Öppna kategorin

Om påverkanskampanjer och konspirationsteorier

85 inlägg 19147 visningar 14 följer Svara, dela mm...  

Re: Om påverkanskampanjer och konspirationsteorier

jannee  
#859080Man bör vara fullt medveten om att bara hälften av vad som sägs och nedtecknas är sant - på ett ungefär 😀 .
Mycket som sägs är egentligen bara en väl vald del av sanningen, vilket gör att mottagaren lätt får en helt felaktig bild av det hela.
Ex
Själv blev jag ofrivilligt vittne till en trafikolycka, stod som tur var på ett behörigt avstånd.
När jag någon dag senare läste om denna trafikolycka i dagstidningen hade reportern skrivit en helt annan historia mot vad som verkligen hade ägt rum.
Just av denna händelse har gjort att jag ofta läser tidningen med det förbehållet att det absolut inte är 100 % sanningsenligt vad som står.
Ungefär samma som när politiker uttalar sig, allt är i svepande drag och de undviker nogsamt att verkligen säga ett konsekvent JA eller NEJ.

Användarvisningsbild

svampbob  
#859088Texten är träffande och talar för sig själv.

hfab  
svampbob skrev:Texten är träffande och talar för sig själv.

Klockrent! 👍

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 

Förstår inte alls texten om skolan och auktoriteter. De flesta ämnena är ju typ matte, fysik, biologi och språk som är i stort sett bara är kunskapsbaserade. Sen kan man alltid diskutera historia och samhällskunskap som är mer mjuka ämnen, men även där kändes undervisningen inte särskilt auktoritär.

jannee  
#859169Vi människor blir påverkade av omgivningen - egentligen helt självklart.
Omgivningen, vad är det idag ?
Jag skulle vilja säga att det är - ja just mobilen, nästan ALLA människor bär mobilen på sig och är väldigt ofta inne och läser - så självklart blir du påverkad av den information du där delges.
Sedan har vi övrig massmedia - tidningar, om du nu inte redan läst det i mobilen, TV program.
Därpå förmedlar vi relevant (som du tycker det är) information till våra barn.
Denna information + det barnen själva snappar upp från sina mobiler gör att barnen bildar sina åsikter.
Vad som sedan är rätt eller fel kan man alltid diskutera.
Lärarna - finns ju inga längre, de kallas numera pedagoger har självklart sina uppfattningar om det mesta och delger självklart detta till sina elever.
Ibland stämmer detta överens med vad föräldrarna tycker, ibland inte - och då kan det bli ett djävla liv - om det vill sig riktigt illa 😀

Användarvisningsbild

svampbob  
th skrev:

Förstår inte alls texten om skolan och auktoriteter. De flesta ämnena är ju typ matte, fysik, biologi och språk som är i stort sett bara är kunskapsbaserade. Sen kan man alltid diskutera historia och samhällskunskap som är mer mjuka ämnen, men även där kändes undervisningen inte särskilt auktoritär.

Matte och naturvetenskap hade jag inga problem med. Det var värre i andra ämnen. Det hände att jag lät bli att svara "rätt" för att jag inte höll med i paradigmet.

Avslutat-06  
Hodal skrev:
svampbob skrev:
Avslutat-06 skrev:En enkel övning, de flesta födda efter Stenbecksrevolutionen har ganska bra nyhetsvärdering. Jag funderar mest på vilka SVT och SR försöker påverka, alla pålästa rår de inte på, men intressant om ni frågar era föräldrar, ser de på SVT, lyssnar SR, tycker de att det är opartiskt? Alla yngre skrattar åt pravda, trots det fortsätter de med sjukt vinklade repotage, jag har så svårt att se vilken målgrupp de riktat in sig på som köper det?

Var försvann den uppdaterade listan som fanns här igår?

Kanske till samma ställe som Trotskij på de retuscherade korten? Skojar bara. Den är i minneshålet. Läs om 1984 om ni inte minns minneshålet, eller fuska och slå upp memory hole på Wikipedia.

Helt korrekt Hodal! Men vill lägga till lite färg i beskrivningen och aktiva val, vi har inre spänningar inom de flesta länderna i väst just nu, Sverige framförallt! Vi har en inre värderingsfråga att debattera då landet Sverige som vi känner det, håller på att implodera av sin egen egenvikt i godhet och transfereringssystem, naivitet? Ett exempel, som inte många känner till: Vi har ett pensionssystem som ger en nyanländ som anländer vid 64 års ålder eller alla de som kommit i yngre år men gått på bidrag hela sitt liv och aldrig bidragit till skatteintäkter, en pension som överstiger den för alla de undersköterskor och de yrken med liknande ersättningsnivå, som slitit i många fall 45 år från skolåldern och betalt skatt! ( https://www.expressen.se/ledare/sociald ... nsionerna/ ). Vi har ett SVT som ska vara en kanal för alla medborgare, men som kräver att all mat ska vara vegetarisk https://www.journalisten.se/nyheter/svt ... isk-lunch/ . Vi har utländska makter som Kina, Iran Ryssland som gör allt för att vi ska debattera detta mer och bli än mer splittrade i väst, jag tycker det är sjukt svårt att hitta nivån i denna debatten! Kritisera det inhemska utan att gå främmande makts ärenden men ändå stå upp för mina övertygelser!

Avslutat-06  
svampbob skrev:
Avslutat-06 skrev:En enkel övning, de flesta födda efter Stenbecksrevolutionen har ganska bra nyhetsvärdering. Jag funderar mest på vilka SVT och SR försöker påverka, alla pålästa rår de inte på, men intressant om ni frågar era föräldrar, ser de på SVT, lyssnar SR, tycker de att det är opartiskt? Alla yngre skrattar åt pravda, trots det fortsätter de med sjukt vinklade repotage, jag har så svårt att se vilken målgrupp de riktat in sig på som köper det?

Var försvann den uppdaterade listan som fanns här igår?

Vi har lite större åtaganden framför oss just nu: https://x.com/YourAnonTV/status/1849632770231812599 Här föll den världsordning som varit stabiliserande sedan 1945, det här är en ren och skär krigsförklaring mot väst! Röj inte bort björken för den kan komma att behövas!

r93  
#859565Som någon skrev på twitter av FN:s 196 (?) medlemsländer så är bara 72 att räkna som demokratier.

Så det är egentligen inte så konstigt vart dom har fokus kanske?

Avslutat-06  
r93 skrev:Som någon skrev på twitter av FN:s 196 (?) medlemsländer så är bara 72 att räkna som demokratier.

Så det är egentligen inte så konstigt vart dom har fokus kanske?

Det går fort nu, helt övertygad om att FN kommer inte finnas kvar om tio år! Frågan är om dagens politiker hänger med i utvecklingen mot en multipolär värld? Funderar på om inte den viktigaste insatsen man kan göra som enskild just nu, är att handla varor från framförallt Svenska och i andra hand väst världens leverantörer!

Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).