ons 31 dec 2025, 08:36#902605Efter Gudrun så fick vi våra vindfällen upparbetade i början av augusti.
Har bara trädet någon rotkontakt så klarar de sig ganska länge.
Så att springa ut i skogen och rotkapa är inte lämpligt.
Öppna kategorin
Stormen Johannes
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
ons 31 dec 2025, 09:08#902608Om du anlitar någon som inte är verksam i egen firma med avverkningstjänster så står du definitivt med ett arbetsgivaransvar oavsett om du betalar eller ej för tjänsten. Jag är osäker om vad som gäller om en skogsägsrgranne (som ju har egen enskild firma) hjälper dig men det finns nog en risk för långtgående ansvar här också om något händer. Någon som vet?
ons 31 dec 2025, 09:21#902611Av bilderna jag sett på stormfällda träd i olika medier verkar det som det är mer tall än gran som blåst ner? Är det så eller är det som vanligt granen som drabbats värst?
ons 31 dec 2025, 09:45#902612 Japp! Skulle du slå ihjäl grannen så är straffet mildare.... 😉
Riga skrev:Lite off men aktuellt nu när Mellanskog och säkert många andra går ut och varnar för att arbeta själv i stormfälld skog. Är det så, lite överdrivet, att om jag får hjälp av min granne som inte har motorsågskörkort men arbetat hela livet i skogen, och han skulle skadas, då döms jag för vållande till annans död och får spendera resten av livet i de djupaste fängelsehålorna på vatten och bröd?
ons 31 dec 2025, 10:54#902616Som företagare från övriga EU krävs väl inte annat än VAT -numer?
Jag till eksempel har ingen utbildning som kunde ses som motsvarande med motorsågkörkortet i Sverige. 🤔
Jag till eksempel har ingen utbildning som kunde ses som motsvarande med motorsågkörkortet i Sverige. 🤔
Hannu
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"
ons 31 dec 2025, 11:05#902618Ytterligare ett dödfall i stormskogen
https://www.dn.se/direkt/2025-12-31/man ... -over-sig/
ons 31 dec 2025, 11:22#902622Spontant tänker jag så här, men förutsättningarna är såklart väldigt olika för oss som drabbats.
De träd som står kvar längs kanterna är guld värd nu!
Härskande stammar som kommer bryta vindarna vid nästa storm också, och åter igen skydda det inre beståndet. Tas dessa ner NU får du bara en ny skör kant inför nästa storm osv... Ta bara det som ligger om det är absolut nödvändigt, utan att peta för mycket i omgivningen.
Stam som står på lut nu, med stor del rotkontakt, spar dessa till nästa PLANERADE åtgärd om möjligt. Se till att spar varenda grov asp, björk och mycket undervegetation. Börja bygg buffertzoner mha dessa stammar istället. Ut och se själv vilken nytta dessa ”naturvärdesträd” gjorde 27/12, och ge dem en stor nyårskram.
Härskande stammar som kommer bryta vindarna vid nästa storm också, och åter igen skydda det inre beståndet. Tas dessa ner NU får du bara en ny skör kant inför nästa storm osv... Ta bara det som ligger om det är absolut nödvändigt, utan att peta för mycket i omgivningen.
Stam som står på lut nu, med stor del rotkontakt, spar dessa till nästa PLANERADE åtgärd om möjligt. Se till att spar varenda grov asp, björk och mycket undervegetation. Börja bygg buffertzoner mha dessa stammar istället. Ut och se själv vilken nytta dessa ”naturvärdesträd” gjorde 27/12, och ge dem en stor nyårskram.
ons 31 dec 2025, 11:42#902623
Exact den erfarenhet ja gjorde efter Gudrun.
Hugg inte mer än absolut nödvändigt å räta inga kanter.
Fred86 skrev:Spontant tänker jag så här, men förutsättningarna är såklart väldigt olika för oss som drabbats.
Exact den erfarenhet ja gjorde efter Gudrun.
Hugg inte mer än absolut nödvändigt å räta inga kanter.
ons 31 dec 2025, 12:10#902627
Kanske är det helt enkelt så att det är talldominerade områden där stormen drog fram som värst (i kombination med okälad mark). Stämmer nog i vart fall i norra Gästrikland och i Hälsingland.
Torbjörn Johnsen skrev:Av bilderna jag sett på stormfällda träd i olika medier verkar det som det är mer tall än gran som blåst ner? Är det så eller är det som vanligt granen som drabbats värst?
Kanske är det helt enkelt så att det är talldominerade områden där stormen drog fram som värst (i kombination med okälad mark). Stämmer nog i vart fall i norra Gästrikland och i Hälsingland.
Jag säger bara en sak: arrondering, arrondering och åter arrondering!
ons 31 dec 2025, 14:09#902635
Är det bara envisa självverksamma gubbar som gått åt eller är det även yrkesarbetande?
Röjkvist skrev:Ytterligare ett dödfall i stormskogen
Är det bara envisa självverksamma gubbar som gått åt eller är det även yrkesarbetande?
ons 31 dec 2025, 14:38#902639
Om jag har förstått det rätt så är det bara den senaste som var självverksam än så länge. Första var ju någon som fick för sig att ta en skogspromenad när det stormade som värst. Sen var det två av elbolagens röjningsarbetare. De hade blivit utskickade medan det fortfarande blåste, vilket jag anser är helt åt helvete, folk överlever utan el tills det har slutat storma och har ljusnat så att arbetet kan genomföras säkert.
Axl skrev:Röjkvist skrev:Ytterligare ett dödfall i stormskogen
Om jag har förstått det rätt så är det bara den senaste som var självverksam än så länge. Första var ju någon som fick för sig att ta en skogspromenad när det stormade som värst. Sen var det två av elbolagens röjningsarbetare. De hade blivit utskickade medan det fortfarande blåste, vilket jag anser är helt åt helvete, folk överlever utan el tills det har slutat storma och har ljusnat så att arbetet kan genomföras säkert.
Utgå från värsta tänkbara scenario, så blir det förhoppningsvis inte värre...
ons 31 dec 2025, 14:57#902642Måste komma med ett trevligare inlägg än de senaste. Har rundat mina andra gallringar huvudbestånd tall. Jag kan inte påstå annat än att den så kallat snälla stormen i augusti fällde mer än johannes.
Har dock inte gått igenom varenda plätt men kan bara konstatera att denna region klarade sig förunderligt bra. Enda riktiga fällningen är grannens fröträdsställning. Där lade sig en 30 - 40 % men borde inte ställa till så stort besvär då de ligger intill deras boningshus.
Har dock inte gått igenom varenda plätt men kan bara konstatera att denna region klarade sig förunderligt bra. Enda riktiga fällningen är grannens fröträdsställning. Där lade sig en 30 - 40 % men borde inte ställa till så stort besvär då de ligger intill deras boningshus.
Vedeldande skogsägare, leker med motorsåg på vintern å grävmaskin på sommaren.
ons 31 dec 2025, 15:27#902646
Och var är vi i landet?
machonisti skrev:Måste komma med ett trevligare inlägg än de senaste. Har rundat mina andra gallringar huvudbestånd tall. Jag kan inte påstå annat än att den så kallat snälla stormen i augusti fällde mer än johannes.
Och var är vi i landet?

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).