Öppna kategorin

Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

476 inlägg 40986 visningar 40 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#741793 En bekant berättade att det kostar honom 600kr/laddning och med kostnaden för bil, skatt etc så är det betydligt dyrare än hans diesel han bytte in. Han var inte nöjd nu.
Nu är han fast för med denna i inbyte nu efter tre år får han inte nåt för elbilen så han kan byta tillbaks. Till en likvärdig han bytte in.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

tallen100  
#741798 Inte alls särskilt förvånande,
Det skulle väl bli så billigt och bra när etanolbilarna var på tapeten, och tji fick dom som gick på det 🤓

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#741799
Vedproducent skrev:
Mange skrev:
Vedproducent skrev:Bilarna i början har ju gratis laddning under hela livslängden. Senare bilar är kostnaden 3,62 kr kwh
I snittpris. Skiljer sig lite mellan olika områden.
Hur är det gratis att lagga dem i början?
Hur många KW tar den emot om den är tom?

Ja alla bilar från Tesla tillverkade fram till Januari 2017 har gratis laddning bilens livstid på Teslas laddare hela världen. Hur många KWh den tar emot beror på batteriets storlek förstås.

Nu kan nog inte alla ladda på Teslas laddare oavsett ålder på bil och batteri. Äldre batteri har ju sämre kapacitet så de får laddas mer och oftare om man kör lite. Och ska de ladda nåt mer, hur lång tid ska den stå där? Vad gör man under tiden den laddar?
Aja, så många olika batterier har de väl inte så man inte kan berätta nåt om kwh och laddning

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Vedproducent  
#741801
Mange skrev:En bekant berättade att det kostar honom 600kr/laddning och med kostnaden för bil, skatt etc så är det betydligt dyrare än hans diesel han bytte in. Han var inte nöjd nu.
Nu är han fast för med denna i inbyte nu efter tre år får han inte nåt för elbilen så han kan byta tillbaks. Till en likvärdig han bytte in.

Det var ju tråkigt för din kompis. Begagnatpriserna har ju varit extremt höga för elbilarna annars. Det är ju bra om man vill sälja men dåligt om man vill köpa.
https://www.wayke.se/artiklar/kopa-bil/ ... rdet-baest

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Vedproducent  
#741803 Hittar du inget själv? Här kan du läsa det mesta om laddning från Tesla. 1 minuts laddning per mil är väl ungefär vad du ska räkna med. Sen finns det ju ännu kraftigare laddare på en del ställen.
https://www.tesla.com/sv_SE/supercharger

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#741811 Nja. Söka kan jag men hittar inte de där grejerna som det pratas om.
Ser inte argumenten riktigt då det mesta är mest reklam och säljsnack.
Rätt mycket skitsnack som att de är världens största tillverkare etc..
Det fukar inte för mig riktigt.
Skoda kristanstad sålde fler bilar på 2 månader 1997 än vad Tesla säljer hela 2021 i sverige.

Batteri eller inte så ska det till nåt annat om man ska sälja många bilar.
De som köper ska sen göra det mer än en gång om företaget ska ha en framtid.

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Vedproducent  
#741814
Mange skrev:Nja. Söka kan jag men hittar inte de där grejerna som det pratas om.
Ser inte argumenten riktigt då det mesta är mest reklam och säljsnack.
Rätt mycket skitsnack som att de är världens största tillverkare etc..
Det fukar inte för mig riktigt.
Skoda kristanstad sålde fler bilar på 2 månader 1997 än vad Tesla säljer hela 2021 i sverige.

Batteri eller inte så ska det till nåt annat om man ska sälja många bilar.
De som köper ska sen göra det mer än en gång om företaget ska ha en framtid.

Då tar du nog inte åt dig av informationen på rätt sätt och tolkar den fel för att du så totalt är emot just elbilar.

Avatar Fallback

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Dennis1982  
#741820
tallen100 skrev:Hade dieselpriset stannat på 15 kr, så hade man alltså åkt billigare med en bil som snittar 0,5 l.
Så då är det inte alls gratis att åka elbil ändå, fast det låter så på vissa 😀

Om jag laddar 90% hemma till ca 1.50 kr/kWh och 10% på snabbladdare för 3.10 så får jag ett snitt på 1.66 kr/kWh. Min bil tar ungefär 2.4 kwh/mil i snitt över året. Så ca 4 kr/mil.
När jag bytte var alternativt en alltrack eller liknande som jag hade tidigare. Men då var skatten nästan 12000 jämfört med 360 på elbilen.
Så bara skatten på dieselbilen skulle ju motsvara nästan 5 kr/mil med min körsträcka.

