lör 03 apr 2021, 17:51#707967
Huggar Herman skrev:Min sommargranne, som relationen är minst sagt ansträngd med, sitter och skjuter 222:a mot en tavla som står på gränsen och rakt in i ett 50-årigt granbestånd som kulfång.
De saknar jakträtt i VVO:t och tomten är 3000 kvadratmeter stor.
Hur hanterar man det på bästa sätt?
Att prata med dem är tydligen ingen option.
Det logiska och kloka sättet att hantera det är väl att gå igenom vilka lagar och förordningar som grannen ev. bryter mot genom sitt agerande och sedan anmäla honom för dessa förseelser (och hoppas att farbror blå plockar vapnen, eller i vart fall visar att de har ögonen på vederbörande).
Min reptilhjärna hade dock föreslagit att du eller någon bekant drar några smällar på en måltavla på en skjutbana och att du sedan tar med dig måltavlan och sätter upp den på samma ställe vid rågången, som sommargrannens måltavla, fast vänd åt andra hållet - och hoppas att grannen därmed inser det olämpliga i att skjuta in mot någon annans fastighet utan att ha kulfång.
Risken med ett dylikt förfarande är väl kanske att grannen anmäler dig för olaga hot eller liknande (har du själv har vapenlicenser som du vill behålla så är detta sannolikt ett synnerligen olämpligt förfarande).
Således förespråkar jag det första alternativet.
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain