Öppna kategorin

HVO Diesel

102 inlägg 73025 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

HVO Diesel

Fredrik Reuter  
#356544 En ersättare till vanlig fossil diesel och som klassas som miljövänligare är HVO diesel. HVO står för Hydrogenated Vegetable Oils, på svenska ungefär vätebehandlad vegetabilisk olja, eller paraffinolja.

Det som är lite spännande med HVO är att den verkar ha likvärdiga prestanda som vanlig diesel och problemen som fanns med äldre biodiesel (RME ex) ska inte finnas med denna typ.

Största beståndsdelen i HVO är animaliskt fett från slaktavfall, sedan blandas en mindre del rapsolja med i slutprodukten.

Den är skattefri t.o.m 2017 och idag finns i princip bara en tillverkare - Neste Oils i Finland och produktnamnet är NexBTL.
Priset är i paritet eller strax under konventionellt dieselpris, en spännande fördelning alltså där staten vill stimulera till att använda miljöbränsle, går miste om skattepengar som istället Neste tar hand om. Inte mycket orda om egentligen, är man ensam om något kan man ta betalt, men det kan tyvärr ge lite badwill om man nu vill testa att köra med miljödiesel.

Hur fungerar HVO diesel då? Bra säger expertisen. Transportsegmentet har godkänt HVO som drivmedel för alla dieselmotorer i lastbilar som är mellan EURO3 och EURO6.

Gäller det personbilar måste man kontakta tillverkaren innan man tankar HVO, för att få en försäkran om att bränslet fungerar i just din motor.

På skogsmaskinssidan lutar det också åt att det borde fungera. Komatsu Forest säger att det inte är några problem att köra HVO Diesel, men det måste vara "HVO Second Generation" med FAME under 7% (vilket dagens HVO ska vara enligt Neste). Ska man köra med HVO så kan man behöva göra "vissa åtgärder" med dieselfiltret, annars ska det fungera. Här borde vi kolla med alla tillverkare!

FAME är fettsyrametylestrar och är en förkortning av engelskans Fatty Acid Methyl Esters.

En intressant sak med HVO verkar vara att det har högt cetantal, högre än vanlig diesel (mk1). Högre cetantal borde innebära att det självantänder lättare och teoretiskt skulle det kunna göra att motorn går bättre än med Mk1 diesel.

Det vore intressant att höra mer från någon som testat detta, eller för den delen, om du övervägt men inte testat, varför?

Informationen nedan kommer från länken: https://www.neste.com/sites/default/fil ... flotta.pdf



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: HVO Diesel

Bax  
#356573 På mitt jobb överväger vi att testa. Motortillverkaren har godkänt HVO som drivmedel.
Vi skulle isf använda det för att köra några reservkraftsgeneratorer, men dock är lagringsegenskaperna inte tillräckligt testade än så vi avvaktar sådana testresultat. Inte roligt att ha 2m³ gojs i farmaren när den ska användas, vi har ju så låg omsättning på dieseln.

Användarvisningsbild

Re: HVO Diesel

Fredrik Reuter  
#356576 Ja, det är ju en aspekt som man måste ha i åtanke, lagringen!
Pratade med Såifa idag som börjat leverera mer HVO i främst Värmland. Där fanns det en passus till och det är att det bara finns bulkbilar för HVO på två ställen i Sverige hittills, Lysekil var en, den andra kommer jag inte ihåg nu.

   TS
Avatar Fallback

Re: HVO Diesel

pontiacfarmer  
#356829 Hvo säljs i Alvesta fn å vi väntar på pump i värnamo åxå - HVO är helt jämförbart med diesel - ingen extra service som RME skiten å volvo lastvagnar ger full garanti om du kör på HVO
det är vad jag vet ;)

s

Avatar Fallback

Re: HVO Diesel

Hema  
#356893 Spännande, dock orväckande då det är Nestlé som ligger bakom. Så det är nog väldigt klokt att avvakta och se vilket resultat som lagringstesterna kommer att visa.

Avatar Fallback

Re: HVO Diesel

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356923 Är den helt fossilfri?

Användarvisningsbild

Re: HVO Diesel

Fredrik Reuter  
#356972 Hej,
Det är väl Neste inte Nestlé hema? Nestlé gör väl barnmat och annat?

Ja, det är frågan om den är fossilfri, till största del ska det ju vara slaktavfall, klassas det som fossilfritt? Resten ska vara FAME och det borde vara rapsolja vilket är fossilfritt.

Neste hade tydligen ensamrätten på denna typ av HVO diesel, men hörde att det inte ska vara så längre, fler tillverkare bör dyka upp därav.

Men sedan är det väl så att det inte finns hur mycket slaktavfall som helst...

