Öppna kategorin

YKB

53 inlägg 6805 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-01  
#655392
Stampep skrev:Oavsett vilket yrke det gäller eller om man så har 50års erfarenhet finns det ALLTID något nytt att lära. Är tämligen säker på att det inte finns någon vare sig skogshuggare eller lastbilschaufför eller advokat eller vad som helst som kan ALLT på sitt område.

Det kluriga är att få tag i en vettig kursledare som kan lära ut på ett bra och intressant sätt, just det som just du behöver ha koll på. Dessutom till ett pris som är överkomligt på en tidpunkt som passar dig och din arbetsgivare.


farsan har kört skolbuss i 40 år,blev anställd efter att ha haft egen buss i många år...det finns inget för en sån att lära sig med YKB:n.
möjligen om man delar kursen i en bussdel och en lastbilsdel.
idag går buss- och lastbilsförare samma kurs

Elmia
Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

tallen100  
#655395
Flisaren skrev:Skickade en anställd på Ykb, kursledarens erfarenhet var 4 månader bakom ratten😅

Ja det är ju lysande, vilken erfarenhet. 🤣
Men huvudsaken att det blev en kurs med ett intyg,
Spårat ur har det mesta.

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

jannee  
#655396 Jag har gått "några" utbildningar. Inte många gånger kursledaren varit kvalificerad för att svara på några frågor.
Ställer man frågor blir svaren oftast:
- Det får du själv läsa dig till, eller
- Det ska jag kontrollera och du får svar nästa möte.
Vid nästa möte har han "glömt" ta reda på svaret.
Hur många kursledare är verkligen EXPERTER på det de ska undervisa i.
Är man novis eller helt okunnig självfallet har "utbildningar" betydelse men annars.
Ex när jag gick min truck/lastmaskinsförare utbildning - för korten, fick jag med flera kurskamrater VISA hur man bäst bär sig åt när man kör hjullastare/truck.
Har DU en susning om vad trådarna i ett spännband har för betydelse?
Vet man inte det bör man ej heller förankra något gods!
EX en bilskollärare är expert på att LÄRA folk framföra en bil godtagbart men absolut ingen rallyförare eller formel 1 stjärna.
En vanlig pedagog (skollärare) är inte till för att lära några barn något utan för att visa var barnen kan finna kunskap.
M.a.o. läraren behöver inte kunna ett skit :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

totte  
#655401
Danskar´n skrev:Lite nitisk av Totte tycker jag. Diskussionen hade ju bredd sig ut till att omfatta behörigheter i allmenhet. Kan ibland bli lite "pissed off" på vissa moderators som beter sig som allvetande diktatorer...


Spelar ingen roll hur man gör som moderator. Kör man en låt gåmodell blir det en massa gnäll och anmälningar om att inläggen inte håller sig till ämnet. Kör man lite hårdare tag så får man höra att man är"allvetande diktator". Jag avhåller mig från att skriva i klartext vad jag tycker om ett sånt uttryck, vill inte sänka mig till samma nivå.

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

tallen100  
#655402
bork skrev:
farsan har kört skolbuss i 40 år,blev anställd efter att ha haft egen buss i många år...det finns inget för en sån att lära sig med YKB:n.
möjligen om man delar kursen i en bussdel och en lastbilsdel.
idag går buss- och lastbilsförare samma kurs

Har ingen erfarenhet av buss, mer än att jag varit passagerare ibland.
Och så vitt jag förstår så både lastar och lossar sej en buss själv, och det är lastens eget ansvar att surra fast sej om den är över 15 år?
Och Köra vill jag påstå att dom flesta chaufförer kan bra,
Annars hade dom inte fått kortet...

Avatar Fallback

Re: YKB

tallen100  
#655403 Och dom som ska ta ett trafikkort idag måste väl sitta runt 140 timmar? I skolbänken för att få ykb, utöver teorin och uppkörning..
Det är ju perfekt om det nu är brist på chaufförer som det hojtas om ibland,
Det lockar många kan jag tro 🤣

Avatar Fallback

Re: YKB

jannee  
#655412 Den största skillnaden mellan att köra lastbil och buss är denna.
Bromsa ALDRIG under sväng med buss, sedan finns det en del andra men mindre viktiga.
Godset går på och av är en sanning med modifikation.
Gäller att packa resväskorna rätt,så att du slipper stuva om dem när den första passageraren ska av.
Och att resenären får RÄTT väska - du skulle bara veta hur vimsiga en del passagerare kan vara när de väl är framme vid sin destination. :smile:
Äldre herrar har ibland ringa aning om hur deras väska bara ser ut - endast frun vet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

anersimyra  
#655426
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:Angående YKB. Finns det någon här som tycker att det är onödigt att lastansvarig besättning på t.ex destination Gotland inte har en susning om vilket gods som lastas ombord på fartygen..🤔

Vadå, menar du att en lastbilschaufför utan ykb inte vet vad han har för last? 🤣
Vad jag talar om är att lastansvarig måste veta var och hur olika laster ska placeras ombord för att kunna agera rätt vid en eventuell olycka. Dessutom berättar min bror som är lastansvarig styrman på destination Gotland att det ibland händer att rent livsfarligt lastade fordon överhuvudtaget inte släpps ombord. Huruvida dessa chaufförer har YKB utbildning eller inte har jag ingen aning om, dock har ju lastansvarig nödvändig utbildning för att kunna avgöra om lasten är säker, eller inte..😉

Avatar Fallback

Re: YKB

jannee  
#655438 I YKB "utbildningen" ingår inte skillnaden i lastsäkring när det gäller båt kontra vägtransport, detta är upp till varje chaufför att själv informera sig om de olika kraven.
För övrigt är kraven för Östersjön små gentemot utomskärs.
Riktig sjöfart kräver att gods är förankrat nedåt med sin dubbla (tror jag) vikt vilket inte finns för vanlig vägtransport.

