Öppna kategorin

Säker skog

212 inlägg 58943 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Säker skog

svampbob  
#372760 Diskussionen liknar någon som har gått en vecka i Svenska fotbollsförbundets fotbollsskola och därigenom tror sig vara bättre än alla fotbollsspelare som nte har gått just den skolan och lärt sig förbundets standardkroppsfint.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Sv: Säker skog

tallen100  
#372762
Niking skrev:
röjar kalle skrev:
tallen100 skrev:Tror snarare att olyckorna kommer öka tyvärr, verkar vara alldeles för många som litar blind på allt vad dom där instruktörerna säger och tycker. Det är nog snarare inbillning än utbildning :wink:

Kan inte annat en att hålla med det kommer tyvärr att bli så.Det är ju bara lyssna här forumet men högmod går före fall :smile:


Det märks ju vilka som är högmodiga genom att klanka ner på säker skog och motorsågskörkortet...
/Niklas

Tvärtom, att lita blint på någon bara för att han har en titel/instruktör tex är nog snarare högmod.
Litar du lika mycket på Löven :wink:

Användarvisningsbild

Re: Säker skog

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372763 Jo, jag litar på att Löven leder oss i fördärvet. I allafall så länge Mp sitter med i regeringen.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Säker skog

bjed0001  
#372819
tallen100 skrev:Tror snarare att olyckorna kommer öka tyvärr, verkar vara alldeles för många som litar blind på allt vad dom där instruktörerna säger och tycker. Det är nog snarare inbillning än utbildning :wink:


Snälla kan du konkretisera lite. Ge ett exempel på olämpligt, farligt beteende som lärs ut på kursen. Eller förklara på vilket sätt en självlärd hobbyhuggare blir farligare med motorsågen efter kursen?

Eller är det bara vanligt skitsnack?

Användarvisningsbild

Re: Säker skog

Vardon  
#372834 Däremot tror även jag att olyckor kommer att öka framöver, det är bara vad jag tror men detta baserar jag det på:

Allt fler som har skog bor inte i nära anslutning till skogen - de samlar inte på sig så mycket erfarenhet, stressade från början av stadslivet och kanske inte har prylarna i bra skick.

De som bor i anslutning till skogen är ofta äldre. Reaktionsförmågor och balans förändras med åren. Jag hör ofta äldre klaga på dagens busschaufförer, för förr kunde de minsann stå - jag har aldrig hört någon säga i fortsättningen på diskussionen att deras egna balans har något med saken att göra.

Sen tror jag även att motorsågsutbildning kommer bli tvingande för alla - just som ett sätt att få ner olyckor. Då väldigt många i skogen är egen företagare på egen mark och "inte behöver" utbildning. Nu vet vi inte vad som har hänt utanför Ystad med den olycka men jag skulle tro att den kommer påverka utbildningarna, antingen med krav eller innehåll.

Avatar Fallback

Re: Säker skog

tallen100  
#372888
bjed0001 skrev:
tallen100 skrev:Tror snarare att olyckorna kommer öka tyvärr, verkar vara alldeles för många som litar blind på allt vad dom där instruktörerna säger och tycker. Det är nog snarare inbillning än utbildning :wink:


Snälla kan du konkretisera lite. Ge ett exempel på olämpligt, farligt beteende som lärs ut på kursen. Eller förklara på vilket sätt en självlärd hobbyhuggare blir farligare med motorsågen efter kursen?

Eller är det bara vanligt skitsnack?

