Öppna kategorin

Åsiktskorridor i skogen?

1021 inlägg 81789 visningar 47 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Fredrik Reuter  
#669785
Lars Lundqvist SLU skrev:Det finns flera saker som kan sänka den löpande tillväxten.
Den totala hyggesarealen har inte ökat så det har inte direkt med slutavverkning att göra. Men det finns två enkla förklaringar. Dels har det blåst mindre de senaste fem åren i de flesta områden i Sverige och mindre blåst ger smalare årsringar och därmed mindre volymtillväxt. Sen har man avsatt mer äldre skog för naturvård, vilket gör att man istället slutavverkat något yngre skog, som ju har högre tillväxt. Sen skulle man behöva titta på hur höjdtillväxten varierat.

Att hitta orsaker till variationer i total nationell tillväxt är inte så komplicerat. Förändringar i åldersfördelning brukar vara det första man ska titta på.


Spännande!
Kan det då finnas ett motsatsförhållande (eller vad man ska kalla det) med att blåsten å andra sidan håller nere höjdutvecklingen och också då volymutvecklingen?

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

halvproffs  
#669794
Fredrik Reuter skrev:
Lars Lundqvist SLU skrev:Det finns flera saker som kan sänka den löpande tillväxten.
Den totala hyggesarealen har inte ökat så det har inte direkt med slutavverkning att göra. Men det finns två enkla förklaringar. Dels har det blåst mindre de senaste fem åren i de flesta områden i Sverige och mindre blåst ger smalare årsringar och därmed mindre volymtillväxt. Sen har man avsatt mer äldre skog för naturvård, vilket gör att man istället slutavverkat något yngre skog, som ju har högre tillväxt. Sen skulle man behöva titta på hur höjdtillväxten varierat.

Att hitta orsaker till variationer i total nationell tillväxt är inte så komplicerat. Förändringar i åldersfördelning brukar vara det första man ska titta på.


Spännande!
Kan det då finnas ett motsatsförhållande (eller vad man ska kalla det) med att blåsten å andra sidan håller nere höjdutvecklingen och också då volymutvecklingen?


Borde ju vara så. Vid alla strandlinjer är träden korta o knubbiga.

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Lars Lundqvist SLU  
#669796 Ja, men sänkt höjdtillväxt kräver att träden utsätts för ännu mer vind, så de svajar ännu mer. Normal gallring ökar direkt diametertillväxten men sänker inte höjdtillväxten. Men gallrar du extremt hårt så blir det en tydlig sänkning av höjdtillväxten. Höjdtillväxten är mycket mindre känslig för vindhastighet och svajning än vad diametertillväxten är.

Associationen till träd vid stränder är helt korrekt. Samma sak gäller små skogspartier ute i åkerlandskap. Det syns tydligt när man färdas genom Skåne. Korta träd i kanterna och längre träd när man kommer in en liten bit.

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

ulf 1  
#669839 Här har du det senaste Lars, börja och gräv från den positionen, så slipper du komma på det om 10 år, du börjar alltid på ruta ett utan att fatta att det är "gå i fängele" rutan du hamnat på.
Här står vi idag ute i den fria världen, den utanför den Svenska åsiktskorridoren
" And the largest single place that’s removing carbon dioxide [from the atmosphere] on an annual basis is forests. Even what we think of as mature forests are still accumulating carbon because carbon makes up about roughly half of the dry weight of wood, but it is also in the soils. Even older forests continue to accumulate carbon in the soils. In fact there are forests where there’s more carbon in the soils than there is in the standing trees. As trees get older, they absorb more carbon every year, and because they are bigger they store more carbon.

We’ve seen a lot of interest lately in planting more trees. And planting trees is great and it makes us all feel good and it’s a wonderful thing to do and we absolutely should be reforesting areas that have been cut. A recent paper talked about how we could plant more than a trillion trees on nearly a billion hectares of land and how much that would do to solve the problem. These are great things to do, but they will not make much of a difference in the next two or three decades because little trees just don’t store much carbon. Letting existing natural forests grow is essential to any climate goal we have.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

ulf 1  
#669840 Författare till det som de flesta forskare i den fria väerlden skriver under på.

