Öppna kategorin

Virkesbörsen?

168 inlägg 42225 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Mellberg  
#747027 Virkesbörsen är en omöjlighet. För få köpare, helt enkelt, på rotstående skog. Bli medlem i Din Skogsägareförening istället, Södra, Mellan eller Norra, och få ett tryggt och lönsamt skogsägande, både nu och i framtiden.. 😎

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Ängagärdet  
#747028 Och sämsta betalning till på köpet!

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Jrp  
#747030 De är ju självklart virkesköpare inte gillar virkesbörsen de driver ju upp priserna med budgivning. Virkesbörsen är ju till för säljare som vill ha hjälp att höja sitt virkespris, sen om virkesbörsen är den bästa partnern för det vet jag inte.
Men jag tror det är svårt att få marknadsvärde om man tar första bud från samma gamla inköpare. Som sagts innan skogsägare måste börja bli företagare som vi alla är och se möjligheter och olika lösningar istället för problem och vara konservativa.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Jrp  
#747031
Ängagärdet skrev:Och sämsta betalning till på köpet!

Har du erfarenhet av virkesbörsen? Dela gärna med dig! Gärna verkliga siffror och vad du gjorde för val.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Jrp  
#747033
Mellberg skrev:Virkesbörsen är en omöjlighet. För få köpare, helt enkelt, på rotstående skog. Bli medlem i Din Skogsägareförening istället, Södra, Mellan eller Norra, och få ett tryggt och lönsamt skogsägande, både nu och i framtiden.. 😎


Måste verkligen tänka över ett medlemskap i södra! om man kan känna sig så trygg med en samarbetspartner! Måste vara skönt när man bara kan släppa över hela sitt investerade kapital i någon annans händer helt och hållet!

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Mellberg  
#747038
Jrp skrev:
Mellberg skrev:Virkesbörsen är en omöjlighet. För få köpare, helt enkelt, på rotstående skog. Bli medlem i Din Skogsägareförening istället, Södra, Mellan eller Norra, och få ett tryggt och lönsamt skogsägande, både nu och i framtiden.. 😎


Måste verkligen tänka över ett medlemskap i södra! om man kan känna sig så trygg med en samarbetspartner! Måste vara skönt när man bara kan släppa över hela sitt investerade kapital i någon annans händer helt och hållet!


Fel tråd, men Södra är ju så mycket mer än Virkesbörsen.... =)) . I en skogsägareförening blir du en del i något mycket större när det gäller skogsägande och brukande. Vi lurar väl inte varandra ???? :D

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen?

Alvarsson  
#747039
Mellberg skrev:Virkesbörsen är en omöjlighet. För få köpare, helt enkelt, på rotstående skog. Bli medlem i Din Skogsägareförening istället, Södra, Mellan eller Norra, och få ett tryggt och lönsamt skogsägande, både nu och i framtiden.. 😎

Där slog du huvudet på spiken. För få köpare. Tydligare kan inte problemet beskrivas!

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Ängagärdet  
#747055
Jrp skrev:
Ängagärdet skrev:Och sämsta betalning till på köpet!

Har du erfarenhet av virkesbörsen? Dela gärna med dig! Gärna verkliga siffror och vad du gjorde för val.


Det var skogsägarföreningarna som jag syftade på.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Ängagärdet  
#747059 Jag har inte provat virkesbörsen. Jag är medlem i Södra men konkurensutsätter mina slutavverkningar, sist var det ett köpsågverk som tog hem affären 93kr bättre betalt per fub. Alla sortiment inräknade. Efterlikvid på 8% medräknat. Dessutom en massavedsvälta yttepytteliten mot vad den blivit om södra avverkat, så skilnaden hade antagligen blivit ännu fler kr/m3f.
Insatskapital anser jag mig kunna placera med likvärdig avkastning på annat håll.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

toker72  
#747062
Mellberg skrev:Virkesbörsen är en omöjlighet. För få köpare, helt enkelt, på rotstående skog. Bli medlem i Din Skogsägareförening istället, Södra, Mellan eller Norra, och få ett tryggt och lönsamt skogsägande, både nu och i framtiden.. 😎

