Åtminstone står det så i hans profil.
@EkologTomas
- Men din profil är tom 🤔
Usus magister est optimus
Elis76 skrev:Jag tror @machonisti håller till i Malax, strax söder om Vasa i Finland - mittemot Ö-vik.
busholle skrev:Ha lite is i magen om ni är självverksamma.
Rotkapning är ingen avundsvärd syssla men om man inte sköter den uppgiften rätt så drabbas ni av stora ekonomiska förluster som jannee skriv ovan. Ringer ni bara in ett bolag så finns risken att de skippar rotkapningen och kapar med skördaren så långt upp som det går fritt.
Är ni några drabbade så boka en gemensam C-kurs så kan ni vara med och kapa själva. Även om det är eran egen mark så får ni inte jobba tillsammans med inlejda utan dokumenterad utbildning med relevant nivå för arbetet.
Fy fasen vad det såg ut på en del håll här efter Gudrun med hela hyggen med kvarlämnade stubbar på 1,5m. Så som försäkringarna är utformade nu så får man heller inte någon ersättning för virke som inte kommit ur skogen.
Tänk även på att gran med markkontakt på frisk och fuktig mark klarar sig förvånansvärt bra utan kvalitetsförsämring. Tall däremot riskerar blånad redan i sommar så prioritera den. Hugg ingen stående skog även om den är något skadad, priserna lär återhämta sig när stormvirket är slut och då får man ta städningen nästa vinter.
Fred86 skrev:Spontant tänker jag så här, men förutsättningarna är såklart väldigt olika för oss som drabbats.
De träd som står kvar längs kanterna är guld värd nu!
Härskande stammar som kommer bryta vindarna vid nästa storm också, och åter igen skydda det inre beståndet. Tas dessa ner NU får du bara en ny skör kant inför nästa storm osv... Ta bara det som ligger om det är absolut nödvändigt, utan att peta för mycket i omgivningen.
Stam som står på lut nu, med stor del rotkontakt, spar dessa till nästa PLANERADE åtgärd om möjligt. Se till att spar varenda grov asp, björk och mycket undervegetation. Börja bygg buffertzoner mha dessa stammar istället. Ut och se själv vilken nytta dessa ”naturvärdesträd” gjorde 27/12, och ge dem en stor nyårskram.
Älgfoderodlare skrev:Det är ju en sak att jobba för sin egen skull o söka få bra utbyte av sitt jobb när det gäller stormfällningar.
I slutet på 70 - talet fick jag ett uppdrag att hugga upp vindfällen i centrala Hälsingland. Det hade gått något som
bör ha varit en tromb i området.
Info. jag fick, var att det finns lite träd här o där. Håll bara apteringsmallarna så blir det bra.
Det skulle enl. uppdragsgivaren kanske bara ta någon vecka. 150 - 200 bit om dagen o sen vara klart.
Efter 3 veckor med över 300 bit om dagen. Nya körvägar. Ta bort träd från kraftledningar etc. Så stod han där o sa,
- Det här var värre än jag trodde ! O det var mycket !
Skotarföraren sa ibland åt mig att ta en ledig em. så de skulle hinna köra ut det jag högg / dag.
Något år innan var jag med vid en vindfällesaptering hos grannen. Han höll på att via lite dålig omdöme, bli kvar under en rot när han gjorde ett rotkap. Han for baklänges när roten slog igen o fick ena benet under roten o motorsågen över sig. Hade jag inte varit där vet man inte hur det hade gått.
Men med öga för vad man har. Med god planering o rätt kunskaper behöver inte en stormfällning bli en katastrof.
Titta, tänk, beräkna o planera !
Inte alltid bäst att kapa vid roten först ! Aptering kan ske utan att man kapar trädet helt av vid varje mätpunkt.
Man lättar på vikten utifrån. Kan få mindre "whiplash" effekter. Får lättare att se andra träds medverkan.