Per Svensson
Öppna kategorin
HVO Diesel
fre 04 mar 2016, 00:35#378441Du kan redan idag köpa HVO diesel i Göteborg: SÅIFA på Importvägen 24 samt ett par OKQ8 mackar i Göteborg och Kungälv har också HVO. Tyvärr har jag inte adressen till OKQ8 men ring OKQ8 08 506 80 000 så får du adressen.
fre 04 mar 2016, 04:12#378454Nu har några av våra kunder kört på HVO-diesel ett tag, jag servar deras bilar regelbundet och kan inte se några problem än. Förutom att man varje gång får en chock då jag tror att bränslefiltrena är fyllda med vatten då bränslet är färglöst.
Det känns mindre klibbigt, brukar få på händerna, och upplever att det är lättare att få bort än andra dieselsorter.
Det känns mindre klibbigt, brukar få på händerna, och upplever att det är lättare att få bort än andra dieselsorter.
Valmet 901/945 Husqvarna550xpg Röjsåg 535fbx 545fxt 535rxt
fre 04 mar 2016, 11:24#378505På TRB kan du tanka HVO i Växjö, se länk:
http://trb.se/2015/01/30/invigning-av-t ... d-hvo100-växjö-och-Älmhult/
Generellt när man söker HVO tankställen är det enkelt att söka via de stora bensinbolagens hemsidor tex:
WWW.okq8.se
WWW.preem.se
WWW.statoil.se
De flesta oljebolagen har HVO diesel på några ställen. Utöver dessa sökvägar ska man naturligtvis googla så finner man även mindre fristående oljebolag med fristående pumpar där det finns HVO diesel.
http://trb.se/2015/01/30/invigning-av-t ... d-hvo100-växjö-och-Älmhult/
Generellt när man söker HVO tankställen är det enkelt att söka via de stora bensinbolagens hemsidor tex:
WWW.okq8.se
WWW.preem.se
WWW.statoil.se
De flesta oljebolagen har HVO diesel på några ställen. Utöver dessa sökvägar ska man naturligtvis googla så finner man även mindre fristående oljebolag med fristående pumpar där det finns HVO diesel.
Per Svensson
fre 04 mar 2016, 21:12#378633Jag har inte själv testat att blanda olja med HVO men eftersom HVO har precis samma kemiska uppbyggnad som fossil olja så blandar sig HVO precis lika bra som annan diesel med oljan dvs oljan blir bara lite tunnare beroende på oljan viskositet.
Per Svensson
fre 04 mar 2016, 22:11#378665Vi har en snart 60 år gammal traktor som vi kör med HVO diesel sedan några år tillbaka med utmärkt resultat. HVO dieseln innehåller inga komponenter som kan bilda alger tillskillnad från "vanlig" diesel som kan drabbas av alger om den lagras länge eller på olämpligt vis. HVO diesel absorberar ej vatten och kan därför lagras under många år utan att kvaliteten försämras dvs den är mycket lagringsstabil.
Per Svensson
lör 19 mar 2016, 02:22#382021Sveaskog ställer om till HVO http://www.sveaskog.se/press-och-nyhete ... fornybart/
/Niklas
/Niklas
/Niklas
lör 19 mar 2016, 09:11#382052Jag vet ej om man kan avstå från adblue då man kör på HVO men givet att adblue regenererar filter och renar avgaserna så är det troligtvis klokt att fortsätta att tillföra den som vanligt.
Per Svensson

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).