Öppna kategorin

Stormen Johannes

205 inlägg 19540 visningar 36 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: Stormen Johannes

Elis76  
#902650Jag tror @machonisti håller till i Malax, strax söder om Vasa i Finland - mittemot Ö-vik.

Åtminstone står det så i hans profil.

@EkologTomas
- Men din profil är tom 🤔

TS

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#902655Ha lite is i magen om ni är självverksamma.
Rotkapning är ingen avundsvärd syssla men om man inte sköter den uppgiften rätt så drabbas ni av stora ekonomiska förluster som jannee skriv ovan. Ringer ni bara in ett bolag så finns risken att de skippar rotkapningen och kapar med skördaren så långt upp som det går fritt.
Är ni några drabbade så boka en gemensam C-kurs så kan ni vara med och kapa själva. Även om det är eran egen mark så får ni inte jobba tillsammans med inlejda utan dokumenterad utbildning med relevant nivå för arbetet.
Fy fasen vad det såg ut på en del håll här efter Gudrun med hela hyggen med kvarlämnade stubbar på 1,5m. Så som försäkringarna är utformade nu så får man heller inte någon ersättning för virke som inte kommit ur skogen.
Tänk även på att gran med markkontakt på frisk och fuktig mark klarar sig förvånansvärt bra utan kvalitetsförsämring. Tall däremot riskerar blånad redan i sommar så prioritera den. Hugg ingen stående skog även om den är något skadad, priserna lär återhämta sig när stormvirket är slut och då får man ta städningen nästa vinter.

Användarvisningsbild

machonisti  
Elis76 skrev:Jag tror @machonisti håller till i Malax, strax söder om Vasa i Finland - mittemot Ö-vik.

Alldeles riktigt. Har dock ett skifte i byn Korsnäs som går mot stranden till Sverige. Min son bor där och enligt honom har johannes väst nordväst riktning ordnat med lite sysselsättning.

alias  
busholle skrev:Ha lite is i magen om ni är självverksamma.
Rotkapning är ingen avundsvärd syssla men om man inte sköter den uppgiften rätt så drabbas ni av stora ekonomiska förluster som jannee skriv ovan. Ringer ni bara in ett bolag så finns risken att de skippar rotkapningen och kapar med skördaren så långt upp som det går fritt.
Är ni några drabbade så boka en gemensam C-kurs så kan ni vara med och kapa själva. Även om det är eran egen mark så får ni inte jobba tillsammans med inlejda utan dokumenterad utbildning med relevant nivå för arbetet.
Fy fasen vad det såg ut på en del håll här efter Gudrun med hela hyggen med kvarlämnade stubbar på 1,5m. Så som försäkringarna är utformade nu så får man heller inte någon ersättning för virke som inte kommit ur skogen.
Tänk även på att gran med markkontakt på frisk och fuktig mark klarar sig förvånansvärt bra utan kvalitetsförsämring. Tall däremot riskerar blånad redan i sommar så prioritera den. Hugg ingen stående skog även om den är något skadad, priserna lär återhämta sig när stormvirket är slut och då får man ta städningen nästa vinter.

Just det där med att gran med bra rotkontakt på fuktig mark klarar sig länge utan nämnvärd kvalitetsförsämring, jmf tall får nog anses vara en av de viktigaste branschgemensamma erfarenheterna efter stormarna Gudrun och Per, när det gäller hur man ska prioritera/planera rutterna för tillgängliga resurser.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

HogbergetsVilma  
#902687Hur såg det ut med leveransvirke efter Gudrun, eller kanske stormen Per är närmare hur det kommer se ut efter Johannes?

Är på tok för spritt och för lite för att det ska vara lönsamt att ta in nå maskiner. Så började direkt själv för att hinna med att få ut tills de vår. Har jag gjort bort mig?

Axl  
#902689Se till att skriva ett kontrakt så snart som möjligt så att det finns någon som tar emot ditt virke. Det är också smart att fråga hur köparen vill ha virket apterat innan man börjar såga.

