sön 28 maj 2017, 16:57#456936Skogsbrand utan kontroll i gränsen Kalmar/Kronobergs län. Startat efter hyggesbränning[emoji35]
Öppna kategorin
Stoppa vansinnet!
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
sön 28 maj 2017, 17:41#456945bilder
sön 28 maj 2017, 17:42#456946
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
TS
sön 28 maj 2017, 17:43#456947
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Skapa konto
TS
sön 28 maj 2017, 18:39#456950
På SR stod det att det var på stiftets mark.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6705581
hlb skrev:Är det Länsstyrelsen som leker pyromaner?
På SR stod det att det var på stiftets mark.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6705581
sön 28 maj 2017, 19:46#456957Skogsstyrelsen rekommenderar lite skogsbränder då och då, om det sedan går "lite" överstyr är bara att beklaga.
Nu var det visst i måndags de genomförde en hyggesbränning, ungefär i samma veva som det infördes eldningsförbud - gäller tydligen inte de odödliga
Vissa kommuner har också infört bevattningsförbud = m.a.o. bara låta det brinna tills det självslocknar
Tyvärr är det snart bara de obegåvade som har bestämmanderätt här i Sverige.
Nu var det visst i måndags de genomförde en hyggesbränning, ungefär i samma veva som det infördes eldningsförbud - gäller tydligen inte de odödliga
Vissa kommuner har också infört bevattningsförbud = m.a.o. bara låta det brinna tills det självslocknar
Tyvärr är det snart bara de obegåvade som har bestämmanderätt här i Sverige.
sön 28 maj 2017, 19:58#456959Har det inte varit eldningsförbud i Götaland och delar av Sveland under hela månaden? Eller går inte hyggesbränning under samma kategori som övrig eldning i det fria? Rätta mig om jag har fel, men visst kan man råka ut för böter samt betala för räddningstjänstens utryckning om man skulle orsaka t.ex en gräsbrand när det råder eldningsförbud? Växjö stift är väl svenska kyrkan iofs, så då kanske de inte bestraffas som om en privatperson hade orsakat det. Oavsett så anser jag att det är oansvarigt att elda i dessa förhållanden, straffbart eller ej.
Skogstokig
sön 28 maj 2017, 20:21#456965Om jag nu inte är helt fel ute så är väl länstyrelsen i respektive län ansvariga för att ge tillstånd för hygges/naturvårdsbränningar eller? Har givits tillstånd tidigare till sådant även under "eldningsförbud" senast i fjol.
TS
sön 28 maj 2017, 20:34#456969Vansinne eller inte, stiftet är väl FSC certifierade, och för stora markägare är det ett certifieringskrav med viss andel naturvårdsbränning på torr eller frisk mark. Och en förutsättning för en lyckad naturvårdsbränning är att det är torrt i markerna.
Om branden blossat upp på nytt i det brända området har man däremot uppenbarligen misslyckats fullständigt med efterbevakningen av brandområdet! 😡
Länsstyrelsen i Kronoberg hade en planerad naturvårdsbränning den 20 maj utanför Kosta, om den genomfördes enligt plan vet jag inte. Men man kan konstatera att det inte är direkt unikt att en naturvårdsbränning genomförs vid denna tidpunkt och denna väderlek.
Om branden blossat upp på nytt i det brända området har man däremot uppenbarligen misslyckats fullständigt med efterbevakningen av brandområdet! 😡
Länsstyrelsen i Kronoberg hade en planerad naturvårdsbränning den 20 maj utanför Kosta, om den genomfördes enligt plan vet jag inte. Men man kan konstatera att det inte är direkt unikt att en naturvårdsbränning genomförs vid denna tidpunkt och denna väderlek.
sön 28 maj 2017, 20:42#456971Varför elda på våren? Har de som eldar inte lärt av skogsbranden i Västmanland?
Nu när alla djur har ungar eller fåglar ligger på ägg.
Då är det inget tal om att skydda arter, var SNF
Man blir förbannad!
Nu när alla djur har ungar eller fåglar ligger på ägg.
Då är det inget tal om att skydda arter, var SNF
Man blir förbannad!

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).