Öppna kategorin

Coronavirus En informativ sida

1947 inlägg 165119 visningar 63 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632335 Jag hittade en ny favorit för någon dag sedan. Det var en svensk reporter som intervjuade en 95-årig amerikan som fortfarande jobbade och levde som vanligt och var inte ett dugg rädd för Corona-viruset. Han tyckte att om man har överlevt Omaha Beach och levt i 75 år till så finns det inget att vara rädd för :-bd
Edit: Beach felstavat :oops:
Senast redigerad av th tor 19 mar 2020, 12:29, redigerad totalt 1 gång.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

stegmaster  
#632336 Hur som helst, så kör ni en tuff väg i Sverige, eller mer korrekt era myndighetar.
Blir interessant att se när man sitter med fasit i hand, hur detta slutar. :o
Såg på nyheterna här i Norge att ni kör full aktivitet i alpinanläggen, even med after-ski (som vore stora böven i smittvågen i Ôsterike), så ni spelar högt nu.
Historien vil visa om Löfven och hans regjering kommer geniforklaras eller det värsta som någonsin vore. :smile:

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

Avslutat-02  
#632338 Det sista har det varit sedan han tillträdde... :lol:

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

jannee  
#632394 8 hitintills smittade av corona i Kalmar län, inte undra på att folk ställer sig "lite" frågande inför alla varningar - ja förutom dem som hamstrat mjöl och toapapper för årets förbrukning. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

r93  
#632409
jannee skrev:8 hitintills smittade av corona i Kalmar län, inte undra på att folk ställer sig "lite" frågande inför alla varningar - ja förutom dem som hamstrat mjöl och toapapper för årets förbrukning. :mrgreen:


Japp, vi får se efter påsk när stockholmarna har varit i deras sommarstugor på Öland.

Men än så länge så går det bra.

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

Palakangas  
#632411 Hur än det går så finns det alltid något att klaga på.

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

jsn  
#632450 Vet inte om ni sett detta tidigare men jag fick ett tips ifall toapappret trots allt skulle ta slut... Passar dessutom bra på detta forum!

https://www.skogmark.se/wordpress/?p=6135

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

tallen100  
#632454
jsn skrev:Vet inte om ni sett detta tidigare men jag fick ett tips ifall toapappret trots allt skulle ta slut... Passar dessutom bra på detta forum!

https://www.skogmark.se/wordpress/?p=6135

Tror han var med och berättade i timmerhästens bok. Fast då om hästkörning. bra bok iaf :-bd

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

Avslutat-02  
#632472
jsn skrev:Vet inte om ni sett detta tidigare men jag fick ett tips ifall toapappret trots allt skulle ta slut... Passar dessutom bra på detta forum!

https://www.skogmark.se/wordpress/?p=6135


Det var den chokladpuddingen det...
:lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

axwell  
#632522
jsn skrev:Vet inte om ni sett detta tidigare men jag fick ett tips ifall toapappret trots allt skulle ta slut... Passar dessutom bra på detta forum!


Jodå, kanske rent utav i denna tråd. :???:

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

Vedproducent  
#632523
jannee skrev:8 hitintills smittade av corona i Kalmar län, inte undra på att folk ställer sig "lite" frågande inför alla varningar - ja förutom dem som hamstrat mjöl och toapapper för årets förbrukning. :mrgreen:

Folkhälsomyndigheten tror vi har runt 100 000 smittade i Sverige nu. Alltså växer mörkertalet mycket för varje dag mot dom bekräftade positiva testerna.

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

Vedproducent  
#632524 Sen att det är så skiftande siffror överlag är ju konstigt. I Italien tex finns det nästan inte någon yngre person som dött av viruset. I USA är 40 procent av alla sjukhusfall av viruset i åldern 20-54 år. Mycket mycket märkligt kan jag tycka.

https://www.expressen.se/nyheter/stor-a ... ll-i-usa-/

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

AKKAMAAN  
#632532
Vedproducent skrev:Sen att det är så skiftande siffror överlag är ju konstigt. I Italien tex finns det nästan inte någon yngre person som dött av viruset. I USA är 40 procent av alla sjukhusfall av viruset i åldern 20-54 år. Mycket mycket märkligt kan jag tycka.

Det är nog inte så märkligt!
Nedbrytningen av lungorna är en naturlig process genom livet. Vi får alla ett antal större eller mindre lung infektioner under vår livstid. Varje gång vi hostar upp det där "grön-gula" slemmet så håller vi på och förlorar någon "procent" av lungkapaciteten. Samma sak för rökare eller andra som utsätter sig för oren luft. Som vuxna får vi inga ny lungceller eller "alveoli" utan det blir en mer eller mindre permanent förlust av lungkapacitet. När vi blir "gamla" och inte orkar så mycket så är lungfunktion en av orsakerna. Men vår okunskap har gjort att vi ser det naturligt att vi bara säger att "vi blivit gamla".
I italien har man en så kraftig ökning av de som behöver ventilatorer så att man måste prioritera vilka som ska leva respektive få klara sig så gott det går. Det är brist på ventilatorer som är flaskhalsen i vården av drabbade. När man prioriterar så är det naturligt att yngre arbetsföra oh produktiva med familjer får prioritet att överleva. Det är den krassa sanning idag. Det är därför det är så viktigt, om man nu vill rädda liv, att fördröja sjukdom-spridningen så att tillfrisknade kan lämna sina ventilatorer till den nya insjuknade som behöver.
Här en purfärsk (lades upp på Youtube idag) mycket pedagogisk och upplysande video om hela "karusellen"..

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

fendt311  
#632577 Då blev man ofrivilligt ledig. Jobbet stänger tyvärr minst två veckor. Tur att man inte blev uppsagd. Vi får bibehållen lön med 92,5 procent. Men vi står till företagets förfogande med kort varsel för inställande. Man undrar vart detta ska sluta.

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

Nybörjare1  
#632580 Info från Derome.
https://www.anpdm.com/newsletterweb/464 ... 4845584571

Dom verkar köra på för fullt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).