   TS
Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Danskar´n  
#655449
totte skrev:
Danskar´n skrev:Lite nitisk av Totte tycker jag. Diskussionen hade ju bredd sig ut till att omfatta behörigheter i allmenhet. Kan ibland bli lite "pissed off" på vissa moderators som beter sig som allvetande diktatorer...


Spelar ingen roll hur man gör som moderator. Kör man en låt gåmodell blir det en massa gnäll och anmälningar om att inläggen inte håller sig till ämnet. Kör man lite hårdare tag så får man höra att man är"allvetande diktator". Jag avhåller mig från att skriva i klartext vad jag tycker om ett sånt uttryck, vill inte sänka mig till samma nivå.


För jävligt när man måste erkänna att man gjorde fel...så får man hitta nån att ge sig på. Du behöver inte skriva ytterligare - ditt första svar säger allt. Men du kan få en till: du lättkränkta medelSvensson - om du inte tål att bli ifrågasatt, kanske du skulle göra nåt annat än att "moderera"?
Trevlig helg till dig... 🤭 🤭

Användarvisningsbild

Re: YKB

totte  
#655456 Jag har inte gett mig på nån, bara förklarat problemet som alltid finns med att moderera. Eftersom det är en bedömningsfråga så kan det som sagt inte alltid bli rätt och passa alla. Och ifrågasättande är det inga problem med, men jag reagerar starkt på såna otrevligheter som att bli kallad "allvetande diktator", och nu lägger du till "lättkränkta medelsvensson" också. Synnerligen otrevligt sätt.

Slutdiskuterat om det, för min del.

Avatar Fallback

Re: YKB

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#655461 Dags att begära löneförhöjning, @totte? 🙃

Användarvisningsbild

Re: YKB

anersimyra  
#655462
jannee skrev:I YKB "utbildningen" ingår inte skillnaden i lastsäkring när det gäller båt kontra vägtransport, detta är upp till varje chaufför att själv informera sig om de olika kraven.
För övrigt är kraven för Östersjön små gentemot utomskärs.
Riktig sjöfart kräver att gods är förankrat nedåt med sin dubbla (tror jag) vikt vilket inte finns för vanlig vägtransport.

Jag talar alltså om laster som p.g.a flera anledningar inte ens får trafikera vårat vägnät..🙂

Avatar Fallback

Re: YKB

tallen100  
#655466
anersimyra skrev:
jannee skrev:I YKB "utbildningen" ingår inte skillnaden i lastsäkring när det gäller båt kontra vägtransport, detta är upp till varje chaufför att själv informera sig om de olika kraven.
För övrigt är kraven för Östersjön små gentemot utomskärs.
Riktig sjöfart kräver att gods är förankrat nedåt med sin dubbla (tror jag) vikt vilket inte finns för vanlig vägtransport.

Jag talar alltså om laster som p.g.a flera anledningar inte ens får trafikera vårat vägnät..🙂

Då är det ju tur att dom håller sej till havet 🙃

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#655499
Danskar´n skrev:
totte skrev:
Danskar´n skrev:Lite nitisk av Totte tycker jag. Diskussionen hade ju bredd sig ut till att omfatta behörigheter i allmenhet. Kan ibland bli lite "pissed off" på vissa moderators som beter sig som allvetande diktatorer...


Spelar ingen roll hur man gör som moderator. Kör man en låt gåmodell blir det en massa gnäll och anmälningar om att inläggen inte håller sig till ämnet. Kör man lite hårdare tag så får man höra att man är"allvetande diktator". Jag avhåller mig från att skriva i klartext vad jag tycker om ett sånt uttryck, vill inte sänka mig till samma nivå.


För jävligt när man måste erkänna att man gjorde fel...så får man hitta nån att ge sig på. Du behöver inte skriva ytterligare - ditt första svar säger allt. Men du kan få en till: du lättkränkta medelSvensson - om du inte tål att bli ifrågasatt, kanske du skulle göra nåt annat än att "moderera"?
Trevlig helg till dig... 🤭 🤭

Nu måste jag protestera trots att jag inte brukar ge mig in i persondiskussionsdebatter. Motivet för moderatorn att flytta dessa diskussioner till en separat tråd var att YKB handlar om fordon och kategorin som orginaltråden låg i är "Motorsågar och handhållet", alltså ett helt korrekt beslut att splitta ut YKB-diskussionerna till en annan kategori, dvs. inget behov av att fråga trådskaparen om det gällde motorsågar eller allmänt som någon funderade över i ett inlägg.

Innan man klagar på något är det bra att sätta sig in i vilka fakta som gäller och sedan fundera över om någon gjort rätt eller fel, inte tvärtom.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).