"William Moomaw has had a distinguished career as a physical chemist and environmental scientist, helping found the Center for International Environment and Resource Policy at Tufts University’s Fletcher School and serving as lead author on five reports of the Intergovernmental Panel on Climate Change. In recent years, Moomaw has turned his attention to working on natural solutions to climate change and has become a leading proponent of what he calls “proforestation” — leaving older and middle-aged forests intact because of their superior carbon-sequestration abilities."

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Lars Lundqvist SLU  
#669850 Inget speciellt nytt där, förutom att dom blandar ihop vad som händer på trädnivå och beståndsnivå. Enskilda träd fortsätter att lagra kol så länge de lever, men de träd som självgallras släpper ut allt de lagrat.

När skogsbestånd åldras minskas den årliga inlagringen av kol (den löpande tillväxten) samtidigt som självgallringen ökar. Det gör att man så småningom når en punkt där trädbeståndet inte längre nettolagrar kol. Det sker fortfarande en viss ackumulering i marken, men den förmår inte på något vis balansera upp den stora tillförseln som sker till ekosystemet via 4,5 miljarder ton olja och 7,5 miljarder ton stenkol.

Ända sättet att minska mängden kol som tillförs kretsloppet är att sluta använda olja och stenkol, och då måste de ersättas med annat, och då är trädbiomassa enda alternativet. Så enkelt är det.

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

ulf 1  
#669852 Ja han ju bara en sketen författare till den rapport, om vad vi bör göra för att stoppa en katastrofuppvärmning...

Det är nog inte mycket att respektera för den Svenska åsiktskorridoren med Lars och Tomas som vet så mycket bättre.

Förresten han fick Nobelpriset för den rapporten, sånt skit.

https://www.brusselstimes.com/belgium/8 ... te-change/

   TS
Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

gurka  
#669853 Inf. från "säker källa" igår ......

ulf 1 skrev:Släpp koldioxidspåret, det är det minsta problemet hos oss i Sverige Norge, Finland och Island, de andra länderna får reda ut sina koldioxidproblem själva,
.

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Bumpkin  
#669860 William Moomaw har INTE fått Nobels fredspris.

Han har varit en av tusentals forskare som är knutna till IPCC. Han gick i pension 2013.

IPCC har däremot fått Nobels fredspris 2007 tillsammans med Al Gore.

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Skogsvaktaren  
#669868 Självklart och uppenbart för de flesta är att olika växter o djur nyttjar de olika stadierna i den brukade skogen.
Det ökade näringsutbudet och ljuset på hygget gynnar alla pionjärarter växter och blir snart det dukade bordet för många djurarter inte minst klövdjuren, vilket är enkelt att bevisa.
Att påstå att Alla arter växter o djur trivs bäst i obrukad skog är inte trovärdigt och enkelt att motbevisa.
Det råder hygglig konsensus i denna fråga bland vetenskapsmännen och vi egenföretagare tillika skogsägare (Privata)

Den ökade tillväxten vi ser är på "arealnivå", detta skall och behöver inte vara på trädnivå.
Som alla vet måste man för att skapa kvalitetsvirke börja med täta bestånd, och ha sena röjningar för att hålla tillbaka dimensionstillväxt och skapa klena kvistar.
Flera träd/ha ger tunnare årsringar på varje träd, men produktionen per ha kan vara lika stor och ger kvalitetsvirke vilket den obrukade skogen aldrig kan ge

Ja det fanns tjänstemannaaktivister även på 50 & 60-talet vid den tiden. Det var ju även SVS som rekomenterade hormoslyr bekämpning, sålde paperpot plantor och gillade contorta.....
Det är just det här som är faran med politisk styrning och för stor makt hos myndigheter.
Det svänger för ofta och alla ska göra lika samtidigt.
Det är ett hot mot äganderätten, brukanderätten, kontinuitet och biodiversitet.

De allra flesta privata svenska skogsägare/näringsidkare brukar skogen varsamt och med tanke på kommande generationer.
😀

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

ulf 1  
#670062 Jag önskar du hade rätt Skogvaktarn, men det mesta du säger hör till kosmetikan på det lik som den Svenska modellen tyvärr år, stendöd faktiskt.

