte bra, det borde till någon slags harmonisering efter hur det tillämpas i verkligheten. Det är rimligt att man kan sätta upp en friggebod och en brygga vid sin sjö. Men det finns avarter av det som inte borde vara tillåtna. Har sett flera fall där man bygger en stugby av stugor eller fyller ut med schaktmassor i sjön för att göra husvagnsplats vid vattnet. Men att avskaffa strandskyddet och öppna upp för byggande vid vatten skulle öppna för rena rama vilda västern och i praktiken tvinga folk att sälja av sina sjötomter inom en generation på grund av för höga marknadsvärden.

Allt beror ju såklart på vilket perspektiv man har. Har man kortsiktig vinning som mål så förstår jag resonemanget från Akelius sida.

Avatar Fallback

Re: Roger Akelius vill förenkla bygglov vid vatten

jannee  
#758774 Som skogsägare och fastighetsägare tror jag man ska se framåt, se och tillvarata de möjligheter som eventuellt kan erbjudas.
Det där med att det ska vara som förr, inga förändringar ska ske är ren utopi.
Man måste hänga med i utvecklingen annars kommer man på efterkälken och blir utan.
I dag ger avkastningen på en skogsfastighet betydligt mindre än vad den gjorde för låt oss säga 50 år sedan, jag menar i rena pengars köpkraft.
Detta bara med att få upp en slavsändare av något slag ger oftast ett väldigt bra netto i förhållande till vilket litet utrymme denna tar.
Kan jag stycka av och sälja några tomter, grannen likaså, o.s.v., kan göra att landsbygden återigen kan börja leva.
Som det idag är bebos vår socken endast 1/3 av den befolkning den en gång haft och då är det i det närbelägna samhället som har de flesta innevånarna.
Kommunerna är annars inte blyga för att köpa på sig mark och tvekar senare inte för att ta hutlöst betalt för attraktiva tomter.
Ska markägare sitta still i båten och vänta på att marken ska exproprieras för att senare styckas upp och säljas för hutlösa pengar.
Det är just så det går och gått till lite här och var.

Användarvisningsbild

Re: Roger Akelius vill förenkla bygglov vid vatten

Mellberg  
#758777 Felet är ju att samhället inte betalar för strandskyddet. En havstomt här i Höga Kusten på 2000 m2 har ett värde på 300 - 500.000 kronor beroende på läge och i vissa fall ännu mer. Som skogsmark är värdet enligt trafikverket 2000 kronor, alltså 10.000 kr /ha, är det åkermark är värdet 4000 kronor för en möjlig strandtomt enligt samhället.

Märkligt att man ska avstå värdeökning på mark utan ersättning, när statens regelverk sätter stopp. :mrgreen:
Många här klagar på rotnettot. Men man tvingas idag inte att avverka. Inte än, kanske skall tillägas, den dagen kan nog också komma, när åläggande om leveransvolym införs. :D

Användarvisningsbild

Re: Roger Akelius vill förenkla bygglov vid vatten

Höglandserik  
#758779
jannee skrev:Som skogsägare och fastighetsägare tror jag man ska se framåt, se och tillvarata de möjligheter som eventuellt kan erbjudas.
Det där med att det ska vara som förr, inga förändringar ska ske är ren utopi.
Man måste hänga med i utvecklingen annars kommer man på efterkälken och blir utan.
I dag ger avkastningen på en skogsfastighet betydligt mindre än vad den gjorde för låt oss säga 50 år sedan, jag menar i rena pengars köpkraft.
Detta bara med att få upp en slavsändare av något slag ger oftast ett väldigt bra netto i förhållande till vilket litet utrymme denna tar.
Kan jag stycka av och sälja några tomter, grannen likaså, o.s.v., kan göra att landsbygden återigen kan börja leva.
Som det idag är bebos vår socken endast 1/3 av den befolkning den en gång haft och då är det i det närbelägna samhället som har de flesta innevånarna.
Kommunerna är annars inte blyga för att köpa på sig mark och tvekar senare inte för att ta hutlöst betalt för attraktiva tomter.
Ska markägare sitta still i båten och vänta på att marken ska exproprieras för att senare styckas upp och säljas för hutlösa pengar.
Det är just så det går och gått till lite här och var.


Det argumentet hör man ju ofta. att det är viktigt för landbygdsutveckling att öka attraktiviteten i en kommun genom uppluckrat strandskydd. Jag tror ju bara att det är i storstads- och mellanstadsnära kommuner ett avskaffat strandskydd kommer ge stor effekt, det vill säga sätta ännu högre tryck på den stadsnära landsbygden. Med resultat att det blir en gentrifiering där folk med höga inkomster är de enda som har råd att köpa gårdar på grund av de höga marknadsvärdena. Men visst, i extrem glesbygd kanske det kan ge viss effekt också.

En telemast eller ett vindkraftverk är ju bra för den personen som uppför det, men för nästa generation kan det nästan vara en belastning i och med att det är en stor tillgång som behöver köpas loss. Men som du säger, famliljeskogsbruket går mot sin död och fastigheter är snart bara ett tillgångsslag. Det är nog bara omfamna den utvecklingen.

Avatar Fallback

Re: Roger Akelius vill förenkla bygglov vid vatten

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758845
Höglandserik skrev:
Det som är bra idag är att man kan bygga en friggebod eller brygga vid vattnet utan att kommunen bryr sig, trots att strandskyddet egentligen inte tillåter det. I realiteten tolkas inte strandskyddet så strikt som det är skrivet, vilket folk på landet känner till men inte Roger Akelius.


Vad grundar du det på? Visst kan man bygga vad som helst så länge ingen bryr sig. Men det räcker med att en avundsjuk skogsvandrare passerar så är byråkratin igång och den är skoningslös.

Avatar Fallback

Re: Roger Akelius vill förenkla bygglov vid vatten

jannee  
#758849 Olika myndigheter fotograferar regelbundet landskapet.
Behövs bara att någon nitisk tjänsteman är på dåligt humör så hittar denna snabbt e förändringar som gjorts i landskapet.
Vi på landsbygden gör troligtvis mycket som egentligen numera är olovandes och f*n tar en den dagen det blir en kontroll.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).