Jag provade virkesbörsen väldigt hjälpsamma och trevliga och jag upplevde dom som kunniga och proffsiga och jag fick in en del anbud vissa från aktörer jag inte visste var verksamma i mitt område fick dock ett bättre bud från en aktör jag själv tog kontakt med så affären gjordes inte upp via virkesbörsen men jag rekomederar att man använder dom vad har man att förlora på det.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Contårta  
#747072
Axl skrev:Köparna av virke är inte så förtjusta i virkesbörsen och så länge dom inte lyckas ändra på det tror jag dom kommer få svårt att nå någon framgång. Men prova gärna för jag vet ingen här som delat med sig av en lyckad affär genom virkesbörsen


Har sett att mindre företag på orten vunnit på Virkesbörsens annonser på orten. Företag som annars aldrig har en chans på anbud. Måste bero på att de ”vanliga” aktörerna inte lämnar något bud. Detta eftersom VB är prisdrivande och blir dyrare i längden för de köpande bolagen.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Gerran  
#747082 Har inte använt Virkesbörsen än, men kommer nog göra det nästa gång jag ska avverka.

Jag kom över denna artikel i Skogseko, det roliga är att det var @Mellberg som uppmärksammade mig om denna i ett av hans inlägg, Vilket gjorde mig mer sugen på Virkesbörsen 🤣tror att Mellberg tänkte att det skulle ge tvärtom effekt. Artikeln: https://e-tidning.skogseko.se/shared/ar ... r/xtRu8MgV

Skogsägaren fick in 6 anbud och det skiljde 700 000 mellan det lägsta och högsta anbudet genom Virkesbörsen, det verkar ju funka ändå?

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen?

Axl  
#747093 I marknadsföringen och här återkommer ”jag fick bud från en aktör jag inte visste var verksam hos mig” . Min gissning är att det är för att man inte behöver/vill ha virkesbörsen på hemmaplan men kan tänka sig att köpa marginalvolym utanför sitt ordinarie köpområde och de lokala vill inte buda på virkesbörsen.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Gerran  
#747097
Axl skrev:I marknadsföringen och här återkommer ”jag fick bud från en aktör jag inte visste var verksam hos mig” . Min gissning är att det är för att man inte behöver/vill ha virkesbörsen på hemmaplan men kan tänka sig att köpa marginalvolym utanför sitt ordinarie köpområde och de lokala vill inte buda på virkesbörsen.


Han fick ju 6 anbud det kan ju inte vara så att det är 6 st köpare som alla kommer utanför och inte köper i det området från början? Med störst sannolikhet så lämnar de lokala bolagen anbud också men att det även kommer köpare utanför/mindre köpare som kanske skogsägarna inte känner till. Det är ju ofta de som betalar bäst, den erfarenheten jag har.

Vilket borde betyda att de flesta lämnar anbud på Virkesbörsen men att det finns köpare som också kommer utanför ett område och köper?

Om man ska tro som dig Axl innebär det då att alla bolag köper virke på Virkesbörsen om alla köper utanför sitt område för att köpa marginal virke. Jag menar om det är som du säger och 6 köpande bolag som inte köper i Kommun A går in kommun A för att köpa marginal virke innebär det ju att 6 Köpare från kommun A går in i Kommun B för att köpa marginal virke. Då köper alla överallt och får bra betalt 😅 eller?

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

toker72  
#747099
Axl skrev:I marknadsföringen och här återkommer ”jag fick bud från en aktör jag inte visste var verksam hos mig” . Min gissning är att det är för att man inte behöver/vill ha virkesbörsen på hemmaplan men kan tänka sig att köpa marginalvolym utanför sitt ordinarie köpområde och de lokala vill inte buda på virkesbörsen.

Jag fick bud både fråm aktörer som är vanliga i området samt nån jag inte kände till och även från skogägarförening.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).