svampbob skrev:Ansvarig minister har uttalat sig.
https://twitter.com/i/status/1467794575737696257
Robur Clivus skrev:Gissar att den nuvarande situation kommer leda till ganska stora förluster för elhandlare som tillhandahåller avtal med fastpris, vilket i förlängningen kommer tvinga många att sluta med avtalsformen eller lägga på ordentliga marginaler vilket oavsett kommer bli kännbart för alla konsumenter.
Sture Andersson skrev:Skulle vara intresant veta vad dom kommer kopplar bort först vid elbrist. Det finns säkert en plan för detta,men den är nog hemlig ,men i mitt tycke borde den var offentlig så man kan förbereda sig.
Avkopplingsbar last
Enligt systemansvarsförordningen ska balansansvariga rapportera till Svenska kraftnät
hur stor del av den förbrukning som ingår i respektive företags balansansvar som är
avkopplingsbar.
Med avkopplingsbar last menas objekt som kan styras och kopplas bort helt, som
exempelvis elpannor, värmepumpar eller motsvarande. Genom att koppla bort dem kan
man anpassa förbrukningen till rådande marknadssituation (påverkat av elpriset) eller
minska effektuttaget i elsystemet. Normal allmän förbrukning betraktas inte som
avkopplingsbar last även om givetvis förbrukningsmönstret också påverkar
effektsituationen.
Källa: https://elmarknadshandboken.se/Dokumentation/Texter/NEMHB.pdf
JörgenO skrev:Robur Clivus skrev:Gissar att den nuvarande situation kommer leda till ganska stora förluster för elhandlare som tillhandahåller avtal med fastpris, vilket i förlängningen kommer tvinga många att sluta med avtalsformen eller lägga på ordentliga marginaler vilket oavsett kommer bli kännbart för alla konsumenter.
Tror du verkligen det?
Jag är inte särskilt insatt i just elmarknaden men jag har svårt att tänka mig att de som erbjuder fasta priser har något intresse av att spekulera i elprisets rörelse, då skulle det ju bli Enron för hela slanten.
Jag tror att de matchar sina egna köp med hur kundernas avtal ser ut. Precis som banker matchar durationen i sin låneportfölj (om jag tar ett femårigt lån så ger banken ut en 5årig bostadsobligation).
Jag betonar att jag inte vet så jag tål att bli rättad och åthutad. Men ändå... att ta sådana risker med företagets verksamhet kan man väl inte göra? Kanske på marginalen som spekulation ibland men att inte alls hedga sina fasta kontrakt synes mig väldigt otroligt.
PS: Fast pris = Terminspris 😀
JörgenO skrev:Robur Clivus skrev:Gissar att den nuvarande situation kommer leda till ganska stora förluster för elhandlare som tillhandahåller avtal med fastpris, vilket i förlängningen kommer tvinga många att sluta med avtalsformen eller lägga på ordentliga marginaler vilket oavsett kommer bli kännbart för alla konsumenter.
Tror du verkligen det?
Jag är inte särskilt insatt i just elmarknaden men jag har svårt att tänka mig att de som erbjuder fasta priser har något intresse av att spekulera i elprisets rörelse, då skulle det ju bli Enron för hela slanten.
Jag tror att de matchar sina egna köp med hur kundernas avtal ser ut. Precis som banker matchar durationen i sin låneportfölj (om jag tar ett femårigt lån så ger banken ut en 5årig bostadsobligation).
Jag betonar att jag inte vet så jag tål att bli rättad och åthutad. Men ändå... att ta sådana risker med företagets verksamhet kan man väl inte göra? Kanske på marginalen som spekulation ibland men att inte alls hedga sina fasta kontrakt synes mig väldigt otroligt.
PS: Fast pris = Terminspris 😀