Öppna kategorin

Krossa eget väggrus

58 inlägg 20536 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Krossa eget väggrus

Chainsaw Charlie  
#807149 Jag betalade 155 kr/ton för 0-16 i våras med 36 km avstånd till bergtäkten.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Krossa eget väggrus

alias  
#807151
Zixten skrev:
alias skrev:
JörgenO skrev:Jag lånar den här tråden för o kolla rimligheten för prisuppgift.
Jag skall få betala 10 000 kr + moms för bil o släp med 0-18 bergkross spritt längs en väg. Leveransavstånd 10km.
Det blir ca 400kr per ton + moms vilket var ”en smula” dyrare än jag förväntade. Nån som har erfarenhet? Är det rimligt eller blir jag buttfXXXAD?


Tycker nog att det låter dyrt - utan att veta hur tillgång och efterfrågan på bergkross ser ut i dina trakter.

Fick betala 95 kr/ton för 0-16 i samband med en vägupprustning i början på året inkl. transport. Framgår ej på fakturan varifrån materialet togs, men närmsta täkten ligger på ca 1 mils avstånd.

MVH
Alias


Har inga aktuella priser, men sist jag kollade pris så låg det på runt 105 kr / ton + m
Tror att priset har höjts lite sedan dess, men inte mer än 20 kr tror jag.
Har typ 15 km till närmaste bergtäckt.


Även med dina lite högre priser så bör man ju få mer än två bil och släp för 10 000 kr + moms.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Krossa eget väggrus

hfab  
#807152
JörgenO skrev:Jag lånar den här tråden för o kolla rimligheten för prisuppgift.
Jag skall få betala 10 000 kr + moms för bil o släp med 0-18 bergkross spritt längs en väg. Leveransavstånd 10km.
Det blir ca 400kr per ton + moms vilket var ”en smula” dyrare än jag förväntade. Nån som har erfarenhet? Är det rimligt eller blir jag buttfXXXAD?

Skickar ett 'PM'

Användarvisningsbild

Re: Krossa eget väggrus

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#807154
alias skrev:
Zixten skrev:
alias skrev:
JörgenO skrev:Jag lånar den här tråden för o kolla rimligheten för prisuppgift.
Jag skall få betala 10 000 kr + moms för bil o släp med 0-18 bergkross spritt längs en väg. Leveransavstånd 10km.
Det blir ca 400kr per ton + moms vilket var ”en smula” dyrare än jag förväntade. Nån som har erfarenhet? Är det rimligt eller blir jag buttfXXXAD?


Tycker nog att det låter dyrt - utan att veta hur tillgång och efterfrågan på bergkross ser ut i dina trakter.

Fick betala 95 kr/ton för 0-16 i samband med en vägupprustning i början på året inkl. transport. Framgår ej på fakturan varifrån materialet togs, men närmsta täkten ligger på ca 1 mils avstånd.

MVH
Alias


Har inga aktuella priser, men sist jag kollade pris så låg det på runt 105 kr / ton + m
Tror att priset har höjts lite sedan dess, men inte mer än 20 kr tror jag.
Har typ 15 km till närmaste bergtäckt.


Även med dina lite högre priser så bör man ju få mer än två bil och släp för 10 000 kr + moms.

MVH
Alias


Letade rätt på fakturor nu, förra året gav jag ca 4500 + m för ett bil å släp med 0 - 32 kross 124kr/ ton
0 - 16 kross 128 kr / ton
Så jag har kanske inte riktigt hängt med i prishöjningarna 🙃 , kanske har höjts till i år, men tror inte det har höjts till så mycket som 400 kr / ton.

Brukar inte fråga efter priset, utan räknar med att det är "rätt" pris. 😎
Vet att vägsamfälligheten kollade priser och då var "min" leverantör två tre kr dyrare / ton. Men vi tycker att han är bättre och enklare att ha att göra med, han gör som vi vill, den som var lite billigare körde rätt mycket som han själv ville...

Användarvisningsbild

Re: Krossa eget väggrus

svampbob  
#807155 Jag gjorde en uppföljning häromåret och då hade jag betalat ca 170 kr/ton för bärlager i Umeå. Då körde dom ibland schakt på retur till täckten så det är inte billigt numera trots att jag har bra priser.

Avatar Fallback

Re: Krossa eget väggrus

Brorsan  
#807171 Ca 360:-/ton + moms inkl transp har jag här i stockholmsområdet.
4 mil till krossen.
Jag avundas era priser ute i landet.
Kollade priset på en pråm, 400 ton får jag rum med vid kajen, men med omlastning blev det ingen skillnad.

Användarvisningsbild

Re: Krossa eget väggrus

JörgenO  
#807178 Hej alla, tack för er feedback 😁 //Jörgen

Användarvisningsbild

Re: Krossa eget väggrus

svampbob  
#807189 Jag har börjat bygga en ny skogsväg och han som gräver åt mig tyckte att jag skulle ta ut eget berg. Jag har säkert 10 tiotusen kubikmeter berg i dagen just vid vägen.

Visst är det så att jag får ta ut det för eget bruk om jag så vill. Inte för att jag behöver så mycket berg.

Avatar Fallback

Re: Krossa eget väggrus

jannee  
#807193 Inte utan tillstånd från berörda myndigheter.
Börja med att höra med kommunen.
Vet inte hur det gick med lagförslaget om att man över huvud taget inte fick flytta massor på sin egna mark utan tillstånd.
Ge sig på att spränga och krossa berg - huva det måste undersökas och kontrolleras kan finna något rart djur eller växt som kan bli drabbad, nu eller framleds.

Avatar Fallback

Re: Krossa eget väggrus

hfab  
#807203
JörgenO skrev:Hej alla, tack för er feedback 😁 //Jörgen

Uppdatera oss gärna sen om hur det gick.

Användarvisningsbild

Re: Krossa eget väggrus

JörgenO  
#813146
hfab skrev:
JörgenO skrev:Hej alla, tack för er feedback 😁 //Jörgen

Uppdatera oss gärna sen om hur det gick.


Nu har jag fått väggruset (bergkross 0-16) levererat och vägen blev mycket bra.
Idag fick jag även fakturan och priset blev 160 kr/ton+moms inklusive leverans och spridning, så ett mycket bra pris.
Allt ordnades av Näslunds väg som jag kom i kontakt med via Skogsforum 😀

Användarvisningsbild

Re: Krossa eget väggrus

svampbob  
#813162
JörgenO skrev:
hfab skrev:
JörgenO skrev:Hej alla, tack för er feedback 😁 //Jörgen

Uppdatera oss gärna sen om hur det gick.


Nu har jag fått väggruset (bergkross 0-16) levererat och vägen blev mycket bra.
Idag fick jag även fakturan och priset blev 160 kr/ton+moms inklusive leverans och spridning, så ett mycket bra pris.
Allt ordnades av Näslunds väg som jag kom i kontakt med via Skogsforum 😀


Det var ett riktigt bra pris. Därtill är det bra berg i de trakterna mot kusten är det svårt i att hitta berg som duger till att göra slitlager av.

Användarvisningsbild

Re: Krossa eget väggrus

uppland2  
#813168 Vi gav 118,50 per ton för grusning av 0-63 på skogsvägarna förra hösten.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).