Vill man rotkapa så se till att ha skriftligt på när maskinerna ska komma. Springer man ut ut och rotkapar för tidigt kan man göra bränsleved av hela skogen i onödan.

jannee  
#902701Efter Gudrun gick mer eller mindre ALLA inköpare ihop och bestämde ett fast lågt pris för virket.
Det var nog ENDAST Södra som betalde lite mer och då i efterhand.
Ex. var du medlem i Södra och dessutom hade skogen försäkrad blev totalt sett inte stormen Gudrun den katastrof som den blev för de som var oförsäkrade (mot stormskador) och dessutom blev tvingade att stå med mössan i hand för att BE någon komma och arbeta upp din stormfällda skog för att i nästa skede få någon att köpa in den.
Det var på nåder som sågverken ens köpte in din skog - inte undra på att några äldre skogsägare begick självmord.
Det var några som bittert fick erfara hur betydelsefull trofastheten gentemot din ordinarie virkesinköpare var ELLER INTE VAR.
Men ändå - överlag sköttes upparbetning exemplariskt - trots då vissa rötägg eller lycksökare.

Tralsmo  
#902703De som farsan varit lojal mot skötte sig inte särskilt bra i Gudrun.
Vi sålde nästan allt till andra aktörer efter egen upparbetning i skogen. Upparbetningen tog ett tag men den den tiden det tog att själv upparbeta va i slutändan rena förtjänsten på grund av ökande priser.
Nu hade vi vettiga maskiner å jobba med å skaffade oss oss kurser i rotkapning å de va guld värt.
MEN nog fanns de tillfälle när ja klantade mig å kunde strukit med så va försiktiga å ta de lugnt å tänk innan ni agerar.
Livet går inte att återställa om det är dött.

Svårt att uppskatta hur ni i Johannes ska agera så där passar ja men oron för detta elände har ja egen erfarenhet av å känner med er som är drabbade.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#902707Det är ju en sak att jobba för sin egen skull o söka få bra utbyte av sitt jobb när det gäller stormfällningar.
I slutet på 70 - talet fick jag ett uppdrag att hugga upp vindfällen i centrala Hälsingland. Det hade gått något som
bör ha varit en tromb i området.
Info. jag fick, var att det finns lite träd här o där. Håll bara apteringsmallarna så blir det bra.
Det skulle enl. uppdragsgivaren kanske bara ta någon vecka. 150 - 200 bit om dagen o sen vara klart.
Efter 3 veckor med över 300 bit om dagen. Nya körvägar. Ta bort träd från kraftledningar etc. Så stod han där o sa,
- Det här var värre än jag trodde ! O det var mycket !
Skotarföraren sa ibland åt mig att ta en ledig em. så de skulle hinna köra ut det jag högg / dag.
Något år innan var jag med vid en vindfällesaptering hos grannen. Han höll på att via lite dålig omdöme, bli kvar under en rot när han gjorde ett rotkap. Han for baklänges när roten slog igen o fick ena benet under roten o motorsågen över sig. Hade jag inte varit där vet man inte hur det hade gått.
Men med öga för vad man har. Med god planering o rätt kunskaper behöver inte en stormfällning bli en katastrof.
Titta, tänk, beräkna o planera !
Inte alltid bäst att kapa vid roten först ! Aptering kan ske utan att man kapar trädet helt av vid varje mätpunkt.
Man lättar på vikten utifrån. Kan få mindre "whiplash" effekter. Får lättare att se andra träds medverkan.

MNskog  
Fred86 skrev:Spontant tänker jag så här, men förutsättningarna är såklart väldigt olika för oss som drabbats.
De träd som står kvar längs kanterna är guld värd nu!
Härskande stammar som kommer b
ryta vindarna vid nästa storm också, och åter igen skydda det inre beståndet. Tas dessa ner NU får du bara en ny skör kant inför nästa storm osv... Ta bara det som ligger om det är absolut nödvändigt, utan att peta för mycket i omgivningen.
Stam som står på lut nu, med stor del rotkontakt, spar dessa till nästa PLANERADE åtgärd om möjligt. Se till att spar varenda grov asp, björk och mycket undervegetation. Börja bygg buffertzoner mha dessa stammar istället. Ut och se själv vilken nytta dessa ”naturvärdesträd” gjorde 27/12, och ge dem en stor nyårskram.

