fre 29 jul 2016, 10:10#401241
Tja, det var både mycket och smått som fan sa när han läste biblen.
Jens har ju den konkreta frågan som måste besvaras först om det ska gå att sköta grusvägar enligt dessa metoder, och det är ju var man ska skaffa så mycket pengar ifrån. Är det samfälligheter så gäller det ju att reda ut osämjor i första läget, för det finns i 90% av alla samfälligheter. Sedan är det ju så att allt i filmerna ovan handlar om hur man jobbar på ytan. Ingen grusväg är bra och håller om det inte är en riktig grund.
I dagens Sverige utgår man från vad som finns och jobbar med tillsatser av olika slag för att förbättra vägen, för att kunna hålla ned kostnaderna. Att lägga på tjocka lager med slitlagergrus är många gånger både onödigt och t.o.m förkastligt ur vägens perspektiv. Jag har sett vägar med upp till 50 cm 0-18 som varit stora problemvägar och fina grusvägar med bara 3-4 cm 0-18. Byvägarnas största problem idag börjar bli att kunskapen om hur de ska skötas försvinner med den äldre generationen som har erfarenheten och kunnandet och de nya varken kan eller hinner. De ska skjutsa ungar till fotboll och själva åka till golfbanan, så det blir att ringa efter ett lass grus när det inte går att köra längre, när problemet kanske är att rensa en trumma. Jag har själv jobbat med denna verksamhet med gruskrossning, vägbyggnad och underhåll sedan jag bar stakkäppar åt far.