Spännande produkt dock, speciellt om den nu är vänlig mot miljön och har högre cetantal än vanliga dieseln.

   TS
Avatar Fallback

Re: HVO Diesel

Hema  
#356975
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Det är väl Neste inte Nestlé hema? Nestlé gör väl barnmat och annat?

Suck, jag är ordblind.. Alternativt skylla på bildskärmen. :)

Avatar Fallback

Re: HVO Diesel

rikard_e  
#356978
pontiacfarmer skrev:Hvo säljs i Alvesta fn å vi väntar på pump i värnamo åxå - HVO är helt jämförbart med diesel - ingen extra service som RME skiten å volvo lastvagnar ger full garanti om du kör på HVO
det är vad jag vet ;)

s

Hur vet du att volvo lastvagnar ger full garanti? Är bara nyfiken på att veta :grin:

Avatar Fallback

Re: Sv: HVO Diesel

Krokmark  
#356996
pontiacfarmer skrev:Hvo säljs i Alvesta fn å vi väntar på pump i värnamo åxå - HVO är helt jämförbart med diesel - ingen extra service som RME skiten å volvo lastvagnar ger full garanti om du kör på HVO
det är vad jag vet ;)

s

Var i Alvesta finns det?
Centralen?

Avatar Fallback

Re: HVO Diesel

pontiacfarmer  
#357149 Svar 1 - jobbor inom servicesidan hos en volvo lastvagnar Åf så vi har fått info ja
Svar 2 Alwex

mvh stig

Avatar Fallback

Re: HVO Diesel

pontiacfarmer  
#357157 Volvo Lastvagnars motorer certifierade för Euro 5 och
Euro 6 är i Sverige godkända för körning på 100 % HVO
bränsle. 100 % HVO som bränsle innebär en koldioxidreduktion
på upp till 90 %* utan teknikanpassningar i
motor eller minskat serviceintervall.
HVO kan användas året runt utan påverkan på köregenskaperna.
Det är också helt flexibelt att växla
mellan vanlig diesel och HVO utan åtgärder på fordonet.
bränslet hvo framställs genom hydrering av förnybar råvara.
Den absolut övervägande delen HVO som distribueras i Sverige
är framställd av slakteriavfall, men HVO kan också framställas av
vegetabilisk biomassa.
Tillverkningsprocessen innebär att HVO till sin kemiska uppbyggnad
i stort sett är identisk med diesel. Det är bara densitet som avviker
något vilket gör att HVO klassas i en egen specifikation CEN/
TS 15940. Detta gör att HVO kan användas i Volvo Lastvagnars
motorer utan några anpassningar på fordonet. Några förändringar
i servicepunkter eller intervall är inte heller nödvändiga.

tankstationer som erbjuder 100 % HVO eller olika nivåer
av inblandning utökas i takt med efterfrågan och tillgång i
produktionsledet. De största bränsleleverantörerna säljer både vid
pump och som bulk.
Kontakta din bränsleleverantör för att få senaste informationen om
tillgång och priser. Volvos lastbilar tankas med HVO på samma sätt
som vanligt diesel och de båda bränslen kan blandas helt fritt utan
att detta påverkar köregenskaperna eller motor och bränslesystem.
HVO är säkerhetsklassificerad på samma sätt som vanlig diesel.
Fakta om HVO i korthet
• HVO är ett fossilfritt, förnyelsebart bränsle.
• HVO kan användas i Volvo Lastvagnars samtliga motorer utan anpassning eller förändringar i serviceplanen.
• Motorprestanda och körupplevelse förändras inte med HVO.
• Alla olika inblandningar är godkända. Det går utmärkt att byta mellan HVO och vanligt diesel.
• HVO kan användas vintertid på samma sätt som vanligt diesel.

/stig

Avatar Fallback

Re: HVO Diesel

Hema  
#357160 Någon som vet om det funkar i äldre traktorer? Känns mer som om det vore ev. på nya motorer, om det skulle vara något problem. Ska bli intressant och höra hur hållbarheten är.

Användarvisningsbild

Re: HVO Diesel

Fredrik Reuter  
#357414 Hej,
Nej, jag vet inte, men skulle gärna vilja veta!
Det känns som det skulle kunna funka utmärkt, vi måste rota lite i detta, kan vi hjälpas åt alla intresserade?

   TS
Avatar Fallback

Re: HVO Diesel

hemek_h18  
#357437 Dom säger att den är bättre för miljön men är inte avgaser, avgaser? Är det bättre avgaser i hvo dieseln? Vilket skämt. Nä det ska vara gammeldags diesel då drar fordonen mindre i timmen/mil det måste vara mest miljövänliga som finns

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).