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

anersimyra  
#741826
Mange skrev:Nja. Söka kan jag men hittar inte de där grejerna som det pratas om.
Ser inte argumenten riktigt då det mesta är mest reklam och säljsnack.
Rätt mycket skitsnack som att de är världens största tillverkare etc..
Det fukar inte för mig riktigt.
Skoda kristanstad sålde fler bilar på 2 månader 1997 än vad Tesla säljer hela 2021 i sverige.

Batteri eller inte så ska det till nåt annat om man ska sälja många bilar.
De som köper ska sen göra det mer än en gång om företaget ska ha en framtid.

Tesla ÄR de fakto en av de största tillverkarna av elbilar, så inget skitsnack därvidlag. Och vilka är de där ” grejerna ” som det pratas om men som du inte kan finna? Och vad är det i reklamen och ” säljsnacket ” som inte stämmer? Hittar du inte någon teknisk beskrivning över de olika modellerna från Tesla? Och hur menar du att skodas försäljning i Kristianstad för 25 år sedan har något som helst med dagens försäljningssiffror över elbilar att göra, för det var väl inte försäljningssiffror över Skoda elbilar du talar om?

Avatar Fallback

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

jannee  
#741835 Tesla är en amerikansk premiumbil, sedan kan man ha vilka åsikter som helst om jänkarnas byggkvalité.
Vissa håller japansk och koreansk som högre men det få stå för dessa.
På sikt kommer säkert Tesla att få ordentlig konkurrens av andra märken och förhoppningsvis går prisbilden ned något - man f`n trot.
Sedan är det ganska självklart att batteridrift kommer att ersätta fossildrift eftersom redan idag är skatten 50 till 70 % av priset på drivmedlet, medan elbilen sponsras av staten.
Staten/regeringen, skattar bara bort förbränningsmotorn, så enkelt är det.
Regeringen i Sverige gör som regeringen i Kina, med nya lagar tvingar de bort det de inte vill ha.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#741837 Hundai lägger ner sin FoU-avdelning för förbränningsmotorer
https://www.nyteknik.se/fordon/efter-40 ... er-7026985
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Alvarsson  
#741839 https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/1OXm ... row29_pos2 Intressant bilstatistik från Norge!

Användarvisningsbild

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Vedproducent  
#741840 Ja det går med sån fart denna utvecklingen och framgångarna för elbilarna så om några år kommer fortfarande några stå kvar som inte såg det komma.

Avatar Fallback

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

Alvarsson  
#741841
jannee skrev:Tesla är en amerikansk premiumbil, sedan kan man ha vilka åsikter som helst om jänkarnas byggkvalité.
Vissa håller japansk och koreansk som högre men det få stå för dessa.
På sikt kommer säkert Tesla att få ordentlig konkurrens av andra märken och förhoppningsvis går prisbilden ned något - man f`n trot.
Sedan är det ganska självklart att batteridrift kommer att ersätta fossildrift eftersom redan idag är skatten 50 till 70 % av priset på drivmedlet, medan elbilen sponsras av staten.
Staten/regeringen, skattar bara bort förbränningsmotorn, så enkelt är det.
Regeringen i Sverige gör som regeringen i Kina, med nya lagar tvingar de bort det de inte vill ha.


Jag tycker du gravt underskattar Svenska folket, både som väljare och konsument!

Avatar Fallback

Re: Kommer batteri och el ersätta förbränningsmotorn?

jannee  
#741843 Finns väl knappt några som är så lättmanipulerade som svenska folket.
Tror du verkligen att majoriteten av svenskar frivilligt vill lägga närmare 70 % mer för drivmedlet än vad det faktiska priset kunde vara.
Vi tror på de vallöften som ges innan valet, för att senare acceptera att det kan bli rakt motsatt.
I dag märks klasskillnaden mer och mer, inte minst när det gäller bilköp.
Företag inhandlar elbilar just p.g.a. de nya skatregler och lättnader för JUST elbilar.
De som har god ekonomi kan även vara "miljömedvetna" och inhandla elbilar.
Det är gräsrötterna som lever under sämre ekonomiska som återigen få stå för fiolerna/subventionerna.
De får nöja sig med beg. fossildrivna bilar vars bränsleskatter subventionerar just elbilsägarna.
Orättvist så det förslår, men de mest privilegierade fortsätter med att utnyttja massan.
Stadsborna som med lätthet kan åka kommunalt skattefinansierad transporter röstar självklart på det som gynnar deras plånbok bäst, konstigt annars.
Vem betalar?
Självklart vi som inte kan nyttja skattefinansierad kommunal kollektivtrafik.
I dag är vi i minoritet därav spelar våra röster i valet ingen betydelse.
Gör en enkätundersökningsfråga bland bilägare om vilka som tycker skatten på bränsle är ok.
Gör sammalunda bland elbilsägarna, men även bland stadsbor.
Du lär finna att åsikterna går brett i sär.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).