Öppna kategorin

EU-valet 2024

80 inlägg 7748 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: EU-valet 2024

jannee  
#846436 Jag röstade på SD och även gjort det i det vanliga valet.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: EU-valet 2024

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#846442 I Sverige har vi grundlagsskyddad valhemlighet för att t.ex. skydda individen mot påtryckningar att rösta i en viss riktning. Om det är möjligt att styra valutgången med kriminalitet ligger vi illa till i det här landet och då är vår demokrati inte värt någonting. Så valhemligheten måste finnas kvar!!

Avatar Fallback

Re: EU-valet 2024

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#846448 Politik och religion är privata saker, jag hoppas slippa alls sorts diskussion om dessa ämnen med människor jag skall jobba eller samarbeta med.
Senast redigerad av Mangan sön 09 jun 2024, 17:25, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: EU-valet 2024

jannee  
#846450 Vågar eller kan man inte stå upp för sina åsikter är man inte mycket värd, detta är min personliga åsikt.
Om du sedan inte vill delge dina åsikter är självklart upp till var och en.
Men i så fall ska du DU undvika att prata om något som över huvud taget berör samhället och hur det är eller har blivit.
Kom ej heller och beklaga dig om nu EU framledes avgör hur du ska sköta din skog.

Avatar Fallback

Re: EU-valet 2024

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#846456 Det finns inget fruktbart i att diskutera politk eller religion med människor i vardagen. Det som händer är att de skrikigaste personerna överrröstar alla, och försöker - precis som @jannee nu - tala om för andra hur och vad de får säga, om de inte röstar "rätt".

Avatar Fallback

Re: EU-valet 2024

Bosse1  
#846459 Det är inte sista valet man gör idag, går att ändra nästa gång om de inte sköter sig.
Styr nu denna "oljetanker" 😇

Avatar Fallback

Re: EU-valet 2024

jannee  
#846477 Mangan du läser inlägg som f*n läser bibeln. 👎
Säg gärna vilka du röstar på, men du kanske skäms 😀

Avatar Fallback

Re: EU-valet 2024

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#846482 Jag hänvisar till mittt tidigare inlägg. 😀

Användarvisningsbild

Re: EU-valet 2024

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#846498
jannee skrev:När du eller man röstar bör man också kunna stå för vilket parti man röstar på.

Man behöver ju inte rösta på ett parti. Även i Sverige kan man ju personrösta och då kan ju det bli så att man "röstar" på tre olika partier (dock inte i EU-valet) beroende på vilka kandidater som verkar vara bäst. Med den metoden så blir det ju inte många röster på det parti som har de flesta stollarna på sina listor 😎

Avatar Fallback

Re: EU-valet 2024

LesterCGarreth  
#846514 För Sveriges del bytte ett mandat parti.

Tycker det är bedrövligt med så lågt valdeltagande, är väl därför småpartier går bra och de större missgynnas sägs det. Låter rimligt. Men ju lägre valdeltagande desto lägre legitimitet får EU-parlamentet. I mina hemtrakter verkar valdeltagandet vara extremt lågt.

I både Belgien och Frankrike utlyser man tydligen nyval till de nationella parlamenten. I Belgien brukar det ju ta 100 år att få ihop en regering eftersom flamländska och wallonska intressen är helt olika.

Användarvisningsbild

Re: EU-valet 2024

Badger  
#846519 Ja, det låga valdeltagandet och att många känner att Sverige ändå inte har något att säga till om gör nog att ytterkanter och enfrågepartier får mer röster än annars.

Avatar Fallback

Re: EU-valet 2024

jannee  
#846522 När man pratar med dolk angående EU men även om valet säger de flesta;
- Det spelar ingen roll om jag röstar eller inte för de gör ändå som de vill, med detta menas då byråkraterna i EU.
Å andra sidan är jag benägen att hålla med för det är de befolkningsrika ländernas åsikter som gäller även för oss.
Ska man vara riktigt ärlig påverkar Sveriges röstresultat EU knappt ens marginellt.
Att S och Mp får så många röster som de får eller fick beror till stor del att de ändå inte hade något annat för sig på valdagen eller dagarna innan. 😀

Avatar Fallback

Re: EU-valet 2024

LesterCGarreth  
#846524
jannee skrev:Att S och Mp får så många röster som de får eller fick beror till stor del att de ändå inte hade något annat för sig på valdagen eller dagarna innan. 😀


Det stämmer nog åtminstone i avfolkningsbygden jag bor i. Och många S-väljare har nu istället valt mp och det låga deltagandet missgynnar nog ändå S.

Det jag tycker är intressant är att man ser hur det allt mer delas upp mellan stad och landsbygd hur folk röstar. För min del i Värmland så är det tydligt och även om man ser på Sveriges tre storstadsområden.

Bland de kvinnor som röstade valde 58% S, MP och V. Bland de män som röstade fick de 42%.

Men det största "partiet" var sofflocket. Och sen röstade ju faktiskt några procent på diverse småpartier, och andra blankt så alla procentsatser blir väl då ännu lägre.

Ett så lågt valdeltagande är absolut inte bra.

Avatar Fallback

Re: EU-valet 2024

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#846532 S och SD med tyngdpunkten på SD verkar missgynnas mest av lågt valdeltagande. L verkar ha trognast väljare till EU-val och gynnas i särklass mest.

Avatar Fallback

Re: EU-valet 2024

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#846533 Många anser det nog är ofarligt att rösta på MP eller V i ett EU-val
Media försöker få detta val att framstå som ett val som bara berör Sverige.
Vi får se vad MP får i valet 2026!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).