Jag känner en ekolog, en forskare som ägnat sig åt skogsmarken och svampsamhället i 25 år, hon ärvde 40 hektar skog för några år sen, hennes pappa som är utbildad jägmästare, envisades med att lägga sig i det försiktiga skogsbruk hon vill bedriva på sin fastighet, och hon orkade till slut inte stå emot hans förslag på avverkningar utan har nu skänkt hela fastigheten till honom.

Vad säger detta då, med hennes ord det här "jag orkar inte se hur han förstör skogen med sina kalhuggningar, jag åker inte längre upp till min stuga, utan får vänta till pappa dör, hoppas han inte hinner förstöra den totalt" .

Så det du säger är väl rätt om man inte har forskat i decennier på vad ett kalhygge gör med din skog, och marken den ska växa på "De allra flesta privata svenska skogsägare/näringsidkare brukar skogen varsamt" för visst måste man tro på den andra vetenskapen, den som bejakar TILLVÄXT, eller måste man det.

Det kommer att ärvas 30 tusen skogsfastigheter de närmsta 10 åren, 29950 av dom kommer att skötas av något skogsbolag efter en Kalle Anka plan (skogsbruksplan), så vad menar du skogvaktarn med att bruka varsamt, är det åsiktskorridorens "varsamhet" eller ekologens varsamhet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

ulf 1  
#670078 Bumkin, är du läskunnig, så står det att William Moomaw sammanställde rapporten som man sedan fick nobelpriset för, det var det jag skrev, hans ord borde väga mycket tungt, men i åsiktskorridoren finns inget syre kvar, där har man fullt upp att överleva, och orkar inte ta till sig något nytt, dessutom stannar din karriär lika fort som du tänker en "felaktig" tanke.

Jag talade med Finlands FSC igår, väldigt intressant, de har ju bara 2 miljoner hektar av sina 18 "skyddade" av FSC Kalle Anka certifiering, inte undra på att Stora Enso trivs så bra där, men det är mycket nytt på gång, vid alla internationella möten så är Sverige och Ryssland under press att göra något åt sitt skitskogsbruk, man tycker dom drar ner hela iden med FSC i skiten, och det kan man ju förstå.

Efter det samtalet så är jag än mer informerad och övertygad över hur ovanligt vårt skitskogsbruk är, och jag är ganska säker på att det kommer bli jobbigt för FSC att släpa på Sverige i framtiden, om vi inte gör stora eftergifter och börjar sätta av mer orörd skog mm, vilket jag är helt emot då jag faktiskt tycker vi kan bedriva skogsbruk nästan överallt bara vi gör det på rätt sätt, rätt sätt är att göra på hundra olika sätt inte på ett sätt, något som en idiot begriper, men inte folket i åsiktskorridoren.

Men det är inte FSC, åsiktskorridoren, ekologforskarna, politikerna, biologerna, industrin, skogsstyrelsen eller nån annan av de maktmänniskor som härjar med våra skogar och vårt landskap, som kommer att ändra på någonting, dom är inte kapabla till det, dom är för beroende och för fega. Det blir några andra. Vilka då tänker kanske nån.

För tre år sen, sa jag åt en krögare som inte hade något vegetariskt alternativ åt min son när vi hungriga kom in på hans restaurang, du kommer att få ändra din inställning till vegetarisk mat " han svarade hånfullt " ingen jävla 08 (!?) ska få bestämma vad jag serverar för mat" jag åkte förbi där igår, och visste innan vad jag skulle få se, och som vanligt fick jag rätt, "Dagens vegetariska alternativ" lite roliga är dom allt, ärthjärnorna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Avslutat-02  
#670081 "Förresten han fick Nobelpriset för den rapporten, sånt skit."

Tror det var detta Bumpkin reagerade på...
Så läskunnig är vederbörande nog..

Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Avslutat-01  
#670099
Bumpkin skrev:William Moomaw har INTE fått Nobels fredspris.

Han har varit en av tusentals forskare som är knutna till IPCC. Han gick i pension 2013.

IPCC har däremot fått Nobels fredspris 2007 tillsammans med Al Gore.

Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Avslutat-02  
#670100 IPCC = förenta nationernas klimat panel.
En del av FNs miljöprogram..

Grundades 1988.
Av Bert Bolin

Hoesung Lee nuvarande chef..

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).