HELT RÄTT. Lyssna inte på uppköparna som vill städa bort allt och även gärna utöka området med slutavverkningsbar skog nu när de är där och virket är billigt.....

Bosse1  
#902728Precis 👍
Stående skog måste vara dyrt att ta ned, skriv in.

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#902737Ibland lämnar jag förstastocken till sist. Sen när man kör, om det inte är alldeles för tungt för den maskin man har, reser jag upp förstastocken och stänger samtidigt ”rotstälpet” som jag kallar det. Sen kan man ”fälla” förstastocken. Gäller bara träna på gripen så man släpper i tid så man inte bryter i kran o rotor. Vinschen kan också vara bra och ibland för man rigga. På tal om vinsch.
I förrgår drog jag ner en tall på grannens gård som lutade in i ett lärkträd. Det satt så pass att det blev att rigga tvåpart över brytblock innan det gav sig från den enda plats där traktorn stod. Samma med vinsch, planera så att inte trädet drar omkull traktorn när det ger sig iväg.

Torleif  
Älgfoderodlare skrev:Det är ju en sak att jobba för sin egen skull o söka få bra utbyte av sitt jobb när det gäller stormfällningar.
I slutet på 70 - talet fick jag ett uppdrag att hugga upp vindfällen i centrala Hälsingland. Det hade gått något som
bör ha varit en tromb i området.
Info. jag fick, var att det finns lite träd här o där. Håll bara apteringsmallarna så blir det bra.
Det skulle enl. uppdragsgivaren kanske bara ta någon vecka. 150 - 200 bit om dagen o sen vara klart.
Efter 3 veckor med över 300 bit om dagen. Nya körvägar. Ta bort träd från kraftledningar etc. Så stod han där o sa,
- Det här var värre än jag trodde ! O det var mycket !
Skotarföraren sa ibland åt mig att ta en ledig em. så de skulle hinna köra ut det jag högg / dag.
Något år innan var jag med vid en vindfällesaptering hos grannen. Han höll på att via lite dålig omdöme, bli kvar under en rot när han gjorde ett rotkap. Han for baklänges när roten slog igen o fick ena benet under roten o motorsågen över sig. Hade jag inte varit där vet man inte hur det hade gått.
Men med öga för vad man har. Med god planering o rätt kunskaper behöver inte en stormfällning bli en katastrof.
Titta, tänk, beräkna o planera !
Inte alltid bäst att kapa vid roten först ! Aptering kan ske utan att man kapar trädet helt av vid varje mätpunkt.
Man lättar på vikten utifrån. Kan få mindre "whiplash" effekter. Får lättare att se andra träds medverkan.

Jag som inte har någon utbildning på motorsåg utan bara har lärt mig själv brukar om möjligt kvista hela trädet innan jag kapar loss roten. Då stammen är frilagd ser jag om och hur den är i spänn. Det går mycket lugnare till på det viset tycker jag.

Jag hugger mycket vindfall eftersom vi har litet skog och jag ofta får ta vara på vindfall gratis ur andras skiften.

MNskog  
#902741Ja. Om man hugger mauellt är det smart att kvista först och sen släppa spänningar från toppen. Jobba sig in i bröten uppifrån och träd för träd. Ta det lungt och tänk innan kap. V- kap är bra för att det släpper spänning sakta och mer kontrollerat.

Torleif  
#902745Det är så jag arbetar. Vid behov brukar jag koppla in traktorn och vajerkranen med ett brytblock på någon lämplig plats för att hålla fast eller ta bort spänningar eller dra ned stammar ur brötar.
Den där rikssvenska uppfinningen som ni kallar för "stormkapet" är väldigt bra. Som så ofta kommer de bästa säkerhetsuppfinningarna från Sverige och när man själv bor utanför riksgränsen och kan ta över era uppfinningar utan vidhängande körkort och byråkrati då blir det bra!

Eftersom jag arbetar som restaureringstimmerman och är van att arbeta med yxa händer det faktiskt någon enstaka gång ibland när spänningarna är stora att jag kapar hela stammar med yxa. Dels står jag längre ifrån och kan springa snabbare, dels hör jag när det börjar knaka, och dels fastnar inte yxan i skäret så som motorsågen kan göra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).