Öppna kategorin

Tall plantering i norrland

6 inlägg 4535 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tall plantering i norrland

Vandetta  
#205059 Hur kan man lyckas med en tall plantering uppe i norrland, då tänker jag på norrlands inland och övre norrland.
Jag har nog viltbehandlat ca 40 ha i södra delen av landet och där är väl omloppstiden 8-10 år innan den når betes säker höjd.
Men hur gör man i norrland då omloppstiden för tallen där bör ligga 30-40 år innan den når "betes säker" höjd? Det finns ingen hjälte som behandlar plantor så länge. Ifall man skulle göra det borde man gå minus ganska stort om man tänker på hela omloppstiden.
Är det någon som har någon erfarenhet av att plantera tall där uppe i landet? Vore intressant att höra!



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Tall plantering i norrland

JörgenO  
#205094 Hmmm... Vi har bara tall här uppe i inlandet så det går nog. Visst är älgarna stora men inte kalasar de på 30åriga träd

Avatar Fallback

Re: Tall plantering i norrland

trollskogen  
#205098 Har du avverkat än?
Annars kan du ju föröka få till fröträd å självsådd. De ska väl inte betas lika hårt?
Eller karnse så istället? Ja vet inte om sådda tallar betas mer än självsådda, men de låter väl inte helt galet? Ja tror de e nåt i plantskolan som gör att deras plantor a e godare.

Användarvisningsbild

Re: Tall plantering i norrland

totte  
#205101 Nog växer tallen häruppe. En plantering här baki är väl ca 12 år och den är väl över beteshöjd.

Det blir fler plantor att välja mellan från självsådd, annars är det nog ungefär samma gourme-värde i dom

Avatar Fallback

Re: Tall plantering i norrland

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205639 20 år då är de betes säkert 6-7 metes höjd skorpbark på de första 3 meter. Ko med kalv i 15 åriga planteringar är en katastrof när kon lätt knäcker 5-7 cm grova stammar med sin kropp för att kalven ska få tag i toppen av tal. Barkgnag förekommer så länge det är möjligt Dvs innan skorpbark bildats
Föryngringen bör va så tät att även om älgen som vanligt tar 50% så kan man få fram huvudstammar som räcker till. Röjning sker alltid när det är älg säkert Dvs 20 år Alltid för sent men bättre än att röja vid 3- 4 meters höjd och att älgen kommer och käkar rent

Zorran en som tror på virkespriserna.

Användarvisningsbild

Re: Tall plantering i norrland

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205674
zorran skrev:Ko med kalv i 15 åriga planteringar är en katastrof när kon lätt knäcker 5-7 cm grova stammar med sin kropp för att kalven ska få tag i toppen av tal. Barkgnag förekommer så länge det är möjligt Dvs innan skorpbark bildats.

JAg har också erfarenhet av detta.
I sommras röjde jag en 12 årig självförynging, T24, som var 3 m hög. Såg fördjävligt ut, den snörika vintern i kombination med älgko med två kalvar som bott på mitt skifte alldeles för länge. Jaja men vad gör man, jag röjde igenom det, istället för tallskog kommer det att bli en blandskog (T40/G20/L40), det fanns många björkstammar och även någon gran här och där. Tror det blir fint med tiden bara inte jag får nya skador denna vinter.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).