Som det låter här så är det ett under att någon av er motorsågskörkortsfantaster överhuvudtaget har kunnat fälla ett träd innan ni tog kortet :roll: , glöm bara inte att bara för att någon får kalla sej instruktör så betyder det inte per automatik att han vet vad han sysslar med... Men ni har väl iaf lärt er kapa trissor, så då rår ni på det mesta sen :roll: Så vi får väl se vad som är skitsnack :lol:

Avatar Fallback

Re: Säker skog

tallen100  
#372892
stihl261c skrev:Till exempel så lär dem ut säkra hörnet metoden som en ny metod dock beskrevs detta redan för mer än 30 år sedan då kallade man detta för stödklacks tekniken! Forskningen har egentligen inte gett nåt, en träfiber har väl sett ut på samma vis under flera hundra år. Kolla upp hur mycket styrelsen för säker skog har i inkomst så kallar jag inte detta för en ekonomisk förening. Snarare ekonomisk förorening!!! =))

Jo burträskmetoden kallades den också, men det är många som gått på att dom har lärt sej nått nytt :lol: :lol: :lol:
Och du har så rätt fibrerna har sett lika ut i träden i alla tider så vitt jag har hört 8)
(Det går tydligen att uppfinna hjulet flera gånger :mrgreen: )

Avatar Fallback

Re: Säker skog

röjar kalle  
#372895
bjed0001 skrev:
tallen100 skrev:Tror snarare att olyckorna kommer öka tyvärr, verkar vara alldeles för många som litar blind på allt vad dom där instruktörerna säger och tycker. Det är nog snarare inbillning än utbildning :wink:


Snälla kan du konkretisera lite. Ge ett exempel på olämpligt, farligt beteende som lärs ut på kursen. Eller förklara på vilket sätt en självlärd hobbyhuggare blir farligare med motorsågen efter kursen?

Eller är det bara vanligt skitsnack?
Det är inget skit snack överhuvud taget men när man skall tvinga yrkesfolk med lång yrkesvana och skogsbruksutbildning att gå motorsågs kurs för annars är det slut lekt i sandlådan.För kommun lallare,trädgårdsjon och annat löstfolk som visar upp sina färdigheter på youtube är säkert bra för.Det kan jag inte förneka. :grin:

Avatar Fallback

Re: Säker skog

tallen100  
#372898 Helt rätt Kalle :grin: Ja de är ju dom med lång erfarenhet som blir tvingade till larvet.

Avatar Fallback

Re: Säker skog

tallen100  
#372900 Men det klart erfarenhet är ju inget värt här, man kan ju göra "fel" i 50 år =)) =)) =)) =)) =)) =)) =))

Avatar Fallback

Re: Säker skog

röjar kalle  
#372904 Så fort det händer en trädfällnings olycka då skriks det utbildning men dålig omdöme går inte bort av en kurs .Vederbörande skulle ha vänt sig till erfaret yrkesfolk istället för kan själv. :sad:

Avatar Fallback

Re: Säker skog

tallen100  
#372929 Precis, och tror dom att en tvådagars kurs gör att dom kan mer än en "som gjort fel i 50 år"( =)) =)) det är så roligt =)) ) så kommer definitivt olyckorna att öka :cry:

Användarvisningsbild

Re: Säker skog

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373091
tallen100 skrev:
stihl261c skrev:Till exempel så lär dem ut säkra hörnet metoden som en ny metod dock beskrevs detta redan för mer än 30 år sedan då kallade man detta för stödklacks tekniken! Forskningen har egentligen inte gett nåt, en träfiber har väl sett ut på samma vis under flera hundra år. Kolla upp hur mycket styrelsen för säker skog har i inkomst så kallar jag inte detta för en ekonomisk förening. Snarare ekonomisk förorening!!! =))

Jo burträskmetoden kallades den också, men det är många som gått på att dom har lärt sej nått nytt :lol: :lol: :lol:
Och du har så rätt fibrerna har sett lika ut i träden i alla tider så vitt jag har hört 8)
(Det går tydligen att uppfinna hjulet flera gånger :mrgreen: )


Så det du har emot motorsågskörkortet är alltså att de lär ut säkra hörnet?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Säker skog

tallen100  
#373095 Inte alls :grin: Säger bara att det är en gammal metod, som dom bytt namn på och är inget som dom utvecklat...
Tycker för övrigt att burträskmetoden eller stödklack passar bättre, det finns nämligen inga hörn på en rund trädstam :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: Säker skog

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373108 Inget ovanligt att hjulet uppfinns på nytt emellanåt.
/Niklas

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).