Fiber eller mobilt bredband?
http://www.dn.se/debatt/sverige-halkar- ... valfarden/
Men det ska vara lika mellan stad och land år 2020 enligt EU http://www.atl.nu/arbetsliv/lika-bredband-verallt-2020
/Niklas
Fredrik Reuter skrev:En tanke bara.
Sverige har väl utbyggt 4G nätverk, här ligger vi på topp-tio listan.
Det kan inte vara så att ansvariga står mellan två hötappar och vrider huvudet?
5G nätverket som Ericsson har på prov i Kista testkör de ju enl utsago med hastigheter upp till 5Gb/s.
Blir det verklighet inom några år och 4G systemet kan uppgraderas till 5G så tar det kanske inte lång tid innan lasern börjar falna i fibrarna runt om Sverige, det brukar ju vara så med oss människor, vi använder det som är bäst.
Som sagt, en tanke, vad tror ni?
r93 skrev:Glöm inte bort datamängden!!
Skogstomte skrev:Är det inte så att högre hastighet ger kortare avstånd? Har för mig det var debatt när 3G byggdes ut som mest för det skulle bli fler master. Rätta mig gärna om jag har fel.
Fredrik Reuter skrev:Motargument!
Datamängden är ju numer ett avslöjat oligopol, tror snart det blir ändring på detta. <...>
Datamängden är ju numer ett avslöjat oligopol, tror snart det blir ändring på detta. Finland har ju fri datamängd med samma infrastruktur (Telia erbjuder fri datamängd 4G för 230SEK/månad i Finland...).
Sedan får vi inte glömma bort att mobilt internet är populärt, det kommer drivas på med nya tekniker och även tidigt i kedjan. Netflix ex har gjort tester med nya videostandarden H-265. Det ska räcka med drygt 15Mbit för att streama 4K. Så bandbreddsbudgeten tror jag kommer hållas på en ganska rimlig nivå.
Mycket av bandbredden i mobilt internet sitter också i mottagningen. En riktantenn på taket som är korrekt installerad gör sitt till. Telia har enl dem själva begränsat 4G till 150Mbit/s idag, tror det gäller både för upp och nedladdning (alltså var).
Sedan testas det med komboriktantenner med en blandning av laser och radio för att höja både tillgänglighet och hastighet, och även om det är långt borta kan även "Loon" nämnas. Loon är Googles luftballongersom svävar i stratosfären främst för att ge internet till tredje världen men kanske i framtid även i Norden?
Och forskare i England har fått upp 5G signal till 1Tbit/s.
2020 tror de vise att 5G är igång.
Men som sagt, jag dissar inte fiber. Det kommer finnas i varje backbone av internet och är oslagbart i hastighet (jämförelse så försöker de ju få upp hastigheten i fiber till 1Pbit/s i labbmiljö). Det den har emot sig är installationen (grävning) då den blir dyr.
Avslutar med en vild hypotes! Satsa på fiber, för då kan du sälja 5G accesspunkt 2020!
Kanske inte troligt, men mellan raderna kan det vara att man får kraftigt rabatterat fiberabonnemang om man väljer modemet som har en radiorepeater inbyggd i sig så leverantören får en 5G accesspunkt att sälja nätverk på. Vad tror ni om det?
Datamängden är ju numer ett avslöjat oligopol, tror snart det blir ändring på detta. Finland har ju fri datamängd med samma infrastruktur (Telia erbjuder fri datamängd 4G för 230SEK